Att roota eller att inte roota, det är frågan...

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Love, 30 jan 2010.

  1. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funderar på att roota men har aldrig gjort något liknande och undrar om det är lämpligt för mig att ge sig på detta. Jag kommer nog inte lägga in någon fet modd eller rom, utan det är främst för paid apps och enstaka apps som kräver rootade lurar. Denna länk till guide fick jag på detta forum: http://android.modaco.com/content/go...the-nexus-one/

    Någon som har använt den eller hur har ni som har rootat gjort? Det ser ju lätt ut, går det att misslyckas? Finns det bättre guide/annan metod? Rekommenderar ni att jag gör detta?
     
  2. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tänk bara på att du förlorar garantin bara och att den hittills inte går att återställa igen än. Personligen kommer jag roota om ett tag när jag är säker på att allt fungerar som det ska innan jag bryter garantin.
     
  4. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar som att man skiljer på hårdvaru- och mjukvarugaranti på HTC. Läst om ett par rootade nallar med defekt hårdvara som blivit utbytta även om dom varit rootade. Kan ju inte garantera att det alltid kommer att vara så, men kan vara lite bra info :-)
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, Brian Swetland pushade tydligen för en sådan ändring i HTCs policy. Jag tror inte någon sådan ändring har gått igenom officiellt än men har också sett att en del med rootade telefoner fått problemen lösta på garantin som du säger. Inget officiellt än dock. Sedan lär det också bara gälla hårdvarufel som garanterat inte kan ha med mjukvaran att göra. Exempelvis en spräckt högtalare lär ju inte gå på garantin om du rootat eftersom modifikationer av filer skulle kunna tillåta volymer över säkra nivåer och således förstöra den. Damm under skärmen eller trasiga fysiska knappar är ju dock svårt att påverka med mjukvara. ;)
     
  6. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  7. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varsågod. :)
    Jag har själv inte rootat någon telefon. Någonsin. Men då jag anser att jag har IT-kunskaper rätt långt över medelsvenssons nivå så är jag rätt tveksam till att jag kommer bricka den om jag nu bestämmer mig för att roota.

    Jag tror att så länge man följer root-guiden punkt för punkt så tror jag inte risken är överhängande stor. Var noggrann, ta det lugnt och läs ordentligt så tror jag det ska gå vägen!
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Precis. Tar man det bara lugnt och försiktigt så går det oftast bra. Om man tar sig tid att förstå ungefär vad stegen går ut på är det ju ännu bättre. :)

    Just när det gäller Nexus One så finns det ju ingen som helst anledning att flasha sin SPL heller vilken annars är den som är "farligast" att flasha.
     
  9. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Efter att ha kollat runt på alternativa platser för paid apps känns det som jag inte har så mkt val. Alla länkar ju bara till Market, även tillverkarna själva! Letar fr a efter en app som heter Trip Journal. Betalversionen verkar helt omöjlig att få tag på, har skrivit till tillverkarna men inte fått något svar. Skulle verkligen inte ha några moraliska betänkligheter med piratkopiering i detta fall, men det finns inte en på warez-sidorna.
     
  10. nixxez

    nixxez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det nån som rootat som kan säga hur cyanogen memory boost rom/addon funkar, blir N1an snabbare?
     
  11. DroidShout

    DroidShout Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Får jag fråga, det går inte återställa den efter att man rootad va? altså så att den blir som innan?
     
  12. inact_0052

    inact_0052 Guest

    Enda anledningen som jag ser, är att roota luren för att få tillgång till hela Market. Men jag vet inte om det är värt det.
    När jag var på Android Dev Lab här i Sthlm så sa Reto Meier, från Google, att släppa paid apps till resten av världen verkligen är någonting de tittar på.
    De har många diskussioner med bl a Google Checkout osv. så jag tror nog att vi kommer att få tillgång till hela Market under 2010.
     
  13. kakeeto

    kakeeto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill du tillgång till hela Market, så kan du sätt in ett Amerikansk eller kanske engelsk sim-kort(vet ej om engelsk sim-kort fungerar).
    jag provade med ett gammal AT&T sim-kort jag hade när jag importerade en IPhone 2G och då fick jag tillgång till payed Apps i Market.
     
  14. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok ja det låter ju lättare...