Fråga: Batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av perperub, 9 maj 2011.

  1. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    En padda är ju inte en mobiltelefon....
    Liiite lättare att trycka in ett FETT batteri i en padda
     
  2. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ganska svårt att jämföra batteri tider med andra då alla användare gör olika saker.

    Men under natten nu så tog telen 10% på standby i 9 timmar, Men då syncha den å sånt.
     
  3. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    18,5 timmar sedan full laddning. Ca en timmes användning under den tiden. 26% kvar vilket är rätt kass. Undrar vad fan det är som drar så förbannat med batteri?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Var stänger man av latitude?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Det finns två blå streck där den ena visar när telefonen varit igång medan den andra visar när skärmen varit igång. Tryck på grafen så får du en bättre överblick.

    Du kan prova att ladda ned systempanel från market https://market.android.com/details?id=nextapp.systempanel. Jag har fullversionen men liteversionen har nog de flesta funktionerna som behövs i detta fallet. Sätt på monitor och använd telefonen normalt i en dag eller så. Därefter får du grafer på hur varje process har påverkat mobilen. Kanske hittar du något där som förklarar batteriproblemet. Obs att graferna är i logaritmisk skala men detta går att ändra i inställningarna.
    edit: efter att ha läst på lite ser jag nu att det är processen suspend som inte tillåter mobilen att gå ned i viloläge. Har haft samma problem med min sgs de senaste dagarna. Ska byta guvernör till smartass och se om det hjälper.
     
    Last edited: 15 maj 2011
  6. SweCrown

    SweCrown Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Du har helt rätt - för att dessa trådar ska vara meningsfulla måste vissa referenser anges.

    1) Har du 3G på
    2) Har du Wifi på
    3) Hur många konton har du som använder synctjänster (Google, Facebook, Twitter etc - ange uppdateringsintervall)
    4) Hur ser din övriga användning ut under mätperioden?

    "Min telefon räcker i sju år" eller "min telefon räcker i 5 timmar" är helt beroende av detta.

    Ett rimligt krav tycker jag är att en smartphone idag ska kunna ha 3G på, synca dina kontakter, kalendrar och mail - och räcka åtminstone 24 timmar med lätt/medelanvändning. Om folk anger punkt 1-4 blir det betydligt lättare att bedöma om så är fallet.
     
  7. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har noterat att Maps ofta ligger högt på listan över förbrukare, även efter att jag stängt av/loggat ut från Latitude. I kommentarerna på market finns någon enstaka som upplevt att senaste versionen av Maps tagit mycket batteri och rekommenderat avinstallation av uppdateringar. Jag testar och slipper åtminstone att se Maps i listan över förbrukare. Huruvida det påverkar batteritiden positivt vet jag inte ännu.

    -H

    Edit: Ska tillägga att jag var grymt imponerad över batteritiden initialt. Nu är det sämre utan att jag gjort några större förändringar...
     
    Last edited: 15 maj 2011
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Lika för mig, allt ok i en vecka... o sen började eländet.
    Idag tar sgs2 5% batteri i timmen i vila... Tror jag har provat allt, alla tillgängliga rom, modem, kernels (till o med kompilerat en egen)
    Testat olika sim.kort, minneskort, formaterat sd mm mm
    Inget hjälper, till o med en helt färskt installation där inget är rört dränerar batteriet..
     
  9. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Låter ju inte så lovande :( Tänkte prova att köra factory default, uppdatera från KE1 genom Kies (ugh!) och köra en ny factory default... Bara för att ha den så "clean" och "enligt Samsung" som möjligt och se vad som händer. Onödigt jobb som inte ska behövas.
     
  10. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Har förmodligen samma problem på sgs med cm7 (2.3.4). kswapd0, suspend och events/0 håller igång telefonen så att den aldrig kommer ned i viloläge. De senaste dagarna har den gått från 100 till 20 på ca 8 timmar där ca 70% av tiden spenderas i 800MHz området. 15% i 100 MHz. Skärmen igång ca 1.5h. Då har den även varit hyfsat undervoltad.

    Läst tråden på xda där jag sett att du varit väldigt aktiv. Jag såg att många som inte har problemet verkar ha wifi igång hela tiden. Testade nyss att ha wifi igång hela tiden även när skärmen är avstängd och lämnade den i 2 timmar. Scanningsintervall satt till var 10 min. Först verkade det som om det fungerade men ungefär en timme in i testet så fick jag ett mail och då hoppade förbrukningen till. Efter 2 timmar hade det sjunkit ca 10%.

    Nu ska jag testa om det hjälper att stänga av bakgrundsdata. Återkommer med resultat.

    Jag har även märkt att vid laddning börjar statusfältet belasta cpu:n rätt så kraftigt. Det börjar vid runt 300 MHz för att efter en timme eller så vara uppe i 600. Den kommer inte under 600 under resterande laddningstid. Vet inte riktigt vad detta kan bero på. Kanske temat jag har just nu? Vidare efterforskningar krävs.
     
  11. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag känner verkligen för dig då din verkar vara sämst av allas just nu. Jag har felet men den dyker inte upp förrän jag lägger upp en wifi-koppling, dvs. att en fabriksåterställning löser problemet och jag kan undvika den om jag ville sluta använda wifi (vilket jag inte vill göra).

    Din verkar så illa däran att jag undrar om den ha en underliggande hårdvarufel som tar sig i uttryck på ett sätt som liknar alla andras fast värre (t.ex. fel på processorn eller minne). Har du funderat på att byta ut den med en helt ny? Om du inte vill göra det har du provat ett annat batteri?

    Jag hade batteriproblem med min Desire och tvingades köpa ett extra batteri och det visade sig att det nya batteriet varade 20% längre än det som kom med telefonen.
     
  12. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Saxat från en chat med Samsung:

    Patrick: Vad har SII för batteritid vid normalt bruk? Med normalt menar jag att lite surfande, syncande osv. Måste den laddas varje natt som alla andra?
    Samsung: Hej Patrick. Jag anser mig själv vara en heavy-user (har mejlen igång konstant, surfar och är aktiv på de sociala nätverken) och för mig håller batteriet i cirka två dagar. Om du inte använder mobilen lika mycket som jag, så kommer batteriet att hålla mycket längre. Upp till 30 dygn. //Andreas


    2 dagar med heavy-usage!? Undrar vad för mobil han snackar om för jag känner inte igen mej i det han säger..

    Källa: http://www.mobil.se/guider/samsung-svarade-pa-lasarnas-fragor-1.469529.html
     
    Last edited: 16 maj 2011
    ufolk gillar detta.
  13. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Något måste vara fel. Laddade fullt för 12 timmar sedan. Nu är det 44% kvar. Av de 12 timmarna har telefonen varit försatt i flygplansläge i drygt 8 timmar.
    Talbok spelad i ca en halvtimme, 10 minuters radio igår kväll, övrigt pill på telefonen i kanske en kvart sammanlagt.
    Dessutom blir telefonen varm bara av att spela upp en talbok. För att inte tala om när jag sonen spelade SpeedX 3D i tio minuter igår kväll. Man kunde nästan värma huset med telefonen.

    Oavsett vad man har installerat och igång på telefonen så borde den inte dra så förbannat med ström. Särskilt inte som Samsung går ut med att den är strömsnål.
     
  14. SweCrown

    SweCrown Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade ett standby-test i natt:

    3G på, Wifi av.
    1 googlekonto (mail, kontakter, kalender) på full sync. Jobbmail via exchange, sync var 4e timme. Twitter + Facebook, sync 1ggr/timme. Gps på.

    98% när jag la telefonen för natten - ingen aktivitet utöver sync alltså - 10h 34m senare ligger telefonen på 91%. Med beröm godkänt!

    Jag använder inte samsungs socialhubs etc.
     
  15. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hur var det nu?
    Kan jag börja använda den direkt efter uppackning eller måste jag ladda den? Alla säger nånting ju. Ska hämta ut den men ska sen jobba vidare så undrar då om jag kan dirket börja använda den.
     
  16. perperub

    perperub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    33
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Ja du kan använda den direkt. Du måste inte ladda.
     
  17. tele2skit

    tele2skit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror min var halvladdad när jag fick den så bara att använda, ev. ladda X timmar senare när den nästan är tom.
     
  18. Seade

    Seade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Vad drar mest ström, WiFi eller 3G?

    Sent from my GT-I9100
     
  19. SweCrown

    SweCrown Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra information!

    Jag hade exakt samma problem - maps låg i bakgrunden och drog batterier, trots att jag inte startat den. Jag nedgraderade via android market och problemet är helt borta. Rekommenderas!
     
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    FRAMGÅNG: fick bort " tid utan nätverk" och android os buggen tynar bort :)