Begagnad SGS?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Telefon, 12 maj 2011.

  1. Telefon

    Telefon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Jag ska kolla på en begagnad Samsung Galaxy S imorgon fredag (därav har jag ganska bråttom att få svar! :) och har lite frågor kring vad jag ska kika extra noga på, så att den är hel och fin. Garanti ska finnas kvar på den.

    Det jag har tänkt kolla främst på är allmänt slitage och repor på skärm och utsida. Ska även testringa den och även försöka hitta eventuella döda pixlar.

    Jag vill även försöka förvissa mig om att den inte är fuktskadad på något sätt. På min gamla Sonyericsson finns det en vit lapp på batteriet som blir röd om telefonen är fuktskadad - finns något motsvarande hos SGS?

    Något mer jag bör kontrollera? Tack så mycket på förhand!
     
    Last edited: 12 maj 2011
  2. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    GPS är det enda generella problemet jag kan komma på med SGS, vissa funkar väldigt dåligt och vissa funkar mindre dåligt det verkar vara olika från lur till lur.

    Fuktskador vet jag inte mkt om, är den fuktskadad så borde den inte funka alls mer eller mindre.

    Är tex. bakstycket repigt kan du ju använda det som prut-argument, nytt bakstycke kostar annars nån hundring eller två.

    Vad är priset och hur mkt garantitid är det kvar?
     
    Telefon gillar detta.
  3. Telefon

    Telefon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Har läst lite om det där med GPS.. finns det något enkelt sätt att snabbt testa det, eller måste man gå omkring X antal kilometer med den?

    Priset är 1900 kr och enligt uppgift är telefonen 3 månader gammal, så då är väl garantin uppskattningsvis 9 månader. Får kika närmare på garantisedeln imorgon :)

    Rekommenderas för övrigt någon slags "test mode" för att t.ex. kontrollera skärmen på pixlar? Alltså någon slags hemlig meny där man kan visa skärmen i olika färger osv. Kanske man kan testa GPS:en i test mode också?
     
    Last edited: 13 maj 2011
  4. GarfieldPower

    GarfieldPower Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det du tänker på är service menyn som finns till SE gamla telefoner, vet inte om det finns något liknande till Android, kanske någon app på market.

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  5. zonco

    zonco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bara en instickare, Samsung lämnar 2års Garanti. Det du kanske bör kolla är om den är "svensksåld". Dvs. att ägaren har köpt den i butik som köper ifrån en nordisk dist.
     
  6. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Är ganska så säker på att samsung har 24mån garanti inom EU. I deras villkor står..

    "För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument."

    Så har han kvitto så se till att du får med det, annars kan du ju skriva ett köpebrev/kvitto som vanligt. Lurens serienr. finns reggat hos samsung så dom kan se när den tillverkats, garantier osv.

    http://www.samsung.com/se/support/warrantyinformation/warrantyInformation.do?page=POLICY.WARRANTY
     
  7. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    '#0'#
     
  8. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Kolla om du kommer in i Recovery- och/eller Download-läge.
    Det är såklart inget måste, men om du INTE kan det kan läget bli lite jobbigare för dig OM telefonen skulle börja strula och du vill flasha om den.
     
  9. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Det är ingen självklarhet att DU kan nyttja garantin. Enligt lag gäller garantin endast första ägaren, men många butiker accepterar dock "andrahands-garanti". Kolla upp det med butiken där den är såld.
     
  10. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Det är väl lagstiftat even.

    "För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument."

    http://www.samsung.com/se/support/wa...OLICY.WARRANTY
     
  11. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Länken funkar inte.

    Det jag menade var att även om man får med ett org. kvitto när man köper en beg. telefon, är det inte alls säkert att garantin gäller. Garantin är en avtal mellan butiken och den ursprungliga köparen. Därför måste man i många fall få den ursprungliga köparen att lämna in telefonen på reparation.
     
  12. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Nej och jag vet inte varifrån du har fått detta ifrån. Jag känner flera som köpt mobiler och elektronik i andra hand som gått och lämnat in de till återförsäljaren och fått de reparerade, de stod tom första ägarens namn på kvittot. Det där är bara en myt som florerar runt på forum
     
  13. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Det är ingen myt, du får läsa på lite.
    Dessa butiker varit snällare än lagstiftningen och det är många butiker som accepterar det.
    Dock är det även många som ej accepterar det, tex. vägrade Komplett att ta emot såna garantifall, men det har de ändrat nyligen.

    Läs här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop

    Det som skiljer är om det är säljargaranti (vilket är vanligast) eller tillverkargaranti. Är det säljargaranti kan butiken med all rätt neka en andrahandsköpare att lämna in telefonen på garantin.
     
  14. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt. Kan komplettera ditt inlägg med en länk direkt till källan så att säga. Det finns ju som sagt olika sorters garanti, en del följer varan, men dom allra flesta är mellan butiken och den ursprunglige köparen, precis som du säger, men det skadar ju inte att tjata om det eftersom folk tror annorlunda. En del tror till och med att det är en myt har jag hört.... Det är dessutom helt frivilligt att lämna garanti överhuvud taget.

    http://www.konsumentverket.se/Svar-...fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/
     
  15. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Förstår vad du menar, samsung har dock garanti på produkten såvitt jag vet. Givetvis skickar man in direkt till tillverkaren då och går inte genom nån krånglig ÅF.

    http://www.samsung.com/se/support/warrantyinformation/warrantyInformation.do?page=POLICY.WARRANTY

    Har man ett sk. garantibrev med nån annans namn på är det ju en annan femma.
     
    Last edited: 15 maj 2011
  16. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    om skärmen på en sgs är repig så måste han ha misshandlat den hårt. Jag har dragit runt på min i snart ett år nu och det finns inga som helst tecken på repor. Alls. Gorillaglaset håller vad det lovar!
     
  17. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej... Svår misshandel får telefonen att gå sönder, skärmen att spricka, batteriluckan att paja ihop osv. Det ger inte repor på glaset. Repor på glaset får man när man har oturen att råka ha fel sorts mikropartiklar i fickan/på bordet/i mobilpåsen/på putsduken/tröjan eller vad som råkar komma i kontakt med glaset, det är ytterst sällan felaktig hantering av telefonen.

    Du kan krafsa hur mycket som helst med nycklar,knivar, stenar etc. på skärmen utan att det händer något... Använder du ett finkornigt sandpapper så är det kört, du behöver inte ens ta i särskilt hårt.
     
    Last edited: 17 maj 2011
  18. mate

    mate Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Samsung lämnar 24 månader tillverkargaranti på mobiler importerade via Samsung Nordic. Huruvida denna garanti kan överföras till andrahandsköpare framgår inte av de svenska garantivillkoren. Däremot i de brittiska står uttryckligen "The warranty ... is transferable only between end-users."

    Jag har ställt frågan till Samsungs support (via mail, så jag får det skriftligt) vad som gäller i Sverige. Kan återkomma med det det när de svarar, dock är de ju som bekant inte så snabba på den fronten.


    Kuriost har HTC en formulering:"Denna begränsade garanti tillhandahålls endast den som köper produkten första gången ("kunden") Denna begränsade garanti får dock överföras till vem som helst som köper produkten där HTC har godkänt överföringen skriftligen (och HTC kommer inte att vägra ett godkännande utan anledning)".
    På fråga hur man begär en sådan överföring fick jag svaret att ett kvitto på begnatköpet (köpetkontrakt) räcker.
     
  19. mate

    mate Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som vanligt återkommer de efter tre dagar med "Goddag, yxskaft".
    Mina planer på att skaffa ännu en Samsung-pryl är onekligen mot bättre vetande...
     
  20. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Kolla så att den inte har felaktigt IMEI-nummer, som vissa SGS verkar ha efter misslyckat pillande eller flashande av olika rommar.