APNdroid ? Problem med att koppla upp till internet

Diskussion i 'Applikationer' startad av skuum, 29 apr 2011.

  1. skuum

    skuum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC Desire + MIUI Rom + Senaste radion

    Jag har ett tak på 200mb/månaden och använder mig av APNdroid..

    Problemet är att när jag stänger av APNdroid, och sätter på det efter en stund igen så kopplar jag inte upp mig..

    Det ända jag kan göra är att t.ex sätta på 2g/stänga av 2g. Eller sätta på/av Flygplansläge..

    Behövs apndroid ens? Jämfört med föra ett år sen..

    Kan man lita på att endast bocka ur/bocka i Mobilt nätverk?
    Brukar bli lite paranoid på det där
     
  2. HockeyPowwa

    HockeyPowwa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör 3g watchdog den stänger inte men varnar... gissar att apndroid ändrar på APNerna så att den inte kan koppla... kolla apn inställningar :)
     
  3. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    APNdroid är till för dom som vill stänga all data, så jag skulle nog rekommendera 3G Watchdog som sagt varnar när du når dina 200mb :)
     
  4. skuum

    skuum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder redan 3g watchdog sen länge..

    Men det är det jag inte fattar.. "APNdroid är till för dom som vill stänga all data"

    Om jag inte använder mig av APNdroid, och bara stänger ner data/mobilt nätverk i inställningar så stänger den väll ändå ner all data?
    Vad spelar det då för roll och ha apndroid egentligen?

    Eller är jag helt ute och cyklar :)
     
  5. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt, apndroid har ingen funktion utöver den inbyggda möjligheten att stänga av mobil data. Vissa argumenterar kanske för att det är enklare...

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  6. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Är det inte så att med apndroid kan ha all datatrafik avstängd men ändå köra på 3g basstationer.

    Sent from my LG-P500 using Tapatalk
     
  7. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tal och data trafik har inget att göra med varandra så du kan fortfarande ringa på 3G även med data avslaget.

    Precis som det sagts i tråden så använd den inbyggda funktionen och skippa APNdroid då det numera är ett överflödigt program och går inte att lita på. Speciellt då operatörerna kan slå på en funktion i sitt nät som gör att mobilen kopplar upp med korrekt apn även om fel lagts in i inställningarna.
     
  8. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Håller med om detta.

    Tveksam till detta. Finns några bevis för det kunskapstörstande? Känns lite som en sägen att en server som du (på grund av felaktig/ändrad apn-adress) inte når skulle kunna påverka detta...
     
  9. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Förstår att du är tveksam till detta men tyvärr så är denna info lite svårare att få tag på. Dock så är det något som jag själv använder i Ericsson lab i linköping för att förenkla miljön.

    Funktionen heter kort och gått Apn redirection och finns i SGSN noden (den första server som mobilen pratar vid GPRS Attach och PDP context activation).

    Det som händer vid ett data samtal är att mobilen säger till SGSN noden att den vill koppla upp och bifogar det APN som är inställt i mobilen. SGSN noden kontrollerar detta med det som kallas för HLR, en stor databas med telefonnummer hos en operatör som innehåller information om vad varje abonnemang får göra och inte. I denna info så finns bland annat vilket APN som ska användas och den infon skickas tillbaka till SGSN noden. Skulle dessa två inte vara lika så vägras man data samtal (detta händer tex vid användadet av apndroid). Men om operatören slår på ovan nämnda funktion så ignorerar SGSN noden vad som skickas från mobilen och använder sig av APN från HLR. Skulle det vara så så kopplar mobilen upp vad man än skickar för APN.
     
  10. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tack för en bra förklaring. Då är det kanske sant då... :)
    En annan grej som slog mig. Med tanke på det strul APN-inställningarna verkar ge upphov till, och med tanke på att det alltså finns en databas med rätt inställningar hos operatören, varför ska jag som användare behöva ange skiten öht? Borde det inte räcka att jag (med risk för att använda fel terminologi) säger till SGSN "jag vill ha datauppkoppling", den kollar i databasen och kopplar upp mig? I princip alltså.. :)
     
  11. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    I princip så skulle det fungera men idag så har man ofta mer än ett APN i HLR profilen för att t.ex kunna använda MMS och då fungerar APN redirection sämre.

    Ett annat problem är att isf att lagra APN informationen på sim kortet (som jag ser som en perfekt lösning) så lagras det en massa default APN i telefonen som aktiveras beroende på vilket simkort som stoppas i den. Kikar jag på min gamla C905 så fick jag alla svenska APN i mobilen efter att jag stoppat i mitt dåvarande telia sim. Urbota dum lösning måste jag säga.
     
  12. skuum

    skuum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Back to topic..

    Jag avinstallerade APNdroid eftersom jag trodde det var problemet..

    Men jag får fortfarande samma problem..

    Om jag är uppkopplad mot internet, och sen stänger av det via settings... ..och sen sätter på det igen efter en stund så startar inte nätet..

    Jag måste sätta på/stänga av 2g-mode eller flygplansläge...

    Why?
     
  13. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Var slår jag av all datatrafik?

    Sent from my LG-P500 using Tapatalk
     
  14. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Inställningar --> Trådlöst o nätverk --> Mobila nätverk --> Tillåt mobil datatrafik... typ så..
     
  15. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har tyvärr inget bra svar på detta men en sak man kan misstänka är den custom rom som du kör. Kolla med andra användare av den om de har samma problem.