Kies...

Diskussion i 'Samsung' startad av Strv 74, 17 apr 2011.

  1. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sedan några veckor vägrar mitt "fina" Samsung Kies program att fungera vettigt. Det kopplar inte upp min tabb och när jag skall hämta uppdateringar till Kies så misslyckas det alltid och jag får ett felmeddelande på det där språket som bara är ett fåtal förunnat att begripa. Jag kallar det gobbeligock. Varje gång vill det skicka en felrapport till Samsung som vid det hör laget är dränkta i felrapporter som jag antar att de deltar så fort de hinner.

    Jag antar att det är bara att avinstallera Kies och installera det på nytt? Då borde jag ju få den senaste versionen. Eller är det så att det är ett allmänt fel och det inte hjälper? Vad skall man egentligen ha Kies till? Vad jag förstår är det enda vägen att uppdatera till 3.0 i tabben om detta verkligen skulle inträffa men jag vet inte. Filöverföring till tabben gör jag ju via den vanliga utforskaren.
     
  2. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mer problem

    Ingen verkar veta vilka problem som Kies har eftersom jag ställde frågan i februari och fick inga svar.

    Jag har inte velat använda Kies sedan dess då det inte fungerade och dessutom inte behövs. Filöveröringen fungerar ju via Explorer.

    Nu vill jag som alla andra uppdatera Android när det kommer. Då måste jag ha Kies om jag förstått det hela rätt. Sedan i februari har jag upprepade gånger försökt uppdatera Kies och alltid fått felmeddelanden om att det inte går och vill jag meddela Samsung om problemet? Jag har svarat ja och kanske sänt dom tio meddelanden som alla har åkt i deras digitala papperskorg.

    Igår klickade på på Kies utan att tabben var ansluten. Till min oerhörda förvåning började Kies uppdatera! Kunde man inte ha haft ett litet meddelande att det inte går att uppdatera Kies när tabben är ansluten? Nåväl, 54 MB av filer ramlade in och installerades.

    Glad i hågen försökte jag sedan ansluta min tabb. I h-e heller. Programmet vägrar. Enligt deras hjälpfil skall jag installera om drivrutiner. Försökte göra detta när tabben var ansluten men misslyckades. Kopplade ur tabben och det gick bra. Kopplad in tabben igen och försökte ansluta. I h-e heller att det går. Kies bara står och snurrar.

    Nu har jag slut på optioner för att få sambandet att fungera. När jag ansluter tabben till datorn och ställer in USB Läge Samsung Kies startar Kies. Alltså känner den av tabben. Sedan vägrar den att ansluta. Vad gör man? Finns det andra sätt att få in senaste Android versionen i tabben om Kies inte går? Hur?
     
  3. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Vart bor du ?

    Avinstallera Kies och sen om inte det funkar så får du väl testa att återställa tabben också.

    Det skulle jag ha testat
     
  4. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Även jag är sugen på att uppdatera tabben... så igår testade jag för första gången Kies... förhoppningsvis var det sista också :P Kies hittade inte tabben, tydligen så var det pga Launcher Pro, så jag körde ordinarie launcher och då fuunkade det.

    Nu när tabben var inkopplad till datorn passade jag på att roota den och slänga in Gingerbread vilket funkade bra!

    Förhoppningsvis så behöver jag aldrig mer använda Kies som sagt. Och när det gäller ordinarie telefon så är jag grymt nöjd med att ha valt Nexus S, hade aldrig fixat att köra ngt annat än Vanilla på luren som jag använder hela tiden, både på jobbet och privat :)

    Nu håller vi tummarna för att någon fixar Honeycomb till tabben...
     
  5. Skee

    Skee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Du bör kolla att det verkligen är 2.3.3 du lagt in för det kom en annan uppdatering i Februari.
     
  6. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jodå det var det allt, anledningen till att jag använde mig av Kies var att man skulle synca med Kies minst en gång före man rootade...
     
  7. janne

    janne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Går det uppgradera utan kies?
     
  8. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Jag har kommit på 2 saker som gör att det där kan hända:

    1. Debug läge är på (Inställningar -> Program -> Utveckling ->USB felsökning)
    2. Det funkar bara om man kör standard launcher, dvs kör man tex Launcher Pro eller ADW osv får man ta bort valet att använda den en stund medans man uppgraderar via Kies
     
    Alerion gillar detta.
  9. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Finns Kies till Mac och måste jag använda Kies om jag vill roota taben?
     
  10. oddball

    oddball Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Wasti.

    Nej, Kies finns INTE till Mac eller Linux, bara till Windows.

    Du behöver INTE Kies för att Roota Taben, MEN du måste ha drivrutiner

    och dessa finns bara ( suck jag vet ) till Windows.

    EDIT: Jag har fel, dem har tydligen plockat fram en Kies Mini till Taben

    Länk: http://www.samsung.com/se/consumer/...EE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=support#

    Tryck på knappen "mjukvara" under rubriken "Nyheter i programvara & manual" finns Kies Mini.

    ( du kanske får scrolla ner en bit på sidan ). Du kan uppdatera Romen och göra enklare

    syncning med detta program.
     
    Last edited: 19 maj 2011
  11. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Hej och tack för tippset.
    Jag har varit inne på Samsungs hemsida och sett att det ska finnas Kies Mini till mac. Vet inte om det är jag som är helt bakom flötet men jag kan verkligen inte hitta själva nedladdningsfilen?! Jag fick ner kies mini genom att gå in på galaxy S och ladda ner det vi den vägen i tron om att det skulle vara samma. installerade programmet men när jag kopplar in min SGT så säger den att programmet inte är kompatibelt med enheten(?). Mycket lustigt men i värsta fall så får man väl damma av den gamla PC.n //W
     
  12. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Tyvärr så är det KIES som gäller om du vill ha några uppdateringar till taben, dom har inget OTA.


    Fast detta är ju inte helt sant men om du vill uppdatera utan KIES så måste du först roota och lägga in custom rom, då kan du uppdatera utan KIES MEN då är inte taben stock längre och du förlorar garantin. Dock så brukar det räcka med att lägga in original ROM så fungerar det att lämna in på garantin :)
     
  13. janne

    janne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    oh snap!

    tänkte jag skulle ta lördagen till att uppdatera min tab.

    jag installerade kies, men när jag skulle öppna det så bara "smattrade" det med felmedelanden.... näää KIES är inte det bästa jag har varit med om på senaste!
     
  14. janne

    janne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    tips, ha inte tabben kopplad till datorn när ni installerar kies.
    Det löste mina problem