Stock Quotes - Bevaka din aktieportfölj

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Adam2, 14 nov 2010.

  1. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej
    alla som använder denna app.
    Hur hittar ni er aktie lättast? Jag tycker det är riktigt lurigt.
    Klarar inte göra det utan en dator och även då är det meckigt..
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Samma här, jag söker upp symbolen via dator, och lägger sedan in det i telefonen.
     
  3. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vilken sida använder du? För aktier på svenska börsen, om du använder därifrån?
     
  4. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @Adam: Kommer det att bli lättare i framtiden att söka efter 'symbols' ?
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag gör det tråkigt nog i två steg. Först letar jag reda på aktiens ISIN-kod via t.ex Nordnet. (Sök bara upp aktien, välj fliken bolagsfakta så ser du ISIN där).

    När jag har ISIN-koden går jag till finance.yahoo.com och matar in den där, då får jag reda på vad de kallar symbolen för.
     
  6. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    mmm, hoppas Adam kan göra det enklare att få in symbolerna i appen. Parsa information från nordnet kanske?
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    En annan sak som är lite sämre, men som Adam inte kan göra vidare mycket åt är att det verkar som att yahoo finance har hängt sig för vissa aktier. Inget verkar uppdateras i min portfölj, och när jag surfar till yahoo finance och t.ex kollar på SSAB-A.ST så står det att senaste trade date var 21:a april :(
     
  8. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Detta är mycket tråkigt och såklart inte något jag direkt kan påverka. Jag har kontaktat yahoo men inte fått något svar än... Återkommer så fort jag vet något.

    Just nu används Yahoo som har sina uppenbara begränsningar men med en ordentlig fördel nämligen att den innehåller väldigt många olika börser...

    Nordnet ser jag inga direkta fördelar med att använda. Bättre vore kanske då att parsa sökresultatet från Yahoo. Problemet är att det kräver jobb och att det blir ganska mycket data vid vissa sökningar. Det är inte omöjligt att detta kommer, dock har jag lite andra saker på gång före. (Som tex att lösa problemet Kaj påpekar)

    Som jag ser det är det inte heller ett jätteproblem. När jag köper en aktie gör jag det via datorn, då tar det inte många sekunder att söka upp symbolen på http://finance.yahoo.com/ om jag inte kan (lista ut) den...
     
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har nu fått felet bekräftat från Yahoo! (om än via ett misstänkt autogenererat svarsmail).
    Har mailat dom igen men har ingen större förhoppning om att få speciellt mycket mer information om detta. Bara att hålla tummarna för att dom fixar det så snabbt som möjligt skulle jag tro.