[Fråga]Trasigt glas

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Andur, 16 maj 2011.

  1. Andur

    Andur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hämtade min telefon i fredags förmiddag och råkade tappaden lördag förmiddag på ca 15 cm höjd ned i sand/grus och fick 6 sprickor i den.
    Detta är helt otroligt retligt eftersom jag inte hadde någon försäkring.
    Är det någon som vet var dom har fått hem glas till dessa underbara telefoner och vad det kan tänkas kosta att laga, har som tur var en allrisk försäkring för hemmet.:cry:
     
  2. mrpink

    mrpink Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det inte gorillaglas på dessa?
     
  3. hav

    hav Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det är det. Otur man kan ha :/ Om du har allrisk hemma brukar man få lägga ut ca 1500 själv och försäkringen täcker resten så det borde väl bara vara att lämna in den där du köpte den? Annars kan du ringa och höra med försäkringsbolaget om vad som gäller.
     
  4. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Gorillaglas är trots allt bara glas, om än lite mer reptåligt.

    Retligt med trasig skärm redan, men kolla på Phonehouse, dom har skärmbyten för 1299 kr tror jag det var. Dock så vill dom ha telefonen 3-5 veckor.
    Om du bor i en storstad så kan du gå in till Mumien som gör det på plats. Kostnaden ligger några hundringar upp tror jag.

    Själv beställde jag en ny på Ebay. Men hur det ser ut på med skrämar till Galaxyn vet jag inte. Och så spricker granatin också. Min har redan gått ut så det spelar ingen roll för min del.
     
  5. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Upptäckte just en spricka i min s2:a.....suck och stön.

    Någon som har tips var man kan köpa nytt glas?
     
  6. eric.u

    eric.u Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Undrar om det här kommer på Aftonbladets första sida som de gjorde när någon stod å slängde sin iphone4 i asfalt i ett desperat försök att visa att glaset kunde spricka..

    Samsungs gorilla glas klarar inte ett tapp på 15cm ! stor headline ! skandal.. bla bla bla

    Näe men seriöst, skittråkigt å höra, och nog trodde man att den skulle klara den fallhöjden. hoppas de löser sig så inget annat gick sönder invändigt..
     
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

  8. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Lurigt att kräva detta då tråden skapades innan dessa regler kom upp?

    On topic: Hörde lite med CDON om vad som gällde. Det kommer inte att gå på garanti då det räknas som yttre påverkan.

    Laga telefonen själv låter som det bästa om jag kan hitta några reservdelar. Annars får jag nog lämna in den, men det verkar gå lös på närmare 2000 kr. Ingen som har tips om billigare ställen att lämna in den på?
     
  9. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    ta ut det på hemförsäkringen?
     
  10. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bra tips, ska kollas upp. Har fått svar av Phonehouse som mycket riktigt tar 1299 kr för ett byte. Då kanske det inte är värt att krångla för att komma ner i 1000 kr som självrisken på hemförsäkringen ligger på?
     
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Gorillaglass klarar inte mer tryck än något annat glas....
    Dragontrail kanske är en förbättring däremot
     
  12. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    vad jag har förstått är gg att den är bättre mot stora repor som exmepel nyckar medans den har nackdelen att grus ect kan göra repor
     
  13. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Hur lyckas man med bedriften att tappa sin telefon från 15cm höjd? Låg du ner på en grusplan och hade den mot örat?
     
  14. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Jag har nu frågat följande reservdelsförsäljare/reparatörer och fått följande svar:

    MyTrendPhone.se: Vi kan inte skaffa den önskade varan för tillfället

    Homemedia.se: Vi kan tyvärr inte få fram reservdelar till Samsung Galaxy.

    Mumien.se: Just nu har vi inte displayer till dom modellerna ännu. Men vi hoppas kunna erbjuda det längre fram

    Anovo: Mobiler med skärm som är större än 3,5" måste man skicka in för att få ett kostnadsförslag på. Jag kan alltså inte ge dig ett pris på rak hand. Som indikation kan jag säga att displaybyte på telefoner upp till 3,5" kostar runt 1550kr.
    Det bästa är att du skickar in den och får den undersökt för en korrekt prisuppgift, det kan ju vara ytterligare skador som man måste åtgärda för full funktionalitet av telefonen.

    Phonehouse: Om sprickan är på displayen kostar reparationen 1299:-. Normal reparationstid är ca. 3 veckor.

    Har även varit i kontakt med en säljare på ebay som också verkar ha svårt att få fram grejer till S2:an. Skiten gick sönder för fort helt enkelt :(

    Om ingen kan komma med ett bättre tips blir det nog Phonehouse för min del. Även om sprickan är ganska liten och sitter i ena kanten så blir jag förbannad varje gång jag ser den...

    Alla tips uppskattas!
     
    Last edited: 24 maj 2011
    halvarrrr gillar detta.
  15. foffen

    foffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min SGS2 gled ur bröstfickan på ca 0,5-1m höjd med glaset rakt ner på smågrus av den större typen man sandar med på vintern. Inte en enda repa eller märke på mobilen så den tål allt en del om man inte har otur. Gjorde en liknande vända med min desire och den fick (små) repor på glaset.
     
  16. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    jag förstår inte varför alla tillverkare ska envissas med att använda glasdisplayer!! Skiten spricker ju! Likadant med apple, samsung osv...

    visst, plast får mer repor men skiten krakulerar ju inte iaf!!
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Undrar när vi kommer att se Smartphones med utbytbart glas..som kan byta vid jämna mellanrum... vore jävligt bra om man kunde byta...enkelt

    Fast jag tror dock inte mobiltelefontillverkare skulla tjäna pengar på det..helst av allt vill dom ju att man ska tappa mobilen i golvet samma dag du köper den och sedan köpa en ny...
     
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER


    Prövad använda dykmask med plastglas?
    Alltså riktig budgetskit som allt av plast är om det ska gå att titta igenom, Pröva det och återkom så förstår du nog varför alla skärmar görs av någon form av reptåligt glas.

    Kan pröva nu på min Huawei ideos budgetmobil som jag har som ersättning för min buggade arc med nycklar och får inte en repa på den
    Glas repas i 9 av 10 fall aldrig av metaller eftersom att glas är en mineral och metaller är ja metaller.
    Mineraler är alltid starkare än de metaller en mobil kan komma i kontakt med i vardagen.
    Om du nu inte har ett pengafodral i titanium då
     
  19. Andur

    Andur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lösning

    Nu har jag varit kontakt med Mobilrep i Norrköping dom skulle ta 1800 för byte av glas/LCD+touch när reservdelemn kommer in. Jag fick även svar från CR service där dom ville ha 2200-2300 för samma byte + moms och frakt.
    Det verkar dock fortfarande så att det inte finns reservdelar ännu så det är väl bara att avakta.
     
    halvarrrr gillar detta.
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    OT: Det vore väl för trist om de stoppade in en LCD i telefonen vid reparation ;)