Batteriproblem - ojämn strömförbrukning?

Diskussion i 'Acer' startad av mannyb, 15 maj 2011.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag har nu hunnit ha min Iconia i en dryg vecka, och rent generallt så upplever jag att batteritiden har blivit klart bättre efter ett antal i- och urladdningar (som vanligt med moderna batterier). Batteritiden är dock väldigt varierande från dag till dag trots ett från min sida närmast identiskt brukande och jag får intrycket av att det (ibland) är något som ligger igång och drar en massa ström i viloläge.

    Jag har förstås kikat på vilka processer som autostartar, appar som autouppdaterar och/eller synkar online, ställt in så att WiFi stängs av då enheten går in i viloläge etc men dessvärre har vare sig ändringar i settings eller avinstallationer av appar gjort någon större skillnad - batteritiden varierar fortfarande kraftigt.

    Vissa dagar är enheten nere på 20% efter sisådär 16 timmar och andra dagar är det 80% kvar vid dagens slut - med ett närmast identiskt brukande från min sida. Jag vet dock inte om det beror på att batteriet verkligen dräneras eller om batteriindikatorn är buggig.

    Jag har läst att det är fler med Iconian som har samma problem, men även att vissa Xoom och Transformer uppvisar samma tendenser, varför jag undrar om det kanske är ett problem med Android 3.0.x snarare än att Acer har ställt till med något.

    Är det fler Iconia-ägare här som upplever att batteritiden varierar kraftigt på det här viset?
     
  2. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Ska ha det i åtanke men hitintills har jag upplevt batteriet relativt jämt men att krämen tar slut fortare än jag önskar och hade hoppats på. Trodde inte att den skulle behöba laddas dagligen, ens med ett ganska tungt användande. Men det upplever jag dessvärre nödvändigt. Även efter tio dagar och lika många laddningar.
     
  3. zillen4

    zillen4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har haft min i drygt en vecka och har jämn och fin batteritid. På xda har dom haft problem med att honeycomb tror att det sitter en radiodel i plattan så den söker efter 3g hela tiden, kan kanske vara ett problem med din? Jag har haft min i flygplansläge hela tiden kanske är därför min funkar bättre?
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    HC tror mycket riktigt att det sitter en 3G-del i plattan (och ser ut att dra en hel del ström), och det går inte att inaktivera/stänga av detta såvitt jag kan se. Att sätta plattan i flygplansläge är dessvärre inte ett alternativ då jag behöver uppkopplingen och att manuellt fippla med flygläget varje gång jag skall ut på nätet är alldeles för tidsödande och skulle ge mig magsår ganska snabbt :)
     
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kan man inte som i Android < 3 ha den i flygplansläge men ändå ha på wifi?
    Antar att 3.x har autobrightness, vad händer om du stänger av det? :)
     
  6. zillen4

    zillen4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER


    Det funkar utmärkt att ha flygplansläge och surfa via wlan :)
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jodå, det går, men då kopplar den ner wifi när den går in i viloläge så jag tvingas starta wifi igen manuellt varje gång jag tänder skärmen.

    Ingen autobrightness, jag kör ljusstyrkan manuellt, vanligtvis på 25%.
     
  8. Potatisen

    Potatisen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur beter den sig om du tvingar wifi att vara på även under viloläge?
    Har sett att en del customRomar har som tips att man ska kryssa i det i inställningar, då den annars drar massa ström för att ansluta och starta upp wifi vid varje användning.

    Jag själv kör med wifi igång konstant och fick väl igår ut ungefär en hel dag i batteritid (12 - 23). Detta med väääldigt mycket spelande och surfande. (När jag tröttnar tar tjejen över;) )
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Samma visa - Wifi avaktiveras helt när enheten går in i viloläge. Bocken i rutan där man kryssar för WiFi, under Wireless & networks, försvinner och man får manuellt bocka i den igen för att ansluta. Har man tur är man online på 10 sek men ibland kan det ta det dubbla. Inte läckert när man har bråttom :)
     
  10. zillen4

    zillen4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min kopplar inte ner när den går i viloläge så det låter som om du har nått mjukvaruproblem med din platta.

    Om du går in under Wi-Fi disconnect policy och kryssar i Never (uses more battery power) så borde det funka, annars låter det som att det är nått fel på din platta
     
  11. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, något fel är det utan tvekan - frågan är bara hur vanligt förekommande det är. Jag vet, efter att ha googlat runt lite, att andra med Iconan har exakt samma problem.

    Jag tror dock inte det är något som kan lösas med ny mjukvara (en fabriksåterställning hjälpte inte) eller ny hårdvara, utan jag gissar att det, om nu ni inte har likadana problem, handlar om en viss inkomaptibilitet mellan Iconian och min router.
     
  12. zillen4

    zillen4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om du provar med tethering via telefonen blir det samma sak då också?