Guide till Custom Rom: CM 6 och 7

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Borglin, 28 apr 2011.

  1. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nu är de mycket snack om Custom rom och CM 6/7, så det hade varit sjysst om någon snäll själ kunde slänga ihop en svensk guide där man går från grunden till att man har CM 6/7 (Root, xRecovery, länkar, etc inkluderat).

    Hade jag förstått hur man gjorde och hade koll på de hade jag själv kunnat skriva guiden, men eftersom jag har fastnat och inte förstår mig på det mesta så överlåter jag det till erfarna händer.

    Så om vi nu får ihop en guide kan vi väll slänga upp den i en ny tråd och låsa den :)
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag håller på med en guide åt en kompis så om ingen skriver så lägger ja upp den när jag e klar (om kanske 1-2 dar)

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  3. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Strålande :D! Fast jag tycker dock du kan bli klar ikväll (A).
     
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Här kommer en guide, hoppas den duger!

    1. Först måste du roota (ge mobilen administratörsåtkomst). Det enklaste sättet att roota är genom att ladda ner Superoneclick som funkar genom att du kopplar in mobilen i din dator och sen startar Superoneclick och klickar på root.
    Om allt går rätt till så ska din mobil vara rootad och du ska starta om mobilen för att det ska funka.
    2. När du har rootat, ska du lägga in Xrecovery. Genom att lägga in det så kan du "installera" annan programvara i din mobil.
    Du måste ladda ner en fungerande version av Xrecovery och sedan packa upp och få fram tre filer som ska heta: busybox, chargemon, xrecovery. Den senaste ska vara en tar-fil så den ska du absolut inte packa upp.
    De tre filerna ska du kopiera och lägga in in system -> bin. Det gör du enklast genom en filhanterare som heter Root explorer. När du ska lägga in filerna i system -> bin så måste du klicka på den gråa knappen i högra hörnet så den står på: R/W. När filerna är inlagda så startar du om mobilen. När första loggan syns( som ska vara vit och stå sony ericsson på. Inget annat) så ska du börja trycka på tillbaka/bakåt-knappen som finns längst ner till höger på din telefon i portrait-läge(när du inte har tangentbordet utfällt och har den som vanligt i handen). Tryck på den rätt ofta tills en slags ruta kommer upp. Det ska vara Xrecovery. Kommer ingen ruta upp så har följande fel gjorts: antingen är det fel på filerna som du lade in i bin-mappen, eller så har det blivit fel när du lade in filerna i bin-mappen.
    3. När Xrecovery funkar och allt annat funkar så kan du gå in på XDA och ladda ner en Custom ROM, som du vill ha. En Custom ROM är en annan sorts mjukvara/programvara som är bättre än Sony Ericssons skräp-programvara.
    När din Custom ROM är nedladdad så ska du lägga den "utanför" alla mappar på ditt SD-kort/minneskort. Det kallas, att du lägger filen i roten på minneskortet.
    När filen/ROM:en är inlagd på minneskortet så startar du om din mobil och går in in Xrecovery.
    När du är inne i Xrecovery så ska du först ha en guide till hur du lägger in din ROM, men annars ska det gå till ungefär såhär: du går in i advanced settings och tar wipe battery stats. Du styr nedåt med höj och sänk-knapparna och väljer med hem-knappen. Sen backar du och tar wipe data(eller om det står system wipe, det kommer inte jag ihåg). Då tar du bort precis allt på mobilen, men minneskortet och sim-kortet rörs ej. När din system wipe är klar så går du till install custom zip och går ner till din fil och väljer den. Då ska den börja installeras och sedan vara klar om det funkade. Till sist så går du bakåt tills du kan se Reboot phone. Då väljer du det.
    Om allt gick smärtfritt till så ska din mobil starta som vanligt, fast med en annan ROM/mjukvara.
    Hoppas guiden var bra. Ge helst kritik om något behöver ändras på :D
     
    eeeboy gillar detta.
  5. eeeboy

    eeeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för Guiden!

    Jag får dock fortfarande inte igång XRecovery på min Mini.
    Jag har testat tre olika versioner nu men ingen funkar.
    Vilken version är de som ska funka till X10 mini?
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Guiden är bra men det saknas länkar till olika saker. Man kan ju länka till allt utom Root Explorer, som ju är en betal-app (kan iofs länka till den i market).

    Den xRecovery som jag använde hittade jag här.

    Jag tror jag ska uppdatera min tråd med en guide och även lägga in länkar till pro -mjukvaror, så att vi har allt på samma ställe.
     
    eeeboy gillar detta.
  7. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag vet att guiden inte har några länkar, men jag satt vid mobilen och skrev inlägget :)

    Du kan ju kopiera guiden och lägga till länkar och skriva under den att jag skrev guiden, eller något sådant :D
     
  8. eeeboy

    eeeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag får inte den versionen att funka.
    Måste man ändra Permissions för filerna?
    Jag testade det också men ingen skillnad.
     
  9. eeeboy

    eeeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått XRecovery att fungera.
    Exakt varför det inte funkade tidigare vet jag inte.
    Det jag gjorde annorlunda denna gång var att jag kopierade hela foldern med XRecoveryfilerna till SD-kortet. Tidigare kopierade jag bara filerna, inte foldern.
    Sen valde jag Multi-select och Move när jag flyttade dem till system/bin.
    Tidigare gjorde jag Move på varje fil för sig. Jag såg i en annan guide att det var viktigt att man valde Move istf Copy.

    Som sagt så vet jag inte vilken av dessa skillnader som gjorde susen.