Älska Abonnemang

Diskussion i 'Hero' startad av Slemhelge, 28 apr 2011.

  1. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    900:- denna månaden :/ 200:- av detta är för att betala Heron.. och den är 1 år gammal.. Som jag sagt i tidigare trådar.. I got ripped off :P
     
  2. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    det är därför man inte köper något på avbetalning eller abbonemang ;)
     
  3. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Måste med Soc-bidrag vet du..
     
  4. LeWaN

    LeWaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    Jag köpte min med 2års abb och 200:-/mån
    Tror jag sparade 100:- något på detta än att köpa den kontant direkt.

    Så man behöver inte alltid förlora på förhöjd avgift.
    Även om det är mindre kul att betala räkningarna när man ringer för typ 50:- och resterande flera hundra bara är avgifter. :D

    Men som sagt, i slutändan ligger jag ända på plus.
     
  5. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kommer sammanlagt att betala drygt 3700 när den är färdigbetalad i sommar och det är mindre än vad den kostade kontant (drygt 3900) när jag tecknade abonnemanget och då behöver jag aldrig hela tiden fylla på mobilen med pengar.

    Är det bara jag som ser positiva saker i det här? :)
     
  6. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Sen får man ju billigare minut taxa om man tar utan telefon

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    249+49:- för min.. i 2 år..

    7152:- totalt.. :/ och då hade tydligen heron redan blivit gammal.. och den kostade då runt 1500:- så.. Ja, vad ska man säga :P
     
  8. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm nu räknade jag inte in abonnemangskostnaden utan bara den förhöjda månadssumman ska jag ta med abonnemanget så blir det

    247kr/månaden i 1,5 år => 147+100 * 18 = 4446 kr

    Men då lade jag upp cirka 1800 kr på bordet vid teckningen.

    Eller ja slutsumman blir egentligen mindre än sådär då jag har lagt till tilläggstjänster lite vartefter som höjt abonnemangskostnaden och inte haft de från början. :)
     
    Last edited: 28 apr 2011
  9. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag beställde först en Tattoo inne på Phonehouse.
    Dock hade de ingen på lager, så kom hem och snackade med en polare som sa att jag skulle uppgradera till Hero istället, (tackar för det).
    Så jag fick lägga 1800kr i affären direkt. (Detta var när Tattoo och Hero vart i princip helt nya, de hade inte kommit fram till butiken än).

    Visst, tecknade ett abonnemang, 399kr pott, 100kr förhöjning. 24mån
    Insåg dock att hade jag tecknat på nätet hade jag bara haft 50kr förhöjd.... :/
    Sedan har jag 79kr för frisurf, men tror en försäljare tog bort det för mig i förra veckan :)

    Så nästa tecknade blir per telefon eller på nätet, då hade jag sparat 1200kr.

    Har dock insett att jag sms mest, så nästa får jag försöka fixa gratis sms och typ 299kr i mån :)
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Man kan ju inte bara räkna med den förhöjda månadsavgiften, man måste ju ta hänsyn till att man hade kunna få lägre priser på samtal, SMS och surf om man hade kunnat välja abonnemang fritt.

    Jag tankar mitt Telenor kontant med 100 spänn Behåll ditt pris, då får jag 3000 fria SMS (eftersom första tankningarna var Messa mera) och sen dras 69 spänn för mobilsurf (det blir alltså 31 spänn som potten fylls på med). Jag verkar ligga nånstans runt 500 MB - 1 GB i trafik per månad, och kanske ett par hundra SMS. (Jag ringer inget eftersom jag är döv.) Det enda som kostar är om jag skickar några MMS, men jag skickar för det mesta via MSN eller mail istället (där blir det ju "gratis" och ingen storleksbegränsning).

    Min pott är uppe i 600 spänn snart, jag gör alltså inte av med pengarna...

    Så på 24 månader kostar allt mitt användande 2400 spänn. Minus de pengar som finns kvar i potten (men de kan vi låtsas att de inte finns).
     
  11. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det är verkligen helt och hållet upp till personliga omständigheter, detta med ab eller inte. Vissa gånger så blir det +-0 andra gånger t o m billigare. Sen finns det värsta scenariet där en av tonåringarna skaffade en iPhone 4 med Telenor Allt Fritt. Visst... inga problem med att betala de 699 varje månad där ALLT ingår. Men slår man ut det på 24 månader så kostar den telefonen drygt 17 000. Samma förutsättningar går nästan att få med ett kontantkort... fria sms, fri surf och samtal för under 1 krona/st och då betalar man ca 5000 för telefonen.

    Personligen har jag ALLTID nya telefoner men jag väljer att köpa dem kontant. Jag kan byta när jag vill och jag äger telefonen och kan göra vad jag vill med den när jag vill. Det händer inte ofta att jag köper telefoner när de är nysläppta... jag brukar kunna hålla mig några månader när priserna har gått ner lite.

    På mitt abonnemang betalar jag 199:- i månaden och ringer för 99 öre per minut, och har fri surf... det är det som är viktigt för mig. Jag ringer ALDRIG upp månadspotten... snart undrar väl operatören varför jag är så generös.
     
  12. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag köpte min Hero för 1800kr + 24x100kr = 4200kr.

    men då har jag kanske dyrare samtal?
    hur bra är kontant korten idag? ingår sms och internet?
     
  13. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, beroende lite på hur du fyller på kontantkortet. Kolla med den operatören du är intresserad av så garanterar jag att du hittar alternativ för både fria SMS (eller iaf 3000) och fri surf. Min son har Tre och fyller med 200 varje månad. Då ingår iallafall fri surf vilket han också använder till en SMS-app som skickar via APN istället.
     
  14. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Både på telenor och tre får man lägga iaf 300kr i månaden, iofs billigare än vad man betalar nu :)

    Mitt abbomang går ut i Mars så jag kan chilla med det :)
     
  15. concorde

    concorde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är en sak jag inte förstår, folk säger att de inte kan köpa ny telefon för att deras abonnemang går ut X. Men abonnemanget har egentligen inget med telefonen att göra, telefonen tar man på avbetalning. Som att köpa en ny TV och betala på avbetalning.

    Om du köper en ny telefon kontant så kan du fortfarande använda ditt gamla abonnemang vilket är det enda du bundit upp dig på. Inte telefonen.
     
  16. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    de kanske känner precis som jag att de inte vill byta mobil innan deras abonnemangstid tar slut, min mobil ligger på avbetalning fram tills att abonnemangslåsningen tar slut så jag känner att det är onödigt att köpa en ny mobil innan jag betalat klart den första
     
  17. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En sak som man absolut inte får räkna med när man räknar ut vad man betalar för telefonen är abb kostnaden.

    Betalar du 299:-/månad och får ringa för allt, så kostar telefonen ingenting eftersom du får ringa för allt.

    Betalar du 299:-/mån där abb kostar 49:-/mån då betalar du 250:-/mån för telefonen.

    Oklarheter i min förklaring, så fråga på. Jag säljer abb. :)
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men om du inte ringer för 299 spänn i månaden så kostar telefonen de pengar du inte gör av med.

    Exempel:

    Köper telefon kontant för 4000 och kör sen som jag (Messa Mera med Behåll ditt pris och 1 Mbit/s mobilsurf) i 24 månader. Ger en totalkostnad (inklusive surf och SMS) på 4000+24x100=6400

    Ponera att man istället köper telefonen med ett abonnemang (24 månader) som kostar 299 spänn i månaden och man får ringa/SMS:a för allt. Vi säger att priset på telefonen då är 1500. Totalpriset blir då 1500+24x299=8676.

    Inte ens om du får telefonen för en krona blir det billigare (24x299 blir ju 7176).

    (Jag vet att min kostnad inte inkluderar samtal, men det är ett exempel. Var och en kan ju titta själv på hur många samtal man ringer, hur många minuer och hur många SMS och MMS man skickar. Och sen räkna. Det har jag gjort varje gång jag varit på väg att köpa ny mobil, och ingen gång har jag kommit fram till att det lönar sig att köpa med ett bundet abonnemang.)


    Sen kan det ju vara så att den operatör som du betalar 299 spänn i månaden till och får ringa för allt tar 99 öre minuten, medans en annan operatör tar 69 öre minuten. De där 299 kronorna blir då 302 minuters samtal, men hos operatören som tar 69 öre minuten hade 302 minuter bara kostat 208 spänn. Det blir 2184 spänns skillnad på 24 månader.

    Man måste alltå alltid titta på HELA kostnaden. Inte låta sig luras av att det låter så himla bra i reklamen.

    Jag noterade t.ex. nyss i Metro att Tele2 hade nån annons där det var "0 kr/minut och 0 kr per SMS till alla nät". I det finstilta stod det sen att efter 1000 minuter respektive 1000 sms så började det kosta... Och uppkopplingsavgiften var 99 öre. Och det kostade 299 spänn i månaden...

    Telenor Messa Mera som jag kör marknadsförs inte som "0 kr per SMS" utan med "3000 fria SMS i månaden". Det ger alltså fler gratis SMS är Tele2:s abonnemang.
     
    Last edited: 5 maj 2011
  19. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag tror inte du betalar 100kr i månaden för sms och surf?..
    Var isåfall?
     
  20. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    hos tele2 kan du få

    200 mb/månad för 29 kr/månad + 69 kr/månad för 3000 sms/månad

    summa: 98kr/månad