Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det var ju inte gyrot jag snackade om utan känsligheten på skärmen.
     
  2. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Någon som testat u8150 rom:en på sin 8300?
    Det finns ju en del versioner på xda. Jag vet att de "officiella" versionerna från huawei hade vissa problem med scrollhjul och tangentbord. Men Rille P har ju kompilerat egen kernel baserad på 8150 och inte haft några problem med de sakerna.
    Kanske är det värt ett test. De har tydligen fått igång multitouch på en av versionerna...

    Edit
    "Froyoman" heter tydligen releasen. Ska testa när jag kommer hem från jobbet ikväll.
    /Edit
     
    Last edited: 28 apr 2011
  3. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att installera CyanogenMod utan att behöva använda fastboot?
    Jag får nämligen inte adb att hitta min telefon, och drivrutinerna kommer jag inte åt då jag kör Froyon från U8500, kanske kan någon vara så snäll att han/hon laddar upp dem någonstans?

    Edit: Glöm den här posten, jag lyckades installera Cyanogen! Här ska testas :P
     
    Last edited: 30 apr 2011
  4. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Har någon av er lyckats med att ansluta sdkortet till datorn när ni haft cyanogenmod installerat? Och GPS'en får jag inte heller att fungera :(

    Annars funkar allt fint, och snabbt!
     
  5. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funkar utmärkt här!
    Hade problem med sd-kortet innan jag tömde data och cache via clockwork mod.
    Har inte testat gps ännu. Men jag vet att den var rätt seg på att få connection i den "officiella" romen. I övrigt tycker jag också den här funkar förvånandsvärt bra! Synd bara att touchskärmens kalibrering är lite dålig så att det är svårt med knappar i kanterna (och notificationbar).
     
  6. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Vilken telefon valde du för att installera clockwork mod? Jag har fått clockwork att fungera en gång innan men jag kommer inte ihåg vilken telefon det var som jag valde...

    Jag lät gpsen stå på ett ganska så långt tag och den hittade inte en enda sattelit så något fel är det.

    Tänkte kolla om jag hittar något sätt att kalibrera skärmen, kanske går det att sno programmet ifrån stockromen eller bara ändra i några inställningar. Det är så att den reagerar lite längre åt mitten än där man trycker, det finns ett programm för att kolla det (ligger i Dev-tools -> Pointer Location).
     
    Last edited: 30 apr 2011
  7. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag behövde inte specifiera någon telefon för att kunna boota till recovery. Men har inte testat att göra något då, så jag vet inte hur allt funkar om man inte specifierat någon telefon.

    Sedan dess har jag gjort följande:
    1. Installerat clockworkmod för u8150
    2. Gick inte att boota till grafiskt recovery (telefonen startade om till android)
    3. Installerade om U8500 betan från huawei. (Hade den kvar på sd-kortet.)
    4. Nu går det bra att boota till recovery igen.

    Testa det här på egen risk.
    Undrar hur mycket vi fuckar upp våra telefoner nu egentligen. :)

    Trist med gps:en. Fast den klarar man sig ju utan egentligen. Men bäst är väl om allt skulle funka.
    Låt oss veta hur det går med dina kalibreringsförsök!
     
  8. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det där var ju en av mina dummaste frågor :P Det gick ju att tömma data och cache med vanliga android recovery. Men så blir det när man försökt kopiera en fil på 2GB genom att använda mobilen som filserver och det för det mesta slutar med ett felmedelande efter 500Mb. Då blir man lite småirriterad.

    Men att montera SDkortet på usb'n fungerar fortfarande inte :(
     
    Last edited: 30 apr 2011
  9. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm, konstigt.
    Vi kanske inte kör samma rom. Jag laddade ned min härifrån:
    depositfiles.com/files/8i1d8tmbh
    Språkinställningarna var på kinesiska första booten (om det säger dig något). Har du testat att "reset:a" rättigheterna på filsystemet?
    Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Allt funkade efter jag tömt allt via clockwork mod. Innan funkade det inte. Vet inte om clockwork gör något annorlunda än om man tömmer via fastboot...
     
  10. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är det någon som lyckats få bort den fruktansvärt fula bootskärmen (grön bakgrund med en grön och en blå rektangel) förresten?
    Vore schysst att få bort den nu när man nästan har en perfekt rom installerad...
     
  11. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag tror jag kom på vad som kan vara felet, jag körde först 2.1 och sedan la jag in CyanogenMod.
    Jag laddade också ner ifrån den länken så vi kör nog samma

    På tal om bootskärmen så har jag den ifrån 2.1, altså tre-loggan. Den verkar stanna kvar ifrån den man hade innan.

    Ska testa att lägga in froyo igen och kolla om det hjälper...
    Nu ska man bara få över dload mappen till SDkortet, väldigt irriterande att usb inte funkar.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  12. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du menar "trean" tror det blir svårt. Den verkar ligga i ROM. Det finns lite utrymme mellan partitionerna på NAND-minnet, men där verkar den inte ligga (har iofs inte kollat supernoga..) och direkt på någon partion ligger den inte. Android kör (minst) en bootloader innan den laddar riktiga operativet, den ändrar man inte på i första taget.

    I övrigt - det finns inget gyro i telefonen. Det är accelerometrar, ett gyro mäter vinkelhastighet.

    @silas - om man flashar med fastboot så använder man inte adb.
     
  13. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Att gå ifrån U8500froyo till CMgingerbread fungerar bättre, nu kan jag äntligen flytta filer med USB :D

    För övrigt så håller jag just på att skapa en egen bootskärm, ska se om det funkar.

    Edit: Fungerar inte som jag ville.

    Stod någonstans att det krävs att adb är installerat. Men kanske inte är så.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  14. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testa något av följande:

    1) Skapa filerna /sdcard/hwcfg/usb_fix.cfg och /sdcard/hwcfg/usb_sn.cfg, och start om. Filerna kan gott vara tomma.

    Byter till utvecklingsläge och tar serienummer från bluetooth-MAC.

    2) Kör i adb shell:

    $ echo "norm" > /sys/devices/platform/msm_hsusb_periphera/switchusb

    Byter till utvecklingsläge, fast det kanske du redan har.

    3) Också i skalet:

    $ echo 22 > /sys/devices/platform/msm_hsusb_periphera/fixusb

    Detta borde få "adb devices" att rapportera "hw-smart-phone".

    Berätta om något funkar..
     
  15. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, det stämmer inte. Fastboot använder ett eget protokoll.
     
  16. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det som hjälpte var att först installera U8500 froyo och sedan CyanogenMod, istället för att gå direkt ifrån U8300 2.1 till Cyanogen. Eller så var det bara tur att det funkade då.

    Edit: Märkte att adb inte fungerar längre, men man kan ju inte få allt :P
     
    Last edited: 30 apr 2011
  17. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad menar du med bootskärm? Texten "android" på vit bakgrund som kommer efter "trean" och innan "bootanimiation" (dvs då det står android men bokstäverna rör sig lite)?
     
  18. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej, nice!
    Då borjar vi komma någonstans alltså! Ska ut och testa gps:en nu. Kanske funkar den bättre om man går från 8500-froyo till cm7...
    Någon som lyckats stänga av mjukvarutangentbordet? Varje gång jag försöker göra det kraschar "android keyboard". Finns det någon .config fil där man kan "tvinga" android att deaktivera mjukvarutangentbordet?
    Sen tänkte jag lägga till åäö på tangentbordet. Någon som har några önskemål vilka tangenter som ska bytas ut? Jag tänkte börja med q, j, k. Dvs:
    .com=å
    smiley=ä
    sym=ö
    Det här förutsätter att jag lyckas fatta vilken knapp som är "sym" och att den går att koda om. Men det vore ju fint om vi kunde slippa alt-trycka för att få de bokstäverna!
     
  19. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  20. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Sägs om ficklampsknappen istället för sym, symbolknappen kan väl vara mer användbar?

    Att stänga av tangentbordet är väldigt enkelt, bara att deaktivera Android Keyboard i inställningarna.
     
    Last edited: 30 apr 2011