Fråga: Batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av perperub, 9 maj 2011.

  1. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Litium-jon batterier kommer vanligtvis laddade till 40% för det minimerar batteriförlusten. Citerar wikipedia:" A Standard (Cobalt) Li-ion cell that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year. Poor ventilation may increase temperatures, further shortening battery life. Loss rates vary by temperature: 6% loss at 0 °C (32 °F), 20% at 25 °C (77 °F), and 35% at 40 °C (104 °F). When stored at 40%–60% charge level, the capacity loss is reduced to 2%, 4%, and 15%, respectively.

    Ladda tills den blir full. Sedan slutar batteriet ändå laddas tills den sjunker en bit. Mer info hittar du här: http://www.androidpolice.com/2010/12/14/your-battery-gauge-is-lying-to-you-everything-you-need-to-know-about-bump-charging-and-inconsistent-battery-drain/
     
  2. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ingen risk du förstör det, bara för att du börjar använda telefonen direkt. :)
     
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    En sista fråga innan läggdags. Batteriet står nu på 26% och jag ska sova. Enligt en användare (hinner ej länka källa) i grannforumet på avdelningen för SE Arc påstås det att "småladdningar" försämrar batteriprestandan och att det är bättre att ladda upp fullt och ladda ur helt och hållet mellan laddningarna.

    Jag ska nu sova och batteriet har ju trots allt nästan en tredjedel kvar, är det då dumt att stoppa in den i laddaren? Risken finns ju att det inte är något batteri kvar imorgon, men jag vill ju behandla batteriet på rätt sätt också.

    Sen slutligen, om batteriet är fulladdat vid en viss tid, ta under natten exempelvis, då vi flesta laddar, är det dumt att ha laddaren ikopplad under en längre tid trots att batteriet är på 100%?

    Säg att den är färdigladdad vid 02:00 och jag går upp 09:00, är dessa 7 timmar till någon skada för batteriet?

    Tack boys för all hjälp! Snart sängen!
     
  4. vinyl

    vinyl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ingen fara att ladda ett modernt batteri.
    Var värre för då skulle dom laddas ur för att batterit fick minne va vart du ladda senaste och trodde att det var tomt när det gick ner till samma nivå.
     
  5. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Moderna litiumjonbatterier får ingen försämrad prestanda av att "småladdas". Att de däremot inte når full kapacitet förrän efter ett par cykler lär däremot stämma.
     
  6. sorensen_robin

    sorensen_robin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag orkar inte gå in på detaljer, men du har absolut ingenting att oroa dig för. Det där med "småladdningar" är väl mest ett problem för den gamla skolans batterier. :)

    Nattinatti!
     
  7. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är det bra o_O? Smsen tog bara några sekunder att skriva vardera, resten av tiden var telefonen i standby..
     
  8. kruso

    kruso Guest

  9. evol

    evol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    25% kvar skärmen varit igång 3timmar på typ 60-70% ljusstyrka wifi varit på i 4timmar facebook å surfande 3timmar tio minuter samtal under 15timmar helt ok enligt min mening!
     
  10. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Nej, gäller inte för li-ion batterier. Det finns inbyggd reglering som förhindrar sånt, det är bara att inte bry sig och ladda när det passar i princip.

    Vid max laddning slår laddaren ifrån och underhållsladdar det är helt lugnt du kan sova lugnt :)
     
  11. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Så att ha den i hela natten gör inget? Då står den ju och laddar upp den till fullt hela tiden? Jag har använt mig av en digital timer så när jag går och lägger mig stoppar jag i laddaren och sätter den på tex 3 timmar!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  13. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag har en LG Optimus 2X och det är samma "batteriproblem" med den, så det lutar åt att det är något med Android och inte specifika modeller. Det konstiga är att vissa har grym batteritid, 30-40 timmar, och andra kämpar för att få den att hålla 10 timmar (med till synes liknande användning)...

    Sent from my O2X using Tapatalk
     
  14. sorensen_robin

    sorensen_robin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Apple använder väl inte ren xvid utan konverterar skiten först dessutom? SGSII kör ju utan att konvertera.
     
  15. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag testade det här ganska ingående med Copilot.

    Jag brukar aldrig köra med full brightness utan med Auto (vilket iofs kunde vara 100% ibland beroende på) men det slår ungefär jämt ut med Auto när det är väldigt ljust ut (förmodligen ca 100% ljusstyrka). Framåt kvällen när Autoläget drar ner på ljusstyrkan laddas telefonen med ca 3% per timme.

    Det bästa tycker jag är att se till att telefonen laddas på natten innan du ska köra någonstans med GPS. Är det ljust ute, kolla om du klarar dig på 50-75% ljusstyrke först men om inte byta till Auto. Koppla in billaddaren och kör. Kan hända att du tappar 1% per timme eller laddar med 3-5% per timme.

    Alternativet är att stoppa in en HTC laddare eller något som har 5V och mellan 800mA eller 1A. Ju lägre desto bättre för telefonen kommer att bli varm och man vill inte skada den. Men egentligen är det bästa att köra med Samsungs egen laddare och tillgå olika strategier för att få det att räcka.
     
  16. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Nej det gör inget, den känner av och underhållsladdar när det är fullt. Det är säkert lite bättre för batteriet att göra som du gör dock.
     
  17. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Men om det är en bugg så borde man väl räkna bort den snarare ;)

    Hur som, samma fenomen uppstår på många olika telefoner av olika märken. Just på 2.3.3, vet ej om det är fixat i 2.3.4. Är det såpass allvarligt som man får uppfattningen av att det är här så vore det ju väldigt konstigt om det inte är fixat.
     
  18. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag hade en Arc ungefär lika länge som jag hade min SGSII (som tyvärr skickades tillbaka för att bli utbytt pga skärmdefekt) men jag kommer ihåg hur frustrerande det var att skärmen drog så mycket på Arcen. När man sänkte ljusstyrkan gick det an ner till 75-80% men lägre än så - smärtgränsen gick precis över 50% - blev det alldeles för mörkt för att använda. SGSII går att sänka till 0% ljusstyrka och det är ändå mycket ljust.

    Bortsett från batteribuggen så skulle jag våga påstå att en SGSII bör vara längre än en Arc (batteritid alltså) för att även om man tillämpade samma batterisparåtgärder skulle SGSIIs skärm dra mindre och de extra 150mAH skulle kännas - men skärmen på Arcen är verkligen som en '67 Chevy = gas guzzler.

    Jag hade batteribuggen på min SGSII och ändå kom upp i 16 timmar på en laddning (pga att jag inte körde wifi hela tiden och stängde dessa processer) ganska tidigt efter jag köpte den. På min Arc var det en kamp att kämpa mig upp till ca 15 timmar efter nästan en vecka - jag kanske hade batteribuggen där också, däremot, men skärmen ansvarade alltid för största delen av strömförbrukningen.
     
  19. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

  20. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad som slår mig är att de inte nämner något om hur länge de haft telefonerna. IPhonen lär de ha kört in längst följd av SGS, Arc, LG och SGSII sist. Hhrrmm, på något sätt liknar den där listan deras resultat förutom placeringen av SGS (av förklarliga skäl).

    Sedan för att vara helt säker på det hela borde de ha testat exakt samma telefoner med andra batterier. Det finns ju alltid en viss skillnad. När jag köpte min Desire upptäckte jag snart att jag behövde ha ett extra batteri i fall att. Det visade sig att det nya batteriet varade konsekvent 20% längre än det som kom med telefonen - samma märke och spec.