HTC bättre än Samsung? Android vs iOS

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Tugget, 20 maj 2011.

  1. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Jag har en iPhone 4 och har tidigare haft en iPhone 3GS. Är nöjd med märket och älskar dess stabilitet, enkelhet och apparna, men känner samtidigt att jag saknar friheten som Android erbjuder, som att kunna bluetootha fritt mellan enheter och att dra och släppa film och musik som man vill. Jag gillar också widgets mycket och tycker att HTC:s mobiler känns intressanta. Jag tycker också om deras gränssnitt Sense. Speciellt det nya i Sensation känns extra snyggt. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska köpa en HTC Sensation eller inte.

    Till saken hör att jag köpte en Samsung Galaxy S förut, när jag samtidigt hade min iPhone 3GS (köpte Samsungen av samma skäl som gör att jag överväger att köpa det nu). Den kändes dock väldigt instabil. Många hyllade telefonen, men för mig var det ett rent nedköp. Iphonen hade aldrig någonsin krånglat gällande wifin, medan Samsungen kopplade ner lite då och då. Det var inte alls särskilt stabilt. Sen laggade den nåt enormt. Det gick sekunder där man fick sitta och vänta på att få igång vissa program. Detta händer aldrig heller med en iPhone. Jag stod ut i 4-5 dagar, sen sålde jag Galaxyn och återgick till iPhonen igen.

    Jag är därför nu rädd att köpa grisen i säcken ännu en gång och jag funderar om problemen med min telefon berodde på Android som system eller på märket Samsung. Jag har läst på om HTC och tycker att det verkar vara ett bra och stabilt märke. Vissa säger att Samsung är jättebra på hårdvara, men sämre på mjukvaran. Upplever ni som har erfarenhet att det stämmer? Är HTC ett mer pålitligt och stabilt märke?

    Ni som har haft/har HTC och även har haft/har iPhone - upplever ni någon skillnad gällande uppkoppling eller lagg eller andra stabilitets-issues? Jag förstår att det så klart spelar roll inom vilket prissegment man håller sig, men HTC Sensation är ju ett flaggskepp med dubbelkärnig processor och 1 gb internminne. Det ser i alla fall bra ut på papperet.

    Hoppas ni förstår ungefär vad jag undrar. Törs jag köpa en HTC Sensation om jag vill ha en riktigt stabil telefon utan lagg och som håller wifin?

    Jag förstår att många som hänger här föredrar Anroid framför iOS. Jag är varken eller som person. Ser fördelar och nackdelar med båda systemen. Vill ha så objektiva åsikter som möjligt för att kunna bestämma mig för hur jag ska göra.

    Tack på förhand. :)
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag har gått från galen Android-kille till iOS i iPhone 4.

    Enkelt uttryckt så har du och jag samma tankar om telefoner, vad gäller stabilitet, lagg, appkvalitet osv

    Jag kan ibland tycka att min iPhone är något tråkig i jämförelse med många android-lurar i toppsegmentet. Dock så överväger stabilitet, appkvalitet och känslan av en riktig premium-produkt för iPhone.

    Men, det finns alltid ett men! Den dagen Android växer upp, har 1st riktigt kvalitativ app istället för 50st halvbra och kombinerar detta med ett system som inte säger "***.android.com har avslutats" flera gånger i veckan så kommer jag nästan helt säkert att gå tillbaka igen

    Nu har jag faktiskt inte full koll på alla nya lurar. Har bara pillat på Arc och SGS2 och båda har imponerat på sitt sätt, helt klart.

    Å andra sidan vet man inte vad Apple bjuder på i nästa iPhone. Men så är marknaden, man kan aldrig vänta på nästa modell
     
    Tugget gillar detta.
  3. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det är precis så jag känner, att iPhonen blir lite tråkig men att den också är stabil, kvalitativ och trygg. Samtidigt känns HTC Sensation spännande.

    Det är precis som du säger, man vet aldrig vad som kommer om hörnet, men om man väntar är det återigen ännu en ny spännande på g och den "nya" blir gammal. Det är jobbigt att vara tekniknörd med dagens teknikutveckling. ;)

    Får se om man får lite mer på fötterna angående HTC:s stabilitet. Det hänger på den biten om jag törs ge mig in på Android igen.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    HTC är iaf enligt mig den mest kvalitativa android-luren. Det är inte alltid bäst, men iaf vad gäller kvalitet ligger HTC långt framme
     
  5. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det intrycket har jag också fått.
     
  6. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Det är ytterst sällan att jag upplever instabilitet på min Desire Z. Det kanske beror på att den är liten äldre, kör 2.2.1, och standard ROM... Och jag har ingen problem med verkan Bluetooth, Wi-Fi, eller batteriet. M a o en mycket tråkig telefon :)
     
    Tugget gillar detta.
  7. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej, det låter snarare som en stabil en. :)

    Jag kommer också att köra standard-ROM. Vill att den ska funka från lådan, orkar inte hålla på och leta lösningar för att få dem att funka som man vill.
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    äsch. om du så smått tröttnat på Apple och iPhone så byt.

    Har du ingen polare du kan byta med nåt dygn bara för att klämma lite?

    Annars köper du på t.ex NetonNet, dom har öppet köp i 2 veckor trots bruten kartong
     
  9. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej, tyvärr har de jag känner antingen iPhones eller enkla mobiler, typ SE:s gamla Walkmans eller Nokiamobiler som kostar en femhundring. Jag får åka in till Elgiganten och känna på Sensation där när den kommer dit. Det är ju inte samma sak som att låna ett tag, men lite pejl på hur den känns får man ju.

    Sen har jag ändå inte tänkt att sälja iPhonen heller, utan ha kvar den. Sen visar det sig väl vilket OS man trivs bäst med. I värsta fall, om det inte funkar, kan man ju alltid sälja den. Fast jag ska kolla igenom recensioner lite till innan jag bestämmer mig.

    Ska även kolla igenom recensoner för Samsung Galaxy S II, trots min dåliga erfarenhet av föregångaren. Alla verkar helt lyriska över den. Fast det var de å andra sidan över den första också. Nej, det lutar helt klart åt HTC Sensation. Gillar utseendet och gränssnittet och sen känns det kul att kameran tar bilderna utan fördröjning. Kul om man t.ex. tar kort på hundarna när de leker. Som det är nu har de hunnit springa förbi för längesen när kortet tas. :P
     
  10. jockej

    jockej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Personligen så tycker jag att HTC´s mid/high telefoner är grymt bra. Även om man kanske betalar lite mkt för dessa så vet man oftast att dom fungerar utmärkt. Precis som med Iphone så betalar man lite mer fast man får en "komplett" telefon utan störningar. Det bara fungerar.
    Just nu kör jag en Samsung Galaxy S1 och längtar tills Sensation kommer. Byter då utan att tveka.
    Frugan har Iphone 3gs och ska skaffa 4an eller 5an (när den nu kommer). Den passar utmärkt för henne.

    Jag skulle inte klara av att ha en telefon utan Widgets (Kalender, Mail, Twitter, Facebook).
     
    Tugget gillar detta.
  11. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag kör SGS2an nu efter att ha kommit från Desire och är riktigt nöjd, de verkar ha levererat ett hyffsat "paket" i detta fall. Dock tycker jag HTC Sense har haft det bästa "färdiga" paketet med allt man kan tänkas behöva i ett hyffsat snyggt gränssnitt. Och den verka ju ha uppgraderats i sensation.
     
  12. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det stämmer enligt mig till 100 %. Samsung ser ofta bra ut på pappret men levererar inte i verkligheten. Väljer HTC nio dagar utav tio, där den tionde dagen måste vara extremt solig och utlova utomhusaktiviteter - där tar Samsung hem poängen med det enda de har som andra inte har: "super amoled(+)".
     
  13. cseah

    cseah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    iphone är det sista man ska ha
    det käns som att ha hanböjor ,o de sitter fast stabilt
     
  14. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för era svar. :)

    jockej: Jag känner lika. Betalar hellre lite mer och blir nöjd med telefonen än köper en billig som har dålig byggkvalitet och diverse saker man stör sig på. På det viset är iPhone väldigt bra, men den har ju inte widgets. Rörliga bakgrunder är en annan grej jag tycker är väldigt häftigt med android.

    Johnny: Ja, den bilden har jag också fått av HTC. Gillar deras gränssnitt mer än Samsungs. Har också tittat på en massa recensioner av HTC Sensation och tycker att den verkar väldigt häftig. Det nya gränssnittet ser bra ut och en annan grej som drar mycket är att korten tas direkt när man trycker. Skärmen känns väl däremot inte så jättehet, iaf inte jämfört med Galaxy SII eller med iPhone 4. Fast man vänjer sig ju vid den skärm man har också.

    Spanga: *Skrattar* Det var ord och inga visor. :P Så kände jag iaf med Galaxyn, att den var skithäftig på papperet men med en massa instabilitet irl. Det var ingen rolig upplevelse efter att ha betalt så pass mycket för den. Snygg var den och skärmen var fantastisk, men att inte kunna behålla wifin och det där lagget ... usch!

    sceah: Jag håller inte med där, är väldigt nöjd med iPhone. Vissa "instängningar" gillar jag, som att apparna är kollade och säkra, men visst önskar jag att man hade mer frihet. Jag tillhör inte de som är intresserad av att modifiera mina mobiler från djupet, men förstår att de som gillar sådant väljer bort iPhone.

    Jag vill däremot kunna göra vissa enkla saker som är självklart på andra mobiler, som att bluetootha över en låt, att dra och släppa över musik och film ... Sådana grejer. Fast annars tycker jag att iPhone är kanon. Stabilt bygge och utan buggar.
     
    Last edited: 22 maj 2011
  15. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hm... Nu har jag kollat på samjpullens recension av HTC Sensation och den känns inte längre lika intressant som förut. Batteriet är tydligen ingen hit, han är jättemissnöjd med kameran och högtalaren gillar han inte heller.

    Han kommer dock snart med en jämförelse mellan HTC:n och Galaxyn. Ska bli spännande att se dem front to front.
     
  16. jockej

    jockej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj.. är det så illa? (Har inte sett klippen själv)
    Mjukvara eller hårdvara som bråkar?

    Hoppas på mjukvara.
    Ska mycket till för att jag ska börja tveka.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  17. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag överdrev lite med att han var "jättemissnöjd" med kameran, men han var inte nöjd med den. Svårt att veta vad det är som bråkar, men batteriet är ju t.ex. lite sämre i den här än i Galaxyn, så att batteriet drar ur snabbare beror väl dels på det men sen kanske det kan modifieras mha mjukvaruuppdateringar. Sen beror det ju på hur mycket man använder mobilen. Jag är en tung användare och klarar mig en dag med iPhone 4, t.ex. Vill därför gärna ha en hyfsat lång batteritid. För vissa kanske det räcker med god marginal och vissa tycker ju att det är okej att ladda under dagen.

    Nåt annat han reagerade över var hur mycket minne som togs upp, trots att han stängt ner alla öppna program. Det var inget som gjorde mobilen seg eller så, men han funderade över det och om hur det kunde påverka mobilen sen. (Med reservation för att jag kan ha missförstått vad han sa.)

    Fast han ger den inte uselt betyg eller så. Det märks bara att han gillar Galaxyn bättre. Jag har fortfarande inte bestämt mig. Det ska bli intressant att se dem sida vid sida. Sen är det ju en smakfråga också. Han behöver ju inte ha "rätt" i allt han tycker heller. :)
     
    jockej gillar detta.
  18. jockej

    jockej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok.

    Tar inte det han skriver/säger på allvar, tar det bara som ett varningens tecken på att allt kanske inte står helt rätt till när det gäller Sensation. Förhoppningsvis så är det så mjukvaran som mobilen rullar på lite mindre optimerad.
    Men ingen rök utan eld.
    Frågan är om mobilen är kass eller fyller den sina funktioner även med de brister han nämner.

    Sida vid sida så är jag säker på att Galaxy S2 vinner utan tvekan. Då framför allt i benchmark och skärmen. Det som talar för HTC är "helheten" och känslan av att hålla telefonen.


    Jag är tvungen att ladda min Galaxy S1 varje dag runt 18.00 (Då har den vart 100% laddad på morgonen). Har vant mig vid det nu men i början var det tröttsamt.
    Frugans 3GS är lite bättre. Hon måste ladda på kvällen.
     
  19. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, så tänker jag också. Tar det som en varning och kollar fler recensioner och andras uppfattningar. Sen dissar han ju inte telefonen heller, men är inte helt nöjd med den. Så tolkar jag det.

    Då får du ladda den ungefär som jag fick ladda min dåvarande 3GS, förutom när jag hade ett tråkigt jobb där jag lyssnade på streamade ljudböcker hela dagarna. Då fick man ladda den typ vid ettiden. :P Var så glad när jag upptäckte att fyran orkade längre.