Den bästa billiga surfplattan

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Carlsson, 17 maj 2011.

  1. Carlsson

    Carlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänkte köpa mig en surfplatta snarast. Mest dock som ett komplement till min vanliga androidlur för att få lite bekvämare surfande, filmtittande och spelande.

    Varit inne tidigare att vänta på Galaxy tab 8.9 men då infon om dess releasedatum är svårtolkad och priset antagligen kommer hamna på över den nivån jag har lust att lägga så sneglar jag nu på en budgetvariant. I mitt tycke finns det flera kompetenta surfplattor, främst de som använder Hummingbird-CPUn på 1 eller 1,2 Ghz.

    Dessa plattor finner jag intressantast, alla med sina för- och nackdelar:

    AiShuo A816
    http://www.tabletkungen.se/android-...ablet-pc-surfplatta-med-android-23-8-tum.html
    Fördel: Bra specifikationer och det känns enklare att beställa från en svensk sida om något strular.
    Nackdel: Dyr. Med frakt kostar den över 1700kr

    Herotab 8"
    http://www.dealextreme.com/p/herota...t-pc-w-wi-fi-usb-host-hdmi-tf-cortex-a8-59631
    Fördel: Främst priset, 1300kr (sen tillkommer troligen moms)
    Nackdel: 800 x 680 resistiv skärm

    Dropad A8/ Herotab C8
    http://www.dealextreme.com/p/1080p-...-wifi-hdmi-camera-tf-usb-cortex-a8-1ghz-57770
    Fördel: Endast 1200kr (+ eventuell moms) Kapacitiv skärm. Flertalet custom roms finns redan
    Nackdel: 7" i minsta laget för platta

    10" okänd platta
    http://www.dealextreme.com/p/10-tou...w-wifi-camera-hdmi-tf-usb-otg-micro-usb-58806
    Fördel: Priset på 1200 (+eventuell moms) Storlek på skärmen är 1024x 600 10"
    Nackdel: Resistiv

    Nook Color
    Finns på eBay
    Fördel: Omtyckt, bra skärm och bra användarforum
    Nackdel: "Endast" 800 Mhz + 7"



    Jag har aldrig testat resistiv skärm, så jag vågar inte uttala mig hur de är. Vet dock att de inte stödjer multitouch, något som inte stör mig då jag använder doubletap när jag zoomar och spelar sällan multitouchspel. Har också fått höra att det är stor skillnad på dagens resistiva skärmar och gårdagens.

    Vilken av dessa plattor verkar bäst? Eller än bättre, har du någon annan i åtanke som kan vara bättre?
     
  2. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Nook Color hade jag valt, nackdelen med 800 mHz verkar inte märkas av. Känns mer pålitligt än kina-plattorna.
     
  3. Snoris

    Snoris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skulle gissa på att en Nook med CM7 och lite OCad prolle slår de flesta kinesplattor i ren prestanda. Kanske inte på pappret men när du väl har den i handen så.

    Jag personligen skaffade en Nook pga den utomordentligt bra skärmen som du inte riktigt kan jämnföra med en kinaplatta + att den har en användarbas som öppnar helt nya möjligheter med allt vad framtidsutsikter och förbättringar är.
     
  4. bakemonster

    bakemonster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    galet nöjd med min nook, finner den snabb och rapp med CM7 och 900mhz.
    skärmen är perfekt, enda jag saknar är bluetooth med lite räckvidd.
     
  5. Carlsson

    Carlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, då ska jag titta lite närmre på Nook! Folk verkar ju nöjda och det är minst sagt ett gott tecken.

    Hur pass stabila är de Custom Roms som finns ute till den? Finns det grundläggande funktioner de saknar som kan försämra upplevelsen? Kan man koppla till externa usb-enheter eller får man förlita sig på SDHC?
     
  6. Carlsson

    Carlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev en Dropad A8 för mig till slut
    http://www.dealextreme.com/p/1080p-...-wifi-hdmi-camera-tf-usb-cortex-a8-1ghz-57770

    La bud på 2st Nook color här på köp&sälj, men ingen svarade så nu tog jag en chansning istället :-)
    Blev 1 186kr, sen tillkommer moms om tullen strular. Om nån är nyfiken kan jag svara på frågor kring den när den kommit, tänkte utforska stock-romen lite först, sen leta upp någon stabil custom rom och flasha. Beställde i samma veva lite småprylar såsom bordsställ, Case och usb-otg adapter.
     
  7. zoppatorsk

    zoppatorsk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick själv hem min dropad a8 för tre dar sedan.

    Mycket nöjd med den.
    De mindre bra sakerna: knaster i högtalaren av störningar, troligtvis från min mobil. Ganska klen wifi, något sämre än min iphone 4.

    Jag kör med original rom som jag rootat och tweakat en del.

    Sent from my MID_Serails using Tapatalk
     
  8. Vitroid

    Vitroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  9. zoppatorsk

    zoppatorsk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rena3 har läst att de ska vara bra. Tydligen är wifin mycket bra på den.

    Sent from my MID_Serails using Tapatalk