Ställa in när telefonen ska byta från 3G till G?

Diskussion i 'Allmänt' startad av otto, 4 maj 2011.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Som sagt. Befinner mig rätt ofta på ett ställe med sviktande 3g-mottagning (inomhus). Har testat lite inställningar i *#*#4636#*#*men inte helt nöjd. Kör jag GSM/CDMA auto går den nästan direkt på G --> inte ok då jag på samma plats, samma tid har 2-3 staplar i 3g om jag byter till WCDMA only. Antar att den byter till G då kvaliteten på signalen kanske är rätt kass.
    Kör därför normalt WCDMA only, men kruxet är att jag på ett annat ställe (där telefonen får ligga flera timmar) då har noll i täckning, vilket leder till att den drar mycket batteri. Dessutom kommer inga samtal/sms fram.

    Skulle vilja ställa in/välja en tröghet i bytet mot G. Om telefonen tex har över ett visst antal dB i en viss tid (säg 30-60s) går den över till G, inte annars.

    Har även testat WCDMA prefered, men märker ingen större skillnad mot GSM/CDMA auto.

    Tips?
     
  2. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tänkte på det för ett tag sedan, men stället med noll i täckning och det med 2-3 staplar ligger typ 20m ifrån varandra :) Ingen GPS-täckning heller då det är inomhus. Men tack för tipset!
     
  4. se33

    se33 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vill veta samma sak :)

    jag har försökt med tasker men jag lyckades inget vidare (går säkert men jag fick inte till det)
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det går inte eftersom det är nätet och inte telefonen som bestämmer när det är dags att skifta till GSM.
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Det här får du ta och utveckla! o_O

    Hur kan nätet bestämma vad som är mest rätt för min telefon vid ett givet ögonblick? Hur kan jag då ändra vilket nät jag använder i telefoninfo-menyn?
     
  7. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det är lika mycket rätt/fel för basstationen eftersom den ska ta emot signaler från nallen.

    När mobilen kopplar upp sig mot nätet så meddelar den om den ska köra enbart GSM, enbart UMTS eller om nätet ska bestämma åt den (GSM/WCDMA). Om man kör i det sistnämnda läget så säger nätet åt nallen att byta till GSM när signalstyrkan blir för låg. Nätet kan även välja att flytta dig mellan GSM och 3G av andra skäl, t.ex. för att frigöra kapacitet i 3G-nätet om du bara ringer röstsamtal.