Första Androiden, inte för stor inte för liten.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Iternity Sound, 19 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    God morgon!

    Jag och även min sambo börjar tröttna på våra gamla lurar från c:a 2007 och vill köpa något nytt. Min spontana känsla är att en Android är det mest prisvärda alternativet vilket jag säkert tror att ni kan bekräfta för mig med tanke på vad det här är för ett forum ;)

    Dom kraven som jag har är följande:
    • Inte för stor, max 3.5", den ska kännas smidig.
    • Maxpris 3000 (förhandlingsbart)
    • Bra prestanda, snabb och att den klarar av att spela lite grann på. Bra skärm och upplösning är också ett plus.

    Min sambo har inte riktigt samma krav:
    • Inte mycket större än hennes nuvarande Nokia 5310 (44,7 × 103,8 × 9,9 mm).
    • Maxpris 3000 (också förhandlingsbart, jag betalar :money: )
    • Vad jag vet har hon inte samma krav på snabbhet, hon vill mest kunna surfa med den. Men nog vill hon ha en bra telefon och blir säkert avis om jag skaffar en bättre än henne.

    Jag har ingen erfarenhet när det gäller Android eller smartphone överhuvudtaget så jag vet inte riktigt vad man ska tänka på. Är det lite som en dator där man kollar på CPU och RAM etc..?

    Dom telefoner som jag har kikat på och tyckt verkar rätt schyssta är Samsungs GIO och ACE samt utstickaren ZTE Blade. Samsung tycker jag ser snygga ut och om jag förstått specarna så verkar dom rätt snabba också, 800MHz CPU osv. Blade är ganska ful men jag har läst lite om den och den har ju fått goda ord sagda om sig, men det jag undrar är om den börjar anses bli föråldrad? Och vad har den tillverkaren för garantier/support egentligen?

    Som sagt så är jag heelt grön när det gäller sånt här men jag hoppas att ni är ett ödmjukt folk på detta forum som är snälla och ger mig lite råd, tips och svar på mina frågor. Ha det gött!
     
  2. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Galaxy ACE är en duglig telefon i mitt tycke, upplösningen på skärmen är ju inte den bästa men det duger. Kameran är faktiskt förvånatsvärt bra för en "budet"-lur. Sen verkar det vara klart att den får 2.3 gingerbread.

    Huawei X5 har jag hört ganska mycket bra om, dock 3.8" skärm men man vänjer sig ganska fort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=812341 Där har du lite mer info om den.

    ZTE blade är även den en duglig telefon, dock så får man vara beredd på att den är en budgetlur och inte är särskilt snabb. Dock så finns det inte så många riktigt bra telefoner med 3.5" skärm dom flesta bättre ligger på 3.7 och över, dock är 3.7" desire och den kostar 3500 på netonnet och är ju ganska gammal nu och desire S ligger på en tusing till.
     
  3. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej! Tack för svar!

    Jo jag lutar ganska bra mot Ace, så jäkla roligt vad dom har snott designen av Apple bara. :)

    X5 har jag hört gott om men det är ju som du säger 3.8" och jag känner att 3.5" är maximal storlek alltså. Jag vet inte om man vänjer sig kanske men jag gillar inte tanken att ha en stor klump (nåja) att bära om kring på. Dock är ju inte 0.3" så mycket mer men någon gräns måste man ju ha.

    Synd att det inte görs så mycket 3.5" av bra prestanda, jag kanske är konstig men jag kan verkligen inte tänka mig ha en enorm 4.3" skärm.
     
    Last edited: 19 maj 2011
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  5. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Du kommer att vänja dig tror jag, gick från en 3.2" till 4" och nu har jag en 4.3" dock så är den i största laget jag kan tänka mig.

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  6. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att jag gör även om jag inte kan tänka mig det själv. Men eftersom det här blir min första smart/touchtelefon så känns det vettigare att börja med något mindre eller resonerar jag helt brännvin då? Men om man ska kika på en som är max 3.5", är Ace något av det bästa man kan få då (inom rimlig prisklass)?

    Sedan har jag ju sambon som har ännu striktare krav på att telefonen inte får vara för stor så där går det inte för sig att gå över 3.5" jag tror hon hellre skulle ha något mindre helst, kanske 3.2" som Gion.

    Xperia Mini ser ju rätt intressant ut, är det som med X10 mini att pro-versionen har tangentbord medans "vanliga" inte har det? Nån som vet? Av nån anledning har jag en liten skepsis mot SE's utformning av OSet, dock är det bara något jag fått för mig att jag inte gillar det. Jag har aldrig testat det så det är nog tjurskallen i mig som säger så.
     
  7. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    SE har lärt sig av sitt misstag och moddar inte android lika mycket längre, och gillar du inte utseende på hemskärm mm så kan du enkelt installera en annan launcher ("hemapp").

    MINI PRO kommer med tangentbord, när den nu kommer..
     
  8. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Schysst, jag börjar gilla detta med Android. Det känns öppet och fritt! :D Vet du om det kommer vara någon annan skillnad än tangentbordet? (Fast jag börjar nog känna mig för otålig att vänta på Xperia Mini.)
     
  9. sEbbo

    sEbbo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro 13"
    Samsung Galaxy Ace eller Huawei X5 är två riktigt härliga telefoner i den storleken & prisklassen.
     
  10. skrillex123

    skrillex123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ´Kolla HTC wildfire/HTC wildfire S också dom är rätt små och smidiga.
     
  11. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    KÖP INTE HTC WILDFIRE! sämre telefon får du ärligt leta efter. upplösningen är kass och det som ska vara svart är grått. allt är trögt som sirap och inget spel går att spela. tycker du ska satsa på en x5:a. du vänjer dig snabt vid storleken. gick själv från HTC legend(3,2tum) till HTC Desire HD(4,3tum) det tog nån vecka så var man van:)
     
  12. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så jag har varit och kikat klämt och testat lite telefoner nu. Jag har i stort sett bestämt mig för en gio faktiskt, rent hårdvarumässigt verkar den ju vara samma som ace fast lite mindre inte lika högupplöst kamera. Men det är lite skitsamma för mig om den har bra kamera eller ej. Den finns till jäkligt bra pris så det känns som ett väldigt prisvärt alternativ. Jag har dock inte hittat något ställe som har en riktig gio som man kan testa, bara hållt i dummys. Men ace hade dom igång på en telenorbutik och den kändes bra och responsiv (och ja vad vet jag, det är ju första smartphonen för mig). Så jag antar att gio beter sig likvärdigt. Säljaren tog även fram en wildfire s som han rekommenderade, men jag brydde mig inte så mycket om den då den kostar med än ace och verkar sämre än gio. Kort och gott blir det nog en gio åt både mig och sambon. Vad tycker ni, är det ett bra val som första smart/touchtelefon?
     
  13. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    jag tycker det är en bra första smartphone:)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.