[GUIDE] android 2.2 för HTC Tattoo

Diskussion i 'Tattoo' startad av wigital, 19 okt 2010.

  1. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är samma som jag fick. Kan bara be dig testa att unroota telefonen som jag sa innan. Det gick väldigt snabbt sen.

    Du blir inte missnöjd när du väl ha lyckats. Var sjukt sugen att byta telefon med frugan ( blade) men nu är jag nöjd förutom FM-radion och kameran men jag hoppas dom löser det snart. Fick mitt 16GB microSD-kort att fungera efter att ha bytt ROM så det var en postitiv överraskning

    testa ananrs är det ju bara att trycka på Roota igen .
     
  2. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En liten fundering kring detta. Laddade ner senare versioner av Clockworkmod från xda, borde jag inte kunna installera någon av dem med Rom manager?
    Det finns en meny i programmet som säger det, men jag kommer inte åt den.
    Om jag ska göra som i guiden ovan måste sdk vara installerat antar jag?
     
  3. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ville bara meddela att jag testade att genomföra enbart Recovery från guiden och att jag lyckades med det. Tog ner hela kittet men körde bara Recovery (lät mobilen vara som vanligt och gjorde alltså inget med den innan jag körde recovery), sedan följde jag videon från theunlockr.com (även om bilden vid recovery såg lite annorlunda ut för mig) och fick lagt in en ny Rom. Valdfe Cthulhu ROM, då jag egentligen inte var ute efter en stor förändring utan bara ville få bort det skarpa ljudet vid uppstart samt få tillgång till patchade market (jag vet inte om det beror på detta men jag har den gamla Butiken/Market appen på mobilen nu men det spelar ingen roll antar jag). Jag inser givetvis att jag missar massa 2.1-appar men jag vill gärna ha kvar kameran.

    Jag vet alltså inte om jag bara hade flyt som lyckades köra Recoveryläge på detta sätt men jag är glad att det funkade för mig.

    Avslutar med att tacka för de tips och den hjälp jag fått vid mina funderingar, samt ställe två små frågor till bara:
    Körde in de appar jag ville ha från Titanium-backup, och nu märker jag att apparna inte syns i "hämtade" i market. Mina frågor är alltså
    1) om jag missar uppdateringar pga detta (mina köpta appar syns dock)?
    2) Om jag missar uppdateringar, hur får jag apparna synliga i market igen (har provat att hämta de appar som redan är inlagda men de syns inte heller)?

    Detta kanske inte är ett så stort problem, men jag frågar ändå.
     
  4. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ah.. såg det nu med bland annat Gmail . Ladda ned gmail igen och sen fanns den med i downloads i market.
    Ska kolla igenom alla apps och se vilka som inte är med. Använde inte titanium backup så jag kan inte säga om det var något där som gör att du får det felet
     
  5. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Går det att använda denna guide till [ROM] nFinityGB v0.7 - Gingerbread 2.3.2 (CM7 based)?
     
  6. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ja, det går. När jag rootade + flashade min första 2.2 funkade denna
    guide, och jag gjorde på samma sätt som denna guide föreskriver när
    jag flashade nFinityGB 0.7 ROMen här om dagen.

    Följ stegen med att reboota/flasha i denna guide, men byt ut filerna som
    används. Jag använde förljande filer när jag flashade Gingerbread:

    nFinityGB-0.7.zip <-- ROM filen finns på xda-devs.
    gapps-gb-20110120-signed.zip <-- Google apps som funkar med Gingerbread
    Symp.Green.market.v7.2.1.zip <-- Market för GB

    Om du ersätter dessa filer men gör i samma ordning enl. denna guide så
    funkar denna guide för att flasha Gingerbread också.

    Alla filer som jag nämner här finns i tråden om nFinityGB 0.7 på xda-devs.
     
  7. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Får ett felmeddelande ( missing file : system/build.prop) när jag försöker flasha in Symp.green.market men allt fungerar ju annars. Kommer ju även in i market och kan installera program.

    Får inte navigon att fungerar FC när programet försöker starta. Fungerade fint i nFinity 1,18 ( ROM 2,2)
    Några förslag på hur jag får igång Navigon ( jag har köpt det) som är det viktigaste programet för min del. Annars får jag gå tillbaka till nFinity 1,18
     
  8. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det kan vara att du hade strul med GPS; om du tittar i nFinity 0.7 posten på
    xda-devs ser du att man ska lämna GPS igång innan man stänger av telefonen
    för flashning till nFinity 0.7; Jag glömde nämna det i min post. Ledsen för det.

    Du kan flasha om ett Froyo-Rom t.ex. nFinity 1.18, sätta igång GPSen under
    Froyo, lämna den igång och sen flasha om nFinityGB 0.7, då kommer den att
    kunna detecta GPSen.

    Om det löser ditt FC-problem med navigation vet jag dock inte. Jag kör själv
    inte Navigaton.
     
  9. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag var uppmärksam och gjorde så innan jag flashade . Har även kollat så GPS fungera med ett annat program så tyvärr så hjälpte det inte.

    Laddade även ned skandinaviskkeybord nu och får även där FC så fort jag startar det. :ehm:
     
  10. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Va skumt. Jag provade Google Navigation nu och den funkar i min telefon
    utan FC :neutral:

    Jag såg att Scandinavian keyboard failar, jag har skickat in en buggrapport
    med stack trace till killen. Tills vidare kan du ju använda standard Android
    tangentbordet, det går att ställa in stöd för flera språk och layouter, så kan
    man "swipea" spacebar för att byta språk och layout. Funkar bra utan
    Scandinavian keyboard så länge.

    Lycka till med Gingerbread :)
     
    no1daag gillar detta.
  11. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Gick tillbaka till nfinity 2,2 måste ha gps;en i veckan får fortsätta mixtra sen. Ska kolla igenom xda efter tips oxå.
    Men tack för alla tips
     
  12. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Utvecklaren av nFinity trodde att det var att Navigon och Skand.Keybord inte var kompatibel med Gingerbread :cry:
    SÅ jag får välja mellan kamera eller Navigon så det blir att köra på 2,2 tillsvidare

    Edit : Har mailat till Navigon för att kolla om programet stödjer Gingerbread. Hoppas på ett positivt svar men det dröjer nog tyvärr innan man får svar ifrån Navigon.
     
    Last edited: 15 feb 2011
  13. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Svar ifrån Navigon. Blir inte så mycket klokare eller!!!

    Dear Sir,

    thank you for your email. I would recommend you to contact Android about your problem with the compatibility of 2.3 and Mobile Navigator. Android has bought software from Navigon and they sell it in Android Market Place. After that they bought the software from us, they are the ones who are responsible for it and the ones who decide and know witch phones the software is compatible with. I am very sorry that I cannot answer your question, but I am very shure Android can!

    I wish you nice day!


    Yours sincerely

    Adéle Ziebell
    ________________
    NAVIGON Support Team

    NAVIGON AG
    Berliner Platz 11
    97080 Wuerzburg
     
  14. ogge_116

    ogge_116 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vill bara se till att jag har förstått det här rätt. Jag har gjort en NAND Backup. Låt oss säga att jag har flashat en ny rom. Om jag gör en Restore till min backup, blir mobilen precis som den var innan backupen då?
     
  15. wigital

    wigital Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    du har förstått helt rätt.
     
  16. ogge_116

    ogge_116 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Super!
     
  17. Qinjo

    Qinjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har följt denna quide utan problem. Jag är väldigt nöjd förutom att jag kan inte se YouTube klipp. Det rullar på och jag kan höra ljudet men ingen bild.
    Laddade ner adobe flashplayer 10.1 apk från droidforum men får bara error:
    "Programmet har inte installerats"

    Någon som har en lösning?

    Tack för den enkla introduktionen till en bättre Tattoo..
     
  18. Thewapman

    Thewapman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Konstigt.. Har du Youtube-appen? Kör du via den eller webläsaren? Flash är buggigt så håller borta det från min tattoo, men youtube fungerar fint via youtube-appen för mig.
     
  19. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag körde in tatfroyosense04.zip på tjejens Tattoo igår! Det blev den för att jag tyckte det var dags att snabba upp men hon sågar Android helt utan Sense ;)

    I alla fall så blev det som en ny telefon. Snabb som en blixt om man jämför mot innan och allt hon använder funkar perfekt.

    Vad jag skulle komma till var kameran.. den funkade inte alls först.. jag testade att från market installera advanced camera eller liknande.. den funkade inte heller.. men då när jag startade originalkameran så gick den igång med bild. Jag kunde ta en bild men då blev det svar och hängde sig.. jag kollade inställningarna och drog ner till 1Mpx och stängde av Autofocus som luren ändå inte har. Och efter det fungerar kameran som en klocka för foton. Inte video men videokvaliteten suger ju ändå så det kvittar.

    Har inte testat bluetooth så det vet jag inte.

    Annars är det et kanonbra rom nu när kameran lirar. Juste att kunna väcka liv i en gammal lur, jag försökte få henne att byta men hon gillar sitt skal med foto på barnen ;)
     
    Last edited: 6 maj 2011
  20. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Försök att få henne att prova Go eller ADW så kan du köra in Gingerbread 2.3.4
    Det är en otrolig skillnad.
    Tattoon blir kvar lääännge än.
    Alltså sense... har inte saknat det en dag sen jag blev pepparkaksbrun... ;)

    Edit:
    Gillar hon luren och när det flyter så måste hon prova...