Kass batteritid ?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TernFis, 28 mar 2011.

  1. andreas holmstrom

    andreas holmstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag såg inte att kamera-appen fanns med där.. Hoppas att den löser mina problem, för att jag älskar verkligen kameran i denna tele!
     
  2. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Funkar det att köra med taskkiller för att få bort deep-sleep buggen? Rekommenderade taskkillers isf? Startade precis om telefonen för att bli av med den och det skulle vara skönt att slippa göra detta varje gång.
     
  3. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Inatt fastnade processorn i 245 mhz mode och gick aldrig ned i deep sleep utan att någon särskild applikation kördes.

    Kamera hade använts under dagen men ingen app relaterad till denna var aktiv.

    Grymt irriterande och tycker som många fler att detta state borde kunna avhjälpas med ny firmware
     
  4. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag tycker man ska använda en taskkiller väldigt måttligt, Android mår bäst om det får sköta det själv. Men om du märker att den inte går ner i deep sleep är det ju i princip samma sak att köra "Kill all" i någon taskkiller som att göra en reboot. Problemet som kan uppstå då är att widgets försvinner/inte uppdaterar sig eftersom att du har dödat den processen. Du kan ju se till att lägga sådana saker i "Ignore list" så de inte dödas. Alternativet är ju att du manuellt dödar de processer du misstänker kan vara probelmet.
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du hade den inte på laddning? För isåfall går den inte ner i deep utan ligger på 245 hela tiden. Detta är inget fel utan helt i sin ordning.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  6. andreas holmstrom

    andreas holmstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fungerar för mig med Appkiller! Kör med "advanced task killer" men jag håller med att det är bäst att köra det måttligt.. jag dödar bara när jag har tagit kort med kameran!
    Idag pratade jag 3 timmar i telefon, spelade spotify i 2 timmar och hade igång bluetooth hela dagen samt 3G som synkade med facebook å grejer och jag hade 20% batteri på 15timmar.. Är Ooooooordentligt nöjd med batteriet nu!!
     
  7. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Arc i ca en månad nu och är riktigt besviken på battertiden. Jag har läst på de flesta svenska och engelskspråkiga forum och det som ständigt återkommer som lösning på batteritiden är:
    1: Gör "batteritricket" vilket inte funkade på mig
    2: Stäng av i princip allting, vilket känns ganska meningslöst om man nu har köpt en "smartphone" för att den skall vara "smart"?!
    3: Kamerabuggen, vilken jag tror existererar tillsammans med en massa andra småbuggar som säkerligen gör att saker som inte skall dra ström ligger å drar i tid och otid.

    Idag testade jag en sak som jag inte har läst om innan men som verkar ha gjort en stor skillnad på min telefons batteriåtgång, nämligen att inte ha igång "levande bakgrundsbilder" vilket jag har haft sen dag ett. Igår kväll lekte jag med mobilen och prövade lite egna bakgrundsbilder. I vanliga fall har jag mobilen på laddning och går hemifrån runt 8. Vid 18 tiden brukar batteriet var helt slut och då har jag igång weather bug i bakgrunden som uppdaterar var fjärde timma. Jag har också uppdatering på emailen var fjärde timme. Jag kör dualband, dvs både umts och gsm, ingen wifi, blåtand på (har headset). Jag ser på youtube kanske 30 minuter om dan, e inne å surfar ca 30 mins och snackar i tele 30 mins, utöver det smsar jag och kör nån app emellanåt. Ingen aktiv sync eller något sådant. I skrivande stund har telefonen vart i gång i 14 timmar och jag har ca 40% kvar på batteriet. Som sagt detta är första dagen jag kör utan levande bakgrundsbilder men första intrycket verkar vara att den finessen drar mycket batteri i onödan.

    Det kan vara värt att pröva för er som inte har gjort det.
     
  8. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja det är mycket som bidrar till en bättre/sämre batteritid, och live wallpapers är en av dem sakerna som bidrar till sämre - jag förstår ärligt talat inte varför dem finns, förmodligen för att Google vill showa off lite..
     
  9. andreas holmstrom

    andreas holmstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag märkte också att senaste versionen av maps låser sig, och drar oerhört med ström. Även om du aldrig startat det.
     
  10. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Vad finns det för alternativ till Google Maps då? Kanske prova det istället. Sen kanske döda Google Maps helt ? Ok, ja vet att det kräver en rootad mobil, men de flesta har väl det?

    TomTom finns inte till Android och Navigon verkar inte funka (än) till Arc.
     
  11. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    CoPilot Live funkar.
     
  12. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det ä'r latitude som gör att maps drar kräm
     
  13. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Eftersom jag har upplevd problem med videoinspelning som laggar och gör att ljudet blir missynkad, kopplade jag upp mobilen mot datorn igår för att kolla om det inte kommit någon uppdatering kanske ändå. Fick meddelande att jag har senaste, men om jag ville kunde jag ominstallera den versionen jag hade. Jag valde att göra det, plockade först ut batteriet en stund sedan körde jag på det.

    Har alltså blåst rent hela mobilen och installerad mjukvara direkt via PC Companion, inte riktigt samma sak som att göra det på själva mobilen då det nu laddades ner en komplett mjukvara. Efter uppdateringen lämnade jag mobilen på (USB) laddning till 100%, installerade lite av mina grejs och sen var det sovdags. När jag vaknade hade den fortfarande 100%, nu kl 17:30 ligger den på 87%. Jag har inte använd den särskild mycket kan jag erkänna, lite surfning och några samtal var det väl. Men detta är bättre än jag någonsin haft tidigare (haft mobilen sedan dem släpptes). Får se om den rasar ner när den börjar tappa mera, eller inte. Om inte så är detta en riktig förbättring för min del!

    Stats nu:

    18h46m47s på batteri och 87% kvar;
    Skärm 41%
    Mobilens viloläge 25%
    Telefonen är inaktiv 24%
    Röstsamtal 5%

    Sedan visar CPU Spy 17:27 i Deep Sleep, 47:33 på 245MHz och 30:27 på 1024MHz. Övriga nästintill noll.

    Kanske fler som vill testa, nackdelen är väl att man nollar allt men samtidigt behålls allt på minneskortet åtminstone. Rapporterar tillbaka om några dagar med hur det går.
     
  14. Sight80

    Sight80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yo...

    Jag har varit en av de som läst forum efter forum hur jag ska lösa mitt problem gällande batteri tiden. Efter mycket sökande och testande så funkade detta för mig:

    1, Har du någon form av appkiller/taskkiller så avinstallera den direkt
    2, Ta ut batteriet och sätt in den igen
    3, Avinstallera samtliga tillagda program och ladda batteriet fullt. Kolla att det funkar ordentligt. Lägg till apparna men enbart en i taget för att se om det finns någon app som drar extra mycket batteri (jag hade 2 appar som drog batteri som tusan varav den ena var en taskkiller!). Ibland kan en ren ominstallation vara det bästa!
    4, Se till att data samt wifi är avstängt (finns enkla widgeter redan i din mobil som har koll på det men du kan också ladda ner från diverse sidor)
    5, Sänk skärmens ljusstyrka (kör själv ej fullt för det behövs inte. Ligger på cirka 60%)
    6, Undvik småladdningar och ladda mobilen när batteriet är under 20%
    7, Undvik all "monitoring" som diverse program erbjuder för de drar enbart ström...

    Efter att jag gjorde följande saker så drar min mobil oerhört lite ström och den är full med appar/widgetar. Innan jag gjorde ovanstående så gick det åt cirka 25-30% ström under natten men nu drar den cirka 3%.....

    Lycka till!
     
  15. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    min telefon tvärdog mitt under ett samtal. hade ungefär 20% kvar av batteried men den sluka allt på 1sekund. likadant så imorse så hade den dött under natten. Jag är iofs osäker på om battery monitor raporterar rätt men... tråkigt!
     
  16. Pickadoll

    Pickadoll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu har sambons Arc laddat ur sig 5ggr från rätt hög batterinivå till 0% på bara ett par timmar. Läst om kamera buggen men nu senast så dog den under natten och då hade hon inte rört kameran överhuvudtaget. Men såg på CPUspy att den aldrig gått ner i sleepmode. Har nu laddat ner en task killer till henne så får hon klara sig tills en update kommer.
     
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kan ju vara någon annan app som håller mobilen vaken. Om ni låter Arcen ligga ett tag, ser ni något intressant i settings -> about -> battery use?
     
  18. Pickadoll

    Pickadoll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hon har väldigt sparsamt med appar, jag har tagit bort en massa. Men jag funderar på att fabriksåterställa den om inget hjälper.
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Generallt sätt så lämnar appar inget skräp efter sig förutom på det externa minneskortet. Detta förutsatt att man inte installerat en app som får ändra systeminställningar, då vet man inte vad appen har haft för sig.

    Men en fabriksåterställning kan ju vara bra att testa, om inte annat för att se om problemet uppstår även i grundutförande så att säga. Gör det det så får man tjata på SE support så de vet om att det finns ett problem.
     
  20. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Ligger nu på 2d0h48min och 49% av batteriet kvar. Måttligt använd, några samtal, sms osv.

    Den har varit 44h40min i deep sleep, 2h43min i 245Mhz och 1h37min i 1024Mhz.


    Kanske lite för tidigt att dra slutsatser men verkar mycket bättre än det någonsin varit innan :)
     
    andreas holmstrom gillar detta.