[Problem] Skärmproblem / gulaktig vänster sida

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Quist, 15 maj 2011.

  1. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Aboslut, blir ju mkt lättare att navigera och hitta rätt trådar. Och sannolikt får dom som skriver och har problem tex. bättre hjälp då man inte missar trådar osv.

    Alla forum borde ha samma grej :)
     
  2. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fruktansvärt irriterande. Medan alla med skärmproblem som har köpt över disk har kunnat byta ut deras telefon inom DOA-tiden tog det mig en hel vecka att få CDON att bara titta på min (väntade en dag på deras svar på mitt första mejl, två dagar att få fraktsedeln, två dagar med posten, en dag liggande hos CDON innan de tog upp den) - allt bara för att få svaret att de måste skicka den till en auktoriserad verkstad! WTF?!

    Jag förstår inte vad CDON håller på med. Jag är helt mållös. Problemet är hur lätt som helst att konstatera - det är inte som att man måste leta på min, man ser det direkt. Vid någon som helst tvekan hade de bara behövt jämföra med en annan SGSII. Jag har tittat på flera stycken i butikerna och set några med skiftningar i skärmen men inte en grön-gul vänster kant så det är definitivt inte normalt och man skulle lägga märke till felet på en gång. Antingen är de inkompetent och därför inte vet vad det är de tittar på, eller så vill de dra ut på tiden då de mer eller mindre sagt att jag skulle kunna få en ny telefon omgående om felet konstateras men de kommer inte få nya telefoner förrän sen juni.

    Det här är helt löjligt. Ångrar stort att jag köpte från CDON. Nu har jag bara bett om pengar tillbaka. Hur bra priset än var är det inte värt det att betala pengar och bara få en massa frustration i stället för den nya telefonen man har sett så fram emot.
     
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Fan. Nu har jag inbillat mig att jag också har en svag nyans ute på vänsterkanten. Jag kan inte sluta leta, även om det inte är något som stör mig alls.
    De få gånger jag tror mig se något, kan jag vinkla skärmen för att få det att försvinna.
     
  4. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Har du skärmskydd på? Isf beror det sannolikt på det..
     
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nej. Men det är nog bara hjärnspöken. :) Jag sitter dock som besatt och LETAR fel. Antar att jag inte slutar förrän jag hittar något.
    Få mig att sluta. :eek:
     
  6. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    SLUTA!!!
     
  7. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Min tjej bekräftade att jag har den gula nyansen. Även jag köpte hos CDON.
    Fast jag har mycket mindre än det du visade upp. Jag kanske kan leva med det. Eller så blir det bättre med tiden kanske. Kan det bli sämre så kan det bli bättre också.
    Och det säger jag med min gamla TV i åtanke, som hade samma problem fast med blå färg. Hatade det som fan i början, kunde inte sluta tänka på det. Men vips, så slutade jag tänka på det ändå tills jag insåg att färgen inte fanns där längre.
     
    Last edited: 20 maj 2011
  8. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också skickat min till CDON för DOA, tråkigt att de behandlar dig så där. Hoppas att de inte gör samma sak för mig, men det kanske jag kan vänta mig. :( Jag hade dock inte samma problem, min telefon hade vad som verkade vara en rad av döda pixlar.

    Om du också köpte för 4289 kr kanske det är precis vad de vill, få dig att häva köpet. :P Men det handlar nog kanske snarare om att Samsung måste godkänna den som trasig innan CDON får en ny av dom, och de vill inte ta den risken själva på goodwill och skicka en ny till dig först, som de flesta andra butiker gör. Inget vidare bra skött av CDON i vilket fall IMO.

    Är själv inte så sugen på att vänta till 17:e juni som är CDON:s datum för nästa leverans heller. Blir det samma tjorv för mig så kanske jag också häver köpet och slantar upp 4999 på netonnet istället, som verkar få in den till veckan och som jag dessutom har väldigt bra erfarenhet av vid returer och garantiärenden. Kan vara värt 700 kr extra att kunna byta den över disk utan krångel.
     
  9. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu blev det för mycket för mig. Efter att jag blev irriterad och skrev till dem så fick jag svaret:

    "Eftersom vi inte är en auktoriserad verkstad och skiftningen är svag kan vi inte ta beslut direkt utan måste då skicka den vidare för kontroll hos en av tillverkaren auktoriserad verkstad.

    Så fort vi fått besked från verkstaden återkommer vi med svar ifall vi kan erbjuda dig en ny telefon alternativt pengarna tillbaka eller ifall telefonen kommer skickas tillbaka till dig."

    De i princip konstaterar att det är en skiftning men sedan säger att de ändå måste skicka den till en verkstad. Jag har tittat på åtskilliga SGSII vid det här laget och att ens kalla skiftningen för "svag" är löjligt.

    Att överhuvudtaget medge att det är något som inte är som det ska och ändå dra ut på att erbjuda pengar tillbaka eller en ny telefon är löjligt. Särskilt med tanke på att jag är inom tiden för ångerrätten med råg. Jag kontrollerade deras villkor tre gånger om och det står klart och tydligt att man kan ångra köpet inom 14 dagar bara att allt är i ordning med varan och den är i "väsentligen oförändrat skick" vilket den var när jag skickade tillbaks den.

    Så jag skrev till de att om de konstaterar felet vill jag få pengarna tillbaka eftersom om jag tog en ersättningstelefon från dem och den hade fel var jag absolut inte beredd på att genomgång pinan med det här igen. Jag tillade att om de inte kan konstatera felet (vilket skulle innebära att varan är helt A-OK i deras ögon) vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka som man får göra inom 14 dagar - då har de rätt att ta ut en avgift för frakten tillbaka till dem. (Alternativet här vore att de skickar den till mig igen och jag bara skickar tillbaka den till dem vilket vore ju urbota dumt med alla onödiga transporter - men med avsaknaden av intellegens i deras agerande hittills kan man inte utesluta en sådan scenario.)

    Det är det som är så korkat med att de inte bara skickade en ny telefon. Jag är inte nöjd med den jag fick pga vad jag anser är fabrikationsfel vilket innebär att de antingen kan hantera den som DOA som alla andra butiker (särskilt om de själva kan se någon skiftning överhuvudtaget) eller så erbjuda mig chansen att häva köpet direkt (och spara sig själva de pengar de ändå förlorade genom att sätta priset så lågt). Men det här hanteringen påminner om den där Monty Python pjäs om papagojan "That parrot ain't dead, he's just resting!". Iom att det finns ångerrätten i grunden och DOA stöd från tillverkaren ovan på den är det helt ologiskt att ens ifrågasätta att det finns ett fel i varan (även om felet inte var så uppenbar som det är). De slöser allas tid och pengar samtidigt som jag blir bara mer irriterad och missnöjd med dem.

    I och med att jag räknar med att få pengar tillbaka hursom köpte jag en ny från Teknik Magasinet över disk och fick bekräftelse på att DOA gäller i alla deras butiker - kostar mer men jag är garanterad att få en telefon som jag är nöjd med utan en massa chaffs. Efter att ha hållit på med den i ca 4 timmar kan jag säga att den är som en helt annan telefon - alltså den jag hade måste ha lidit av andra brister som inte var så uppenbara som skärmen. Nu känns det äntligen som jag har samma telefon som alla andra pratar om.

    Skärmen på den här har inte någon skiftning överhuvudtaget jämfört med den första. Om jag stirrar på den så kan jag ana en viss förändring mot vänster kanten men det är så otroligt svagt att jag tror att jag inbilar mig. Med första telefonen såg man felet på en gång och det förstörde hela upplevelsen - alltså ni som "upptäckte felet" först efter att ha läst de här trådar har förmodligen iget sådan fel, jag såg felet på min långt innan jag ens läste tråden på xda-developers eller någon annan skärmtråd. Ändå vägrar CDON att bara skicka en ny telefon eller pengar tillbaka fastän de har konstaterat någon "skiftning".

    Helt otroligt.
     
  10. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Hur mer verkar denna telefon skilja sig från den förra?
     
  11. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tittar man på skärmen så finns det inte den uppenbara skiftningen till gul-grönt mot vänstra sidan. Nu ser jag inga problem med skärmen men jag är inte heller en sådan som stör sig på småsaker heller.

    Än så länge har jag bara hittat ett problem med andra telefonen - rosa pricken med bilderna från kameran mot en ljus vägg inomhus. Det kanske blir retur med den här också men jag ska testa lite till.

    Skillnaderna började när jag satte på telefonerna. Första telefonen verkade inte lyckas installera den uppdaterade kamera mjukvaran. Sedan hängde sig flera apps vid konstiga tider - alltså inte när man skulle räknat med någon hög belastning. Det var inte tillräckligt att orsaka riktiga bekymmer eftersom det även då var en förbättring över min Desire och N8 - men nu i efterhand med den nya telefonen inser jag att detta inte var normalt. Den nya telefonen kör på som en racerbil - inget häng eller lagg någonstans. Med andra telefonen verkar alla uppdateringar förts in utan problem. Alla mina apps kör klanderfritt och det är verkligen en sann nöje att använda.

    En annan sak är just att automatiska justeringen av ljusstyrkan fungerar som det ska. Nu i efterhand tror jag att första telefonen inte fungerade fullt som det skulle på den fronten heller.

    Nu sitter jag bara här och grubblar över hur jag ska hantera den rosa pricken i bilderna från den nya telefonen. Jag tror inte det påverkar bilderna mer än just inomhus mot en ljus bakgrund (men det trodde jag också med min Desire och där såg man efteråt att tom bilderna utomhus hade en ovanlig rosa skimmer). Jag såg inte den här pricken med första kameran men vid närmare eftertanke tog jag aldrig kort på väggen (vem gör det med avsikt?). Måste bara ut och köra en fototest dag med kameran och barnen.

    Men nu när jag hittat en enhet som är så jäkla bra och jag vet att det finns ganska så stora skillnader mellan enheterna drar jag mig för att byta ut den här.
     
  12. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Du får ursäkta att jag svarar så kort på dina långa inlägg. Jag har läst dem, intressant är det.
    Har du varit i kontakt med Samsung? Om man skulle ta kontakt med dem och berätta att de själva ser på "den gula fläcken"... Om de ser den som ett problem.
    Och om de gör det, hur ser de då på att de har återförsäljare som negligerar detta problem?
    De kanske fixar in den på service utan återförsäljaren som mellanhand?
     
  13. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har nu kontaktat Samsung Sverige och berättat om "bångstyriga" återförsäljare.
    Jag har också kontaktat Samsungs "officiella" serviceverkstad i min stad för att höra om de har någon pris- samt tidsplan för att åtgärda detta problem.
     
  14. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har också det här problemet men det är inte lika tydligt som på din. Men det finns där om man kollar riktigt noga. Jag stör mig på det. Det borde inte vara så om man betalar 5000kr för en lur.
    Jag har kontaktat elgiganten och ska åka till närmaste affär idag så de får ta en titt på den. Ska bli kul att försöka visa dem det.
    Kan jag kräva att den ska gå på DOA om de får för sig att vilja lämna in den på reperation istället. Fick hem telefonen nu i fredags så det borde vara DOA tycker jag eftersom problemet varit där sen start.
     
  15. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tänkte bara rapportera att jag har varit i kontakt med Samsung Support över telefon och de sa till mig att problemet med skärmen inte ska vara där. Dvs det ska inte finnas några konstigheter där ena sidan har en annan nyans. Han föreslog att jag körde den på DOA vilket jag gjorde hos elgiganten. Fick pengarna tillbaka eftersom de inte hade några inne och det var oklart när de skulle få in dem.

    Men för er som har det här problemet. Ni har rätt att byta ut den inom DOA perioden annars går det väl på garanti.
     
  16. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack. CDON har fortfarande inte hört av sig om min. De själva konstaterade att det fanns någon skiftning men skickade iväg den ändå för kontroll då skiftningen var så "lätt".

    Fruktansvärt irriterande och oproffsigt av CDON. Det gick nästan en vecka innan de ens tittade på det pga hur de hanterar processen att skicka in telefonerna. Sedan var problemet på min hur uppenbar som helst men de skickar ändå in den för kontroll. Jag har svårt att tro att en verkstad skulle komma fram till något annat än att det var faktiskt fel på den.

    Bara sedan jag skickade in den har jag köpt en ny från Teknik Magasinet och bytt ut den redan en gång. Skärp er CDON. Jag fick telefonen 12/5 och rapporterade felet 15/5, de tittade på den först 20/5 och nu sitter jag fortfarande utan besked om de tycker telefonen är fel. Helt otroligt!
     
  17. al2

    al2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har rött streck vid högerkanten på min skärm. Killen på Expert säger att han inte ser det och att han inte tror att den skulle gå igenom som DOA? Jag + andra ser det där strecket. Tänker nästan åka dit med förstoringsglas så får han verkligen se. Sista dagen för DOA är på torsdag. När han väl ser felet med förstoringsglas (egentligen ser man utan förstoringsglas också), har jag då rätt att få en ny över disk? Senast jag var där sa han att han skulle skicka den till Samsung och de skulle avgöra om det var DOA
     
  18. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också problem med CDON. Jag förbokade min telefon i mars. Skickade tillbaka den pga felet jag beskriver nedan. Fick telefonen 12 maj, rapporterade felet 16:e maj (var på festival torsdag-lördag så hann knappt kolla på telefonen under helgen), skickade in den 19:e maj då jag fick min fraktsedel. De har tagit emot telefonen den 20:e maj men fortfarande inte handlagt den alls, dvs inte kollat på den över huvud taget.

    De kommer få in en leverans med telefoner igen nu i veckan, och nästa leverans kommer först den 10 juni. Det besked jag fått, är att om de efter att ha kollat på telefonen själva bedömer att den är trasig så kommer de att skicka en ny till mig, vilket ju är bra. Problemet är att jag, som bokade i mars, inte kommer att få en telefon förrän nästa leverans i juni. De har erbjudit mig pengarna tillbaka, vilket också är ointressant då jag fick telefonen till ett bra pris från dom och dessutom ändå hamnar sist i kön ändå om jag beställer den någon annanstans.

    Jag hamnar alltså sist i kön igen. Om de själva inte kan avgöra om den är trasig kommer de att skicka den till Samsung och vem vet hur länge jag får vänta på ett nytt exemplar då...

    Slutsats: Att förboka en eftertraktad produkt hos CDON är lönlöst om den visar sig vara trasig, då hamnar du sist i kön för att få en ny sedan.

    Men jag orkar inte bråka med dom mer, fick den för 4289 kr. Dessutom tänker jag mig att nästa leverans i juni kanske kan vara en ny tillverkningsbatch där några av babysjukdomarna åtgärdats. Sedan skulle den väl komma med NFC i juni? Men det kanske blir som en annan modell?

    Jag hade precis samma fel som dig. Visade du honom det med hjälp av testskärmen (slå in *#0*# i telefonläget)? Min rad med döda pixlar syntes tydligast mot grönt, men var där även på vitt och rött, men inte blått. >600 döda pixlar tycker jag borde gå på vilken pixelgaranti som helst iaf, borde inte vara något problem. :) Min satt en pixel in också, så man såg att pixlarna till höger om raden fungerade.
     
    Last edited: 24 maj 2011
  19. al2

    al2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min rad sitter just vid kanten och syns mot ljusa bakgrunder. Har du ett förstoringsglas hemma? Isåfall kan du kolla noga mot höger kant och säga om du också ser ett rött streck där då? Tänkte att jag vill vara helt säker på att de tinte ska vara så
     
  20. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Expert är säkert som alla andra kedjor - du kan ta in den till vilken som helst. Kolla runt tills du hittar någon som skulle byta ut den.

    Vet inte om det röda strecket - har för mig att det kan hänga ihop med hur pixlarna är ordnade. Kolla här:
    http://www.engadget.com/2011/05/19/galaxy-s-ii-and-galaxy-s-screens-compared-at-the-subpixel-level/

    Om skärmen börjar med en blå rad och slutar med en röd kan det hända att man ser blå på vänster kanten och röd på höger.

    Just den här grön/gula skiftningen mot vänster kanten börjar ca en hel cm innan kanten och jag misstänker det hänger ihop med hur de klistrar ihop skärmarna.