Mottagningsproblem - Ideos X5

Diskussion i 'Ideos X5' startad av Murer, 29 apr 2011.

  1. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur är mottagningen på era Ideos X5or? Min flickvän har en och jag funderar på om antennen är dålig. GSM-mottagningen är helt ok, oftast helt full. Men 3G-mottagningen är värdelös!

    Hennes gamla Nokia får full 3.5G mottagningen på samma ställe som hennes Ideos inte får någon 3G-mottagning alls. Har även prövat att stoppa in mitt Teliakort i den för att se om det kunde vara fel på simkortet men icke, samma problem där, noll mottagning 3G-mottagning på samma ställe som jag surfar med turbo3G med min Samsung Spica.

    Jag skall antagligen lämna in den idag, men förmodligen kommer affären (Teknikmagasinet) lämna in skiten på lagning och det kommer antagligen att bli en långdragen fight med Anovo. Elller vad tror ni? Kan man på något sätt hävda DoA då det var fel på den från första stund? Den köptes i måndags.

    EDIT: För den som är intresserade är hennes operatör Tele2, men jag har fått uppfattningen att Tele2 och Telia delar 3G-nät. Men med tanke på att hennes gamla telefon har mycket bättre mottagning på ställen hennes Ideos får 0 mottagning så antar jag att detta inte har att göra med operatören.
     
    Last edited: 29 apr 2011
  2. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej! Jag hade mkt problem med 3G på Tele2 och min X5:a. Bytte till Telenor och det är klart bättre. Jag kan inte på rak arm säga att det enbart var Tele2 som spökade utan misstänker att det är nåt lurt även med X5:an som ofta verkar ha just sämre mottagning än jag är van vid...
     
  3. ÅkeW

    ÅkeW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Jag hade mkt problem med 3G på Tele2 och min X5:a. jag har klagat och dom har ändrat inställningar men det har inte blivit bättre. Nu skall jag prova Telenor och se om det blir bättre.Eller är det X5an somär dålig.
    mvh ÅkeW
     
  4. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tyvärr så fungerade det inte mycket bättre med mitt Teliakort. Och när hennes Nokia får full 3G-mottagning på samma ställe som X5:an inte får någon så är det helt klart ett telefonproblem. Jag får helt enkelt ta den till affären och se vad som kan göras.

    Kan nämnas att jag även gjort en telefonåterställning men det hjälpte inte det minsta.
     
  5. zillen4

    zillen4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER


    Min x5a med tele2 abbonemang har också sämre mottagning om jag jämför med min gamla Samsung Spica, ligger ungefär ett streck under.
    Så det sitter nog en sämre sändare i x5an.
    Men har inte haft problem med att jag har tappat mottagningen, kanske är fel på hennes sändare?
     
  6. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det handlar inte bara om ett streck, utan i princip obefintlig mottagning i jämförelse med hennes tidigare telefon (Nokia 6700s). Så jag tror det lutar åt att mottagaren/sändaren är halvdassig.

    Kan man på något sätt tvinga telefonen att köra 3G? Skulle vara kul att se om det blir skillnad.
     
  7. ÅkeW

    ÅkeW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag tycker att alla som har dålig mottagning BÖR kontakta sin säljare och klaga för det är fel på telefonen. Så dålig mottagning ska vi inte godkänna!
    mvh ÅkeW
     
  8. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja man kan slå detta servicenummer på telefonen: *#*#4636#*#*

    Man kan sedan ställa in en del sådana inställningar. Jag har gjort det flera gånger. Konstigt nog funkar inte numret för mig nu när jag skulle testa dock o_O
     
  9. rikobiff

    rikobiff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tycker nog jag har samma rätt dåliga 3G täckning som med min gamla Hero...
    Jag har Tele2.
    Jag bytte ROM igår till Neopeek som även har OC kerneln som går till 1GHz. Får se om det blir någon skillnad.
     
  10. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Intressant. Skriv gärna en kort review i en ny tråd! :teeth:
     
  11. rikobiff

    rikobiff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fixat!
     
  12. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu blir jag orolig. Jag har en X5:a på inkommande och enligt testerna så var det inga problem med mottagningen. Nu har jag visserligen inget svenskt nät men väl Sonera (Finska). Undrar om det är ett allmänt fel eller om det bara beror på Tele2.
     
  13. ÅkeW

    ÅkeW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Någon som vet om man kan justera mottagningen med programvara det borde ju gå men hur.
    mvh ÅkeW