GPS-hack

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av droidwi, 29 dec 2010.

  1. erikd

    erikd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hahaha, alla turer kring gpsen i denna telefon gör ju att den börjar nå kultstatus! :)
    Och visst fungerar även denna "fix" (för mig iaf). Efter att ha tryckt lite lätt några gånger och sett staplarna i gps-test stiga med 10-15 SNR kvarstår faktiskt kvaliteten utan att jag behöver trycka. Det kan ju iofs vara temporärt. -Jag återkommer om det förändras.

    Förresten, kul att se fler som lyckas med sina antennkabelbollar :)
     
  2. mabzor

    mabzor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du är inte den ensam!

    Jag gjorde givetvis det också!

    Jag sparade delen och lånade en lödkolv och löd tenn.

    Lödde fast en klick ovanpå den avbrutna delen så att det lilla delen löd tenn jag använde smälte runt komponenten och VIPS så funkar den igen!
     
  3. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Alltså, fixar i all ära, men aldrig tycks den bli bra ändå.. Drog igång google maps vid fönstret på kompisens Xperia Arc och den låste på fyra meter inom några sekunder från kallstart. Jag har nog aldrig haft så stabil signal någonsin.. Jävla skräp i lyxförpackning är vad SGS-GPSen är..
     
  4. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Lackar på Galaxys jävla piss-GPS. Skickade ett mail till Samsung och frågade om man kan få pengarna tillbaka pga skittelefonen. Oavsett rom så har GPSen alltid varit värdelös, mycket sämre än min gamla HTC Legend. Jag hoppas inte SGS2 har lika kass GPS för då kommer jag aldrig äga en iaf. Nu har jag ifs en av de tidigare SGSerna, jag vet inte om de nyare fungerar bättre?
     
    Tråget gillar detta.
  5. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nä precis, allt hänger på GPS:n i SGS II.. Jag lär inte vara tidig med att beställa den, vill vara säker på att den är både laggfri och har bra GPS innan jag ens funderar på saken.

    Men med tanke på skärmen som komma skall, hoppas hoppas!
     
  6. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Tvivlar på att samsung gör samma miss och snålar på antennen i SGS2. Finns några videos på youtube där snubben testar gps inomhus och utomhus.

    Jag fick bättre lås sen jag satt en tejpbit som trycker lite på antennen, största skillnaden är att jag inte tappar lås lika lätt som förut. Har jag väl fått lås så kan jag gå bort från fönstret utan att tappa lås. Gick absolut inte förut.
     
  7. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har också bättre GPS efter tejpfixen, men den är fortfarande inte bra.. :/ Skuttar runt i en 10-metersradie i maps, även om den då och då visar 5 meters noggrannhet i GPS-test.

    Har nån nånsin fått grön signalstyrka i GPS-test btw? Jag kommer i bästa fall upp i övre gula skalan.
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har fått grönt senaste tiden.

    Men vad ¤%& spelar det för roll när "pilen i maps" reagerar så långsamt att det blir oanvändbart i bil, samt kompassen fungerar endast 5 sekunder efter kalibrering, sedan måste man kalibrera igen. Och så tappar den låsning en hel del, speciellt om man rör sig fort (bil).

    Jag har glömt GPS som något användbart eller roligt. Använder det enbart för att "checka in" på FB eller på skoj kolla vara jag är just nu. Den har i alla fall börjat klara att rätt snabbt visa var jag är just nu, på ett korrekt sätt. Men den hänger inte riktigt med ens när man går. Vägen svänger, men inte GPS-en. Jag stannar, men inte pilen.... Jag vänder mig och går hem, pilen fortsätter framåt, och rör sig sedan baklänges en stund.

    P.S. Jag har gjort hårdvaruhacket, och hade under 2.2 ett tag en perfekt GPS. Efter 2.2.1 har den blivit så där långsam och att den inte följer med. Kanske är hela problemet för mig kompassen??? Den användes väl inte lika flitigt innan maps uppdaterades (vilket skedde när jag hade fått 2.2.1)?
     
    Last edited: 25 apr 2011
  9. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Mitt mail till Samsung:

    Hej! Jag äger en Galaxy S i9000 som är ca ett halvår gammal. Innan den hade jag en HTC Legend. Galaxy S har för mig fungerat helt okej överlag. Haft vissa problem som t ex att jag MÅSTE använda custom roms då Kies inte fungerar för mig med tysk lur. Detta har medfört att jag har provat väldigt många olika roms, vissa bra vissa mindre bra. Just nu har jag den senaste 2.3 som nyss blev indragen pga buggar. Till saken: Oavsett vilken rom jag haft har GPSen alltid fungerat dåligt. Helt okej med bilnavigeringsprogram som t ex Navigon och Copilot men så fort telefonen ligger i fickan är GPSen oacceptabelt dålig, oavsett rom. Så jag har några frågor jag skulle vilja ha svar på:

    1. Jag har läst någonstans att tidigt släppta Galaxys hade hårdvaruproblem med GPSen som är lösta på de nyare. Stämmer detta?
    2. Är det så att Samsungs GPSer helt enkelt inte är alls lika bra som t ex HTC? Med mina gamla Legend kunde jag springa en runda i skogen och GPSen loggade helt perfekt när min Galaxy fallerar väldigt stort på samma runda.
    3. Är det möjligt att, om nu de nyare Galaxytelefonerna har fixad GPS, få en ny telefon? Ska man i så fall vända sig till er eller till butiken jag köpte telefonen?


    Svar:

    Hej Oskar

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.


    En tidig mjukvaruversion hade en del problem med gpsen, detta vart dock
    löst med en uppdatering av enheten. Misstänker du att din telefon har
    hårdvarufel med gpsen bör den skickas till en serviceverkstad för en
    undersökning.

    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
    Samsung Support
     
  10. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Ger upp faktiskt. Ett år till sen ska jag gå igenom mobiltester ordentligt innan jag köper min nästa mobil.
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Samma här. Tyckte jag kollade rätt noga faktiskt, men vissa saker missar man tydligen ändå.

    Och det blir inte senaste flaggskepp jag kommer att köpa, utan jag kommer nog att kolla en t.ex. Galaxy SII när nästa modell efter den kommit, och man får lite facit på hur SII blev. Kanske kolla in vad som sägs om Nexus S, eller någon av de nuvarande senaste HTC:arna.

    GPS hade varit en rätt bra grej att ha om den hade fungerat. Som det är nu duger den bara till "incheckninar på FB" typ.

    Troligen kommer jag att kolla noga på batteriproblem och GPS, och i stället missa en massa andra saker som jag tagit för givet, och få en telefon med t.ex. helt kass samtalsljud ;)
     
    Last edited: 26 apr 2011
  12. dexter78

    dexter78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försöker förstå om min GPS funkar bra. Den visade tex att jag sprungit i vattenbrynet av en sjö när jag egentligen sprang 5 meter bredvid.

    Vad anser ni om värdena? Mobilen låg i fönstret när de togs.

    [​IMG]
     
  13. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det går ju inte att avgöra om du inte låter telefonen ha fri sikt utomhus. Fem meters noggrannhet tycker jag är rimligt att förvänta sig av en bra GPS.
     
  14. dexter78

    dexter78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok. Ska testa mer i morgon. Tack för snabbt svar.
     
  15. dexter78

    dexter78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får samma värden som bilden ovan visar. Hur kan jag se när min telefon är byggd. dvs om jag har en äldre version där det skulle kunna funka att böja till gps:en 1mm?
    Har kört SGS Tool och ändra till "europe" i inställningar.
     
  16. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Kolla på serienummret under batteriet.
    Tecken 4 & 5 skall visa tillverkningsår och månad.

    Tex så är min Z8 vilket betyder Augusti 2010. Januari till September är 1 - 9
    Z skall alltså vara 2010. Oktober månad blir A och så vidare.

    Vilken bokstav 2011 har vet jag inte.

    Jag är inte 100 på att det stämmer, jag har läst detta någonstans.

    På min telefon stämmer det då jag köpte den i Augusti och den kom precis in då jag köpte den.

    /qsec
     
    dexter78 gillar detta.
  17. dexter78

    dexter78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Det var intressant. Det står Z9 på mitt s/n vilket då bör vara sept 2010. Köpte den via Allteknik.biz och tror att den var inställd på tyska när jag fick den. Säger detta något om ifall denna modellen kan ha en gps antenn kan behöva justeras?
     
  18. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har väl en av de första telefonerna, nappade på erbjudandet vi missnöjda Galaxy-ägare fick.
    Har inte gjort något alls med GPSen och har nu enbart uppgraderat till 2.3.3 via KIES samt rootat mha FuguRoot.

    GPSen är inte bra som ni kan se här: http://tinyurl.com/6x6gfo3
    CardioTrainers inställningar är 1s & Exakt.

    Jag sprang 12 eller 13 varv vilket borde resultera i en sträcka på 4,8 eller 5,2 km, inte 5km som GPSen tyckte.

    kanske dags att skaffa ny lur snart då jag använder GPSen relativt flitigt i tränings- och nöjessyfte.
     
  19. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har skickat in min telefon just pga GPSen och deras slöa filsystem. Resultatet är att serviceverkstaden inte gör något åt saken utan skickar tillbaka telefonen "utan åtgärd". Är inne på sjunde veckan nu sedan jag lämnade in min telefon och Anovo har minst sagt varit lika kassa som de brukar.
     
  20. AndreasAndersson

    AndreasAndersson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Galaxy S2an har klockren gps

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk