Mail for exchange problem med "Domän:Användarnamn".???

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Gambit2K, 20 maj 2011.

  1. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hej gott folk!

    sitter i en servicedesk och fick ett samtal från en användare som ska ha in mailen i sin Galaxy 2. Jag hjälpte henne med inställningarna för mail for exchange och det gick bra med allt förutom fältet som heter "Domän:Användarnamn".

    Är det nån som vet vad som ska skrivas in där? I alla andra mobiler som jag sett är det alltid så att domän och användarnamn är åtskilda via 2 fält istället för i samma (finns undantag men då gör man bara "\" imellan domänen och användarnamnet.

    Har provat med:
    domän\användarnamn
    domän:användarnamn
    domän: användarnamn
    användarnamn@domän

    och efter det vet jag inte alls vad jag mer ska prova för användaren får att användarnamn eller lösenord är fel. Men jag har verifierat att lösenordet är korrekt.

    Vilken form ska man ha på användarnamn och domänen i fältet?
     
  2. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vet inte om du sitter på en S2a själv, men så här ser det ut när man går in för att lägga till ett konto i Exchange för S2an.

    [​IMG]

    Så enligt min mening så är det domän/användarnamn. Jag har tyvärr för dålig kunskap om just Exchange, men testa att lägga användarnamnet före domänen, domän/användarnamn.
     
  3. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tack för svaret men det har jag redan gjort, fast det ska vara ett backslash imellan istället för ett slash annars blir det fel. Jag får fotsätta gräva lite i det men ska testa användarnamnet först.
     
  4. dexter.

    dexter. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I Exchange-miljön där jag sitter nu vet jag att det strular med ÅÄÖ i lösenordet när de ska synka med mobilen. Om det kan vara nå sånt.
     
  5. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    DOMÄN\anvnamn kör jag. Funkar fint. Vet inte om det spelar någon roll men "normalt" anger man domännamn med stora bokstäver. Hursomhelst är backslash skiljetecknet som gäller.

    -H
     
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Är namnet på exchangeservern något man får av sina arbetsgivare eller är det mail.företag.se eller något liknande? Eller är det adressen till den webbaserade versionen av mailklienten (som har exchangestöd)? Försöker hjälpa min pappa med hans nya SGS2 men det vill sig inte riktigt.
     
  7. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Det behöver inte vara mail.företag.se utan kan se annorlunda ut. För mig är det exchange.företag.de
     
  8. dexter.

    dexter. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tror det där sklijer beroede på hur Exchangen och AD:et är uppsatt. På mitt jobb har jag bara \[användarnamn]

    ---
    Sen adressen. Den kan vara vad som hellst. Det bestämmer den som satt upp systemet. Eller ja, den som designat systemet...
     
  9. Nect

    Nect Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Under fältet "domän: användarnamn" skall man skriva sitt användarnamn för att logga in på epost-kontot.

    Det fungerade utan problem för min del. Jag skrev alltså endast mitt användarnamn i det fältet... :)
     
    Last edited: 20 maj 2011
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vi har Microsoft BPOS och jag hade strul med att få igång det men jag fyllde i \[email protected] så funkade det klockrent.
     
  11. rojo

    rojo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För mig fungerar

    xxx.se\användarnamn
     
  12. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    på min LG och MS Exchange med min hotmail mail så ska domän vara tomt och användarnamn ska vara hela mejlen, dvs [email protected] för mig
     
  13. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    Hotmail kör då nog inte med Domän, om Domän är blankt så kan man skippa just den uppgiften. Domän\User bör vara rätt, så om det inte vill så är det nog snarare kontrollera uppgifterna mot serverpersonal/IT-avdelning, alternativt be användaren prova ett annat konto i sin telefon/sitt konto i någon annan telefon, exempelvis om någon annan på företaget med en Android fått ett annat konto att fungera bra i sin telefon så vore det idealt att det problematiska kontot provas i den luren också.