Kamera SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av mvts, 29 mar 2011.

  1. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Numera kan du köpa en Nokia N8 ganska billigt. Du kan köpa en sådan vid sidan om och använda den vid sådana tillfällen där bra bilder är ett måste (familjeträff, jul, nyår, midsommar, semesterresan, osv). Vad gäller nyckelfunktioner klarar N8:an av det också.

    Då kan du ha SGSII som din dagliga lur med all dess fördelar och med en hyfsad kamera som gör att om du absolut måste ta ett snabbt kort kommer den inte bli helt värdelös.

    Tills Samsung eller någon annan satsar stenhårt på en Android kameramobil kommer man aldrig att bli helt nöjd.
     
  2. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Sant så sant. Dock känns det nog mindre omständigt att släpa med sig en kompaktkamera än att byta mobil då det vankas "större events". Får se om jag ska vela mig tillbaka till en SE istället. Tunnare mobil som ligger skönare i handen och som dessutom har en bättre kamera kanske trots allt slår hårdvara som jag personligen förmodligen aldrig kommer behöva. Får ta mig en rejäl funderare i helgen.

    Dock gillar jag ditt förslag med fler mobiler ;).
     
  3. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Får ta och träffa min 65åriga faster och jämföra kvalitén med hennes Arc nästa gång.. :P (N8an var det en kollega på jobbet som hade.)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    (Ops, råkade citera mig själv istället för att redigera..)
    Personligen tycker jag Galaxyn gör riktigt bra ifrån..

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 11 maj 2011
  5. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Låter bra det. Vet att recensenter säger olika saker, men efter dina postade bilder (vilka uppskattas) måste jag säga att man med lätthet ser att Arcen presterar bättre. Nu skulle Eldar på mobile-review höra mig, jag tror han bara försvarat sitt SGS II-köp genom att försöka intala folk med att SEs Exmor-R endast är "försäljningssnack".
     
  6. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Av det lilla jag sett tycker jag SGS2 presterat bättre än ARC, skulle vara intressant att se fler tester!
    Brorsan fick precis sin ARC så jag kan jämföra lite sen när min SGS2 kommer :)
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Låter kanon det. Samma motiv, samtidigt, två olika mobiler, SGS II och SE Arc, ett tiotal bilder, ljusa förhållanden, dunkla och mörka, LED-blixt och utan! Detta skulle vara otroligt uppskattat!
     
  8. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har sagt det många gånger och ska säga det nu igen. Arcen jag köpte hade absolut ingen bra kamera. Dessa exempel från SGSII slår den med hästlängder. Arcens kamera är inte värdelös som t.ex. den på Desire men den kommer inte i närheten av den hype som skapades innan lanseringen och från vad jag sett inte i närheten av SGSII.

    Naturligtvis beror det också på hur du "använder" dina bilder. Slår man upp de på en storbilds TV är det viktigt med detaljerna. Är bilderna detaljrika och färgerna ganska bra är det dessutom mycket man kan arbeta med om man ska tillämpa efterarbetning innan man skriver ut de på papper. Men vill man bara kunna visa upp bilderna på telefonen eller en liten skärm utan vidare, lägga upp på nätet i förminskat format, har inga planer på att skriva ut dem på papper och ändå tänker använda systemkameran när det verkligen gäller, det är då Arcens kamera mer än duger.
     
  9. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Så SGS II slår alltså SE Arc med hästlängder när det kommer till kamerabiten? Hmmm, tveksam, men vi får väl se. Ska bli kul att se vad Swedroid har att säga om den också!
     
  10. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    vänta tills jag som är fotograf får min sgs2. Då ska jag hårdtesta den å lägga upp bilderna här...
     
  11. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Janne när får du egentligen din mobil från Ellos?
     
  12. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Galaxy S2 är ju tunnare än arc:en och tar bättre bilder. Bättre på alla sätt och vis IMO.
     
  13. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    SGS II borde vara tunnare än Arc om man ser till specifikationerna, men då är frågan, har du hållt i dem båda samtidigt? Om inte, gör det och återkom därefter gärna med din åsikt. Jag står fast vid att Samsung antingen sysslar med falska specifikationsangivelser av mobilen, eller att Sony Ericsson räknade fel och lade på några millimeter för mycket. SE Arc är tunnare än SGS II, look for yourself.

    Kameran är dock oklar, jag anser Arc ta bättre bilder, men det är såklart diskutabelt och beror på vad man är ute efter, skärpa, kontrast, färgåtergivning o.s.v. Skall som sagt bli intressant att höra vad Swedroid har att säga. De lär använda Arc som referens.

    Dock ligger SE Arc skönare i handen, framför allt i landskapsläge, detta är fakta :D.

    Men men, för mycket Arc-snack nu, blir ju nästan sugen på en. Back to SGS II :).
     
  14. sorensen_robin

    sorensen_robin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Alla har ju rätt till sin åsikt, men att säga att Arcen har bättre kamera än SGSII är ju bara rent faktafel.
    Sen förstår jag inte vad du menar med "men det är såklart diskutabelt och beror på vad man är ute efter, skärpa, kontrast, färgåtergivning o.s.v.", eftersom SGSII slå Arcen på fingrarna i allt du precis nämnde.

    ... kom på en sak, du kanske har köpt Arcen men ångrat dig? Känns skumt att du försvarar Arcens kamera som bevisligen tar sämre bilder än SGSII i alla jämförelser som gjorts.
     
  15. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Men kom igen. Konspirationsteorier finns snart i varenda tråd. För det första försvarar jag ingenting, jag påpekar endast det som de flesta gjort i sina recensioner. Jag har sett fler recensenter som anser Arc vara en bättre kamera än SGS II. För det andra var jag nära att köpa Arc, detta var ända tills SGS II sades ha "nästintill lika bra kamera som Arc". Hade jag för övrigt valt Arc hade jag nog inte ångrat mig en sekund då storleken passar mina byxor samt mina händer bättre än många andra modeller där ute.

    Det jag menar med prioriteringen, är just det man prioriterar. Vissa kan tycka att skärpan är viktigare än färgåtergivningen, då kanske man bör köpa X, föredrar man istället färgåtergivningen framför skärpan kanske det blir mobil Y.

    Något som SE Arc har är just en hög shutter speed. Detta resulterar i relativt skarpa bilder om du snurrar runt med mobilen när du fotar, eller fotar ett rörligt motiv. Mobiler som har lägre shutter speed, längre exponeringstid, de genererar i stort sett också suddigare bilder i dessa situationer. Är också något man bör ta i beaktande om man väljer mobil utifrån kamera.
     
  16. sorensen_robin

    sorensen_robin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ändå är bilderna som är tagna med SGSII bättre? Kolla jämförelser.
     
  17. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har läst en recension där recensenten tyckte att SGSIIs kamera kunde matchas av Arc med stillbilder (men inte video) men det vill inte säga att han/hon tyckte den var bättre. Mer än så har jag inte hittat i någon recension.

    Du kanske kan nämna några av dessa recensioner du pratar om för jag trodde jag hade läst det mesta men måste missat flera och vill i så fall läsa dem.

    Medan du var nära att köpa en Arc så köpte jag den och det är nog en skillnad mellan att testa något en kort stund i affären och att ha den som sin vanlig telefon. Innan jag ens visste om SGSII var jag inte nöjd med Arcens kamera. Färgerna såg bra ut på telefonen men konstigt ut på datorn. Zoomade man in på bilderna så såg det ut som en pointalist målning mer än ett foto.

    När jag sedan såg bilderna från GSM Arenas prototyp SGSII visste jag att jag behövde lämna tillbaks Arcen och prova den här. Nu har jag fortfarande inte fått min egen telefon men från i stort sett alla bilder jag har sett tycker jag mycket bättre om resultatet från SGSII - och ja, jag tycker det är en stor skillnad jämfört med bilderna jag fick från min Arc.
     
  18. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Det är nog rätt oundvikligt att en kameratråd på ett Androidforum idag blir en diskussion mellan SGS II och Arc. ;) Hmm, vad ska man hitta på för svepskäl för att träffa sin faster som man normalt inte träffar spontant? Måste ju få klarhet i vilken mobil som idag har grymmast kamera (i Androidvärlden).. :D

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  19. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    bra fråga... de är inte direkt kända för snabb kundservice... haha
     
  20. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Check, bra reflektioner. Jag har som sagt bara testat i butik och sen kikat på bilder publicerade genom ett flertal recensioner/prylsidor. Just nu har jag inte tid att leta upp dessa recensioner, men ska se till att länka en del där just Arc fortfarande anses vara bäst i klassen. Men återkom gärna med åsikter om SGS IIs kamera så fort du fått den. Då du redan ägt en Arc är det intressant att få lite mer konkret information.

    Men visst var Arc skön att hålla i ;)? Garanterat det bästa jag hållit i på länge. iPhone måste vara sämst i denna bemärkelse, försöker spela spel i landskapsläge med min iPod Touch, glider ur händerna hela tiden, kass.

    Lite väl OT, back to cameras boys!