Diskussion om Nexus One-ordrar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PeterSthlm, 19 jan 2010.

  1. krappen

    krappen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var nån som skrev tidigare om att tracking id numret inte alltid stämde. Men att det isf ändå skulle kunna vara på väg. När du mailar, så se till o maila I-O och inte fedex. Lycka till
     
  2. Zeveron

    Zeveron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Blev väckt av DHL i dag. För typ 30 minuter sen. Telefonen ligger nu säkert i min hand.

    Rekomenderar STARKT att använda Borderlinx UK. Skriver i sammanfattningstråden om alla kostnader å tider och så :)
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Kul att det funkar. Jag är jävligt undrande hur det funkar med skatt och så till Borderlinx, men även nu när jag beställde till UK.

    Blir det liksom samma "chans" som om jag skulle beställa något från US till Sverige, dvs att man kan "hoppas" att inte tullen stoppar det och skickar ut krav att man ska betala moms och i vissa fall tull?

    Jag menar, finns det en risk att det stoppas innan Borderlinx får paketet, (och man då får det i räkningen till Borderlinx också) och seden en annan risk (inte båda dock) att det stannas när det kommer från UK till Sverige, eller den sista kollas inte ens, då det är inom EU?

    /Söder
     
  4. peterparnes

    peterparnes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    > UK

    Intressant att priset hos Google är det samma även om UK skatt är mycket högre än USA.
    Beställde själv via proxy och Borderlinx i USA och då landade det på 5501. Ganska stor skillnad.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men, är det inte så att google tar ut den momsen av dig direkt när man beställer till en US-adress?

    Det gör inte google när man beställer till en EU-adress, utan det verkar vara upp till någon annan att fixa det.

    Enligt denna:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=48788&postcount=7

    så sägs det ju att Borderlinx UK BARA tar paket via EU, men det verkar ju inte stämma.

    Dessutom är det några som skrivit att de betalat moms på din Borderlinx US order. Jag undrar om det är svensk moms den blivit belagd med, eller om det är moms som betalats tills Google, eller om det är moms som betalats till Borderlinx?

    Verkar ju som kostnaden till Borderlinx US för frakt och dyl. är mycket högre än Borderlinx UK.

    /Söder
     
  6. Zeveron

    Zeveron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funkade strålande för mig iaf :)
     
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ja det är ju najs att det gjorde det.

    Jag kanske ska importera en till, och hade så klart inte tänkt att betala mer än jag betalade för den första.

    Kan ju så klart ta det på samma sätt, men det är ju kul om det skulle funka med Borderlinx också.

    Hade varit intressant att veta hur det funkar med DHL (som levererar Nexus One utanför USA verkar det som) när de kommer till ett EU-land med annan moms och tull och så.

    Blir de liksom stoppade slumpmässigt på hela lasten, eller går alla paket genom någon koll eller är de egentligen bara skyldiga att själva rapportera om värdet tilll "tullen" eller är det tänkt (som det ryktats om) att DE betalar in moms som sig bör, och sedan att DHL fakturerar till leveransadressen.

    Det sista skulle ju funka att de gör till MIN leveransadress, men det kanske inte funkar att de kommer till Borderlinx UK och gör det.

    /Söder
     
  8. peterparnes

    peterparnes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När jag beställde i USA så betalade jag skatt för Ohio till Google och sedan betalade jag motsvarande svensk moms hos Borderlinx som i sin tur betalar den till DHL som ytterligare i sin tur ska betala den till Svenska staten.

    Zeveron, beställde du via proxy i UK eller i USA?
     
  9. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon har kommit! :D
    Den ligger och laddar just nu så jag har inte hunnit testa den ännu, men jäklar man blir ju som ett barn på julafton igen!
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Och du VET att detta är fallet som skett?

    Detta kom alltså med i din "faktura" till Borderlinx efter att telefonen kommit till deras "kontor"?

    Konstigt då att det inte blev så när man valde att beställa till Borderlinx UK.

    /Söder
     
  11. LDV

    LDV Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bengan jag har exakt samma status som du har:confused:
     
  12. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man beställer till en US-adress tar Google den "sales tax" som gäller i din stat - dvs där leveransadressen ligger. Denna kostnad finns inte vid leverans till de andra länderna där Nexus One erbjuds.

    Vid beställning till Borderlinx US räknar Borderlinx själva ut svensk moms. Detta betalas direkt till dem och de agerar ombud så att pengarna går dit de ska (gissningsvis DHL - vet inte exakt hur kedjan funkar).

    Det är oklart om Borderlinx UK tar emot paket från US. Eller ja, uppenbarligen går paketen igenom enligt rapporter här på forumet. Vad jag läst på andra forum brukar DHL skicka faktura i UK. Med andra ord skulle det inte vara någon överraskning om Borderlinx UK får en faktura från DHL. Lägg ihop det med att Borderlinx enligt hemsidan inte tar emot brev...
     
  13. peterparnes

    peterparnes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Söder, det var ganska tydligt att det var dels frakt och dels tax när jag betalade för att få det vidare skickat till Sverige.

    En fråga som uppkommer här är om telefonen skickas från Google USA till Borderlinx i UK eller om den skickas från UK?

    Om det nu är så att Google USA skickar telefonen till UK, har någon provat att beställa till Sverige direkt?
     
  14. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Google levererar från USA till de länder där telefonen lanserats. Leverans direkt till andra länder accepteras inte, därav allt krångel med mellanhänder typ Borderlinx.
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men google säljer ju bara till US eller UK.

    Om man beställer via Borderlinx US känns det väl ok att de tar betalat för den svenska momsen, men om man beställer till UK borde de bara ta UK VAT, men det verkar de inte ens ha gjort det.

    /Söder
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hur beställde du din sa du?

    /Söder
     
  17. Boss_time

    Boss_time Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Lineage
    Har för mig att gilgamesh gjorde ett rejält fynd på ebay, rätta mig om jag har fel! :)
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo jag misstänker det var han också, men jag hittade inte den informationen.

    Jag förstår inte hur någon kan köpa den i USA för samma peng och sedan skicka den till Sverige. Var i finns vinsten liksom?

    /Söder
     
  19. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om jag minns rätt hade personen testat telefonen lite så var inte en oöppnad förpackning. Troligen i så fall därför personen nöjde sig med att sälja den utan allt för stor förlust.
     
  20. Zeveron

    Zeveron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    USA proxy, valde bara att skicka den till UK.