Laggar i filminspelning och "låser upp" sig ibland?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TePeL, 12 maj 2011.

  1. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    En hyfsat nöjd Arc ägare här, har dock några störnings moment:

    1) Använder mig av programmet Whatsapp för att skicka bilder och filmer på ungen osv till tjejen; har dock problem med att filmerna hackar och hakar upp sig med jämna mellanrum. Ljudet spelas in men bilden fryser ibland, kan vara någon tiondels sekund men ibland några sekunder. Värre vid inspelning i HD men sker även vid näst-högsta upplösning. Lägre har jag inte testat men spelar väl egentligen ingen roll, så ska det inte vara? Detta sker såväl om jag spelar in direkt via Whatsapp, eller om jag går in på kamera/video och spelar in där. Verkar något som blivit sämre med tiden.


    2) Ibland blir luren riktig seg och mer eller mindre hänger den upp sig, så att man i klassisk Windows stil får upp rutan att avsluta eller vänta. Oftast klarar den sig med "vänta" men jag förstår inte varför det blir så seg ibland.


    Några tankar här? Funderar på att blåsa rent mobilen, men å andra sidan har jag customized mobilen rejält och vore tråkigt att börja om på noll igen...

    Finns andra sätt att rensa mobilen utan att allting nollställs?

    Tacksam för svar!
    //J
     
  2. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad gäller punkt 1 så finns det andra trådar här som konstaterar att flera har problem med laggning, jag provade tre olika telefoner och kunde återskapa det på alla så jag hävde köpet. De två sista telefonerna var direkt ur förpackningen utan några installationer och nystartade när testerna gjordes, men kunde ändå reproducera problemet vid ungefär en 1/3 av filmingsförsöken.

    Så frågan är om detta är ett mjukvaruproblem eller inte. Jag gissar på att det är ett mjukvaruproblem och att det kommer att lösas med tiden. Däremot ville jag inte vänta på att problemet löses någon gång i framtiden så jag hävde köpet.
     
    TePeL gillar detta.
  3. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hrm tack för svaret - inte direkt det man hoppades läsa men då vet jag iaf att det inte är något jag har klantat till.

    Har dock haft mobilen sedan den släpptes nu, köpt hos Mediamarkt; kan man häva köpet fortfarande efter typ 1,5 månad? Med Galaxy S II på g känns det lite halvtråkigt att sitta med en mobil där det tydligen helt enkelt är något fel på, om det är så att så många har problemet och du kunde återskapa det på 3 olika...
     
  4. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Reklamera

    Ja det kan du. Konsumentköplagen menar att två månader är en rimlig tid att upptäcka fel på, men det är ingen klar gräns. Det kan funka även om du upptäcker det senare, men då behöver det i princip vara något du inte använder regelbundet, som tex batteriet i en hjärtstartare (defibrilator) (extremt exempel kanske, men rättvist för att beskriva regelbundenheten i användandet).
    Ett annat tips att minnas är att felbeskrivningen som bifogas din felanmälan när du lämnar in telefonen på service är begränsad till 160 tecken, så du kanske kan hänvisa till det ifall någon gnäller över varför du inte felanmält alla fel på en gång ;-)

    När jag hämtar ut min arc från service så kommer jag att hårdtesta alla telefonens funktioner innan jag lämnar butiken. Minsta fel och den skickas tillbaka igen.
     
  5. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Men o andra sidan så släpper snart SE Glassmackan ..Soon very soon ..Och då löser kamera problemet sig ...Perhaps .
     
  6. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Glassmackan som ska släppas nångång i vinter?
    Snart du säger?
     
  7. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad är Glassmackan? Android Icecream?

    Jag har ingen lust att gå igenom hela processen med att lämna mobilen på service, få tbx den och direkt konstatera att felet kvarstår (eftersom detta är ett problem som helt enkelt verkar höra till telefonen och inte kan "lagas", dessutom ju mindre man har med ANOVO att göra ju bättre!!!), lämna in direkt igen osv tills man har gjort det 3ggr och får häva. Detta är ett ursprungsfel och det finns ingen lösning utan det är ett fel på mobilen, enligt allt jag har läst. Då vill jag alltså häva och köpa annat i stort sett omgående - har ingen annan mobil och kan/vill inte sitta utan under flera månader som det garanterat tar med flera service-ärenden.

    Men det är kanske ända sättet? Så då får man väl svälja skiten och vara nöjd med mobilen i övrigt och hoppas att det kommer en fix.... ?
     
  8. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Skrev just detta i en annan tråd om osynkad video, kopia av en chatlog med SE support via deras hemsida:



    Ska testa det själv i alla fall.
     
  9. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Glassmackan ska släppas i Juni har jag fått reda på ..Och den ska lösa kamera lagg samt andra buggar i programmet .
     
  10. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Var ska man göra det? I telefonen eller på en dator?

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  11. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det ska göras via datorn i så fall, så med mobilen inkopplat (eller en microSD adapter till kortläsaren).

    Jag testade att nollställa telefonen samt formattera enligt instruktioner - det blev bra ett tag men nu är problemet tillbaka, om än betydligt mindre störande än förut (då fick jag rejäla frysningar redan efter 3-4s, nu kommer det "först" efter 25-35s och bara kort. Men fuckar upp ljudet ändå så det är helt enkelt urselt.)
     
  12. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja du är det så då kan man nog lätt klara sig tills dess och vänta. Men läser man omkring lite på olika forums har SE lovat mycket förr (t.ex. med X10 och problem den hade) men i slutändan löstes problemen aldrig. Läste t.ex en teori om att det är minnesmängden i mobilen som skulle kunna vara problemet och det är då inget som kan fixas med en mjukvara-uppdataring om det är sant.... eller om det ÄR problem med skrivhastighet till minneskortet, samma sak.

    Känns lite halvkul att sitta och vänta på något som kanske aldrig kommer...
     
  13. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    JorisS ,Jag kör själv lite med Advanced Task killer och den funkar super ,,har nu utökat min batteri tid från 12 timmar till 1 dag o 20 timmar ,,med filmande fotande ,surf,msn chatt ,,och har i skrivande stund 51% procent kvar på batteriet,,The point is ,,Kör du med jämna mellanrum Advanced taks killer ,Så löser den en del lagg ,,iaf på min mobil har jag märkt ,,...
    Den uppdateringen kommer JorisS ..var så säker .
     
  14. qwertylol

    qwertylol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag pratade med SE kundtjänst idag och de sa att man ska formatera minneskortet med 32mb cache ang. kamera lagget. Någon som testat?
     
  15. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    läs högre upp i tråden, bara det att det bör vara 32mb cluster som menas.
     
  16. Zelda

    Zelda Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    701
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    Tänkte jag skulle testa att formatera minneskortet på ovanstående vis....men vart hittar jag 32 MB cluster??? :o Jag är helt rudis på sånt här.....:P Jag hittar iaf till det ställe där jag i datorn kan välja att formatera telefonens minneskort. Ett steg i rätt riktning....:D
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Vänta med att formatera tills du uppdaterat till 2.3.3 har inte upplevt några fel än så länge på de filmer jag tagit efter uppdateringen.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  18. Zelda

    Zelda Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    701
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    Ajfan....jag har redan gjort det. Det måste ju vara 32 K det ska vara för övrigt....jag tog det iaf. Hoppas det blev rätt! :) Har blåst luren helt och hållet nu. Så nu är den helt original och i princip utan appar. Nu får uppdateringen komma! :D