[Problem] Kamera - rosa pricken

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Quist, 21 maj 2011.

  1. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vi som hade Desire, HTC HD2 och andra HTC telefoner är bekant med det här problemet - ett rosa skimmer i bilderna mot en ljus bakgrund.

    Jag har haft två olika SGSII hittills och den första hade inte det här felet (eller så märkte jag inte det) men det andra har problemet.

    Hur ni andra har märkt det här? Uppstod det med någon uppgradering? Har ni råd om man ska gå tillbaka med telefonen? Någon annan lösning?
     
  2. enethar

    enethar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har noterat något liknande. Om jag fotar mot vita bakgrunder uppstår en diffus röd/rosa-aktig fläck i mitten av bilden. Märkte det första gången när jag skulle föreviga lite text på ett A4-ark. Jag funderar också på om problemet finns på alla telefoner eller om jag ska försöka byta ut den.
     
  3. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hade en intressant upplevelse idag i samband med det här felet.

    Gick in till Teknik Magasinet där jag köpte telefonen (samma kedja men en annan butik) och frågade om de hade en SGSII inne. Ja, det hade dem. Bra sa jag då skulle jag vilja byta ut den här under DOA pga rosa pricken/misfärgningen på bilderna mot en ljusbakgrund.

    Medan jag visar killen hämtar han ut en ny telefon och säger "ja, om du tycker det är ett fel så ser jag det också även om det är ljust" varpå jag märker att den nya lådan inte är plomberad med Samsungtejpen. Lite konstigt men jag ber om att titta på den nya telefonen medan jag raderar allt på min. Sätter på den och ser inga fel på skärmen.

    Men då sätter jag på kameran och letar efter en ljusbakgrund att fota för att se efter om den rosa pricken. Men i stället för en rosa cirkel så finns det en grön cirkel (!). Tar ett kort och det ser ut så på bilden också inte bara på skärmen. Ber killen att titta själv då jag börjar bli osäker med alla byten - han kan bara konstatera att även den andra telefonen är fel på.

    Måste ge en eloge till Teknik Magasinet då de var beredda att byta ut min telefon utan någon vidare diskussion. Dessutom när vi upptäckte att den nya telefonen hade fel och de inte hade en inne, erbjöd han att ge pengarna tillbaka på en gång. Snacka om bra service.

    Men jag behöll telefonen och ska kolla på en annan Teknik Magasinet imorgon. Det är lite bekymrande att jag stött på så många telefoner med fel på. Första telefonen hade fel på skärmen, andra telefonen fel på kameran, tredje telefonen hade fel på kameran den med.
     
  4. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Nu när jag kollar på min så har den också det problemet. Det är ju inte särskilt bra. Undrar vad man gör åt det?
     
  5. tele2skit

    tele2skit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tog ett kort på min skärm med vit bakgrund, och kunde se en stor rosa cirkel. Börjar bli jobbigt att köpa saker först pga att man blir en betatestare åt företaget.

    EDIT: Läste om nån på XDA-forumet som hade uppdaterat till den nya engelska firmwaren att det rosa hade blivit mindre. Får se om jag hittar en länk.
    EDIT2: länk http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=14008904&postcount=127

    Jag väntar i alla fall tills den kommer till Sverige innan jag uppdaterar.
     
    Last edited: 21 maj 2011
  6. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Inte så snyggt! KE2 i telefonen.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 maj 2011
  7. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har också ett rosa skimmer när jag tittar i kameran mot en lite mörkare vit bakgrund (släckt lampa, vit vägg) men när jag tar en bild (blixt) så har jag ingen rosa färg i bilden.

    Jag har inget rosa skimmer när jag riktar den mot en bra upplyst vit vägg.

    Ser nästan ut som om telefonen skickar ett rött ljus för att kolla avståndet för fokusen. :)
     
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag ser ingen rosa prick / fläck på min.
    Men ni som gör det, har ni testat andra kameraappar? Det kanske ligger i mjukvaran. Testa t.ex. den där Camera 360 eller vad den heter. Mycket kompetent kameraersättare.
     
  9. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Var någon på xda-developers som sa precis som jag tänker att det beror på hur linsen är designad. Utan någon justering från mjukvaran så har alla nog "rosa cirkeln" i varierande grad.

    De flesta som har en bra lins ser aldrig felet då mjukvara justerar för det. Vi andra som har det ganska dåligt ser det och även med mjukvaruuppdateringar (som torde vara baserade på ett genomsnitt) kommer vi förmodligen att se samma fel.

    Kan hända att tredje parts kamera appar tar bort fenomenet men frågan är då hur dessa appar påverkar slutresultat annars.

    Nu när jag spenderar extra på att köpa från ett företag som stödjer DOA fullt ut vill jag göra mitt bästa att se till att jag varken har problem med kameran eller skärmen. Får se hur det går imorgon.
     
  10. _chrille_

    _chrille_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Så nu var min dag förstörd... Har min fjärde s2a nu och läser detta. Självklart har jag rosa fläck när jag provade... :(
     
  11. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vad har det varit för fel på de andra?
     
  12. Putte007

    Putte007 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag kolla på min nu och det jag kan se är att det blir blått. Men jag åter kommer imorgon, när jag kan ta kort i bättre ljus.
     
  13. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har också rosa fläcken, vet dock inte än om jag stör mej så mkt på det.
     
    Last edited: 22 maj 2011
  14. lazure

    lazure Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men herregud, är det verkligen ett så allvarligt problem att man måste byta ut telefonen 4 gånger? Fruktansvärt slöseri, för att inte tala om hur många som sitter och väntar på denna telefon.
    Jag har också en rosa fläck, men hade inte märkt eller tänkt på det om jag inte sett denna tråd. Bilderna blir för övrigt bättre än från någon annan telefon jag haft tidigare.
     
  15. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag har en svagt grön ton i mitten av bilder om jag tar mot vit vägg utan bra belysning.
    Tänker faktiskt inte bry mig om detta då det ej visar sig på vanliga bilder... jag har inte för vana att fota vita väggar i vanliga fall och hade inte ngn nämt det nog kunnat förbli oupptäckt för mig...

    I övrigt så är kameran underbar, bästa jag testat hittilis på en android.
     
  16. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Har också den rosa fläcken, men det känns som att alla dessa skavanker vi lever med just nu kan lösas via ny firmware
     
  17. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Omnia 7 WP7. Exakt samma rosa fläck vid vit bakgrund. Tror mer att det har med hårdvaran att göra. Dock inget som stör mig på nåt sätt. Hade faktiskt inte tänkt på det om jag inte läst denna tråd
     
  18. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Sluta starta sånna ångerst trådar, märkte att jag har en grön runda på min. men sj är jag inte så inne på att just fota vita väggar så d e lungt för mig. men ni som fotar väggar kan vara värt att byta
     
  19. tele2skit

    tele2skit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Får se hur det ser ut i vinter då med vit snö. Kommer det se blodigt ut? ;)
     
  20. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    D e inte lönt o byta, kommer säkert upptäcka annat skit