Skiftar 3G och H vid uppvak och start av app

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av mn78jag, 22 maj 2011.

  1. mn78jag

    mn78jag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare..

    Min Defy med nordic 2.2.2 och operatören 3 knasar sig med mobila datan. Så fort man låser upp skärmen är den på 3G nätet för att genast skifta över till H. Desamma gäller vid öppnande av app som kräver mobil nätverksanslutning såsom Tv Guide mm. Vid skiftningen uppstår ett litet lagg och värmeutvecklingen är stor. När jag ofta byter mellan appar, vilka kräver nätverksanslutning, blir defyn varm. Upp till 42C i batteriet. Tilläggas bör att den är måttligt överklockad med setvsel

    vsel 1. 23 300
    vsel 2. 33 600
    vsel 3. 52 950

    threshold 86%

    Ideer. APK? Knasig Kernel? Äldre Radio? Den ska vara så, sluta med hjärnspöken?;)
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Min datasymbol gör likadant. Den börjar nästan alltid på 3G och går sen över på H. Varm blir bara telefonen efter en bra stunds surfande. Hade en Defy tidigare som jag reklamerade och den gjorde likadant med data symbolerna som min nuvarande gör så det tror jag inte är något fel.

    Har du den officiella 2.2?

    Sent from tapatalk
     
    Last edited: 22 maj 2011
  3. mn78jag

    mn78jag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jajemen jag har den officiella...Synd att den gör detta nätverksskifte vid uppstart. De gånger den inte gör det upplevs telefonen snabbare.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har haft 2 HTC och 2 SE telefoner, ingen av dessa har varit snabbare vad gäller uppkopplingen jämfört med defy:n. Tror bara det är en visuell effekt som inte påverkar själva nerladdningshastigheten. När jag var mellan 2 telefoner senast lånade jag en HTC och jag tänkte faktiskt en del på just datasymbolen, den skiftade väldigt sällan mellan H och 3G men den laddade inte webbsidor snabbare än defy:n för det.

    Sent from tapatalk
     
  5. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Att H symbolen visas är helt normalt när telefonen kommunicerar med nätet! 3G står bara för att du är på just 3G nätet och inte gsm nätet. Så varje gång man gör något som behöver internetåtkomst så kommer H:t att visas inget konstigt med det!

    Värmen har jag inte problem med om jag inte spelar väldigt länge typ en halvtimme då börjar det bli varmare. Men du har ju överklockat processorn så då är det nog normalt i ditt fall om du inte har ställt in den helt fel.
     
  6. surfbird

    surfbird Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nja inte riktigt sant. H betyder att man är allokerad till HSDPA (ev HSUPA el EUL). Detta avgörs på RNC-nivå.

    Normalt när man inte sänder eller tar emot data är man bara allokerad till en långsam kanal. När man börjar sända tillräckligt med data så switchar RNC upp till HSPA, det är detta H står för. Så fort man inte sänder tillräckligt med data så blir man direkt nedswitchad till långsam kanal igen=3G (för att man sparar radio-resurser)

    När och hur länge man stannar i HSPA-läga bestäms av operatörernas parametrar. Tyvärr så kan denna switch ta 1-3sekunder! (Jo det är sant, testa med ping). Det är mycket troligt att det är denna switch du upplever som seg. Lösningen är att sända tillräckligt med data för att behålla HSPA hela tiden.

    Jag brukar starta ett antal parallella ping i bakgrunden för att inte bli nedswitchad, då blir allt blixtsnabbt!! Testa själv så får du se. ping tiderna håller sig konstant under 100ms (istället för 400ms när man inte har HSPA)

    Dock går det ju en del datatrafik, men om man bara startar pingarna när man vill surfa snabbt så tar det inte så mycket. Brukar använda denna teknik när jag kör telnet etc över 3g för att slippa allt för mycket lag.

    Operatörerna lär antagligen se svart om många gör på samma sätt :)
     
    enorlin gillar detta.
  7. Datoristen

    Datoristen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Idag fick jag hem min nyinköpta Defy från El-Giganten.
    Även min telefon slår ofta över till H när jag låser upp den. Antar att det skall vara så.

    Däremot är jag lite irriterad på funktionen "Välj nätverk". Där man kan välja mellan "Endast 2G / sparar batteri", "Endast 3G / bättre prestanda" och "Automatisk / standard".
    Jag inbillar mig att inställningen "Automatisk" bör innebära att telefonen går över till 2G automatiskt för att spara batteri. Men det verkar aldrig någonsin hända. Går detta att fixa på något sätt?

    Mina tidigare telefoner har jag alltid haft i läget "endast GSM" för att spara batteri när jag inte surfar och det vore förstås smidigt om växlingen till 3G kunde gå automatiskt.
     
  8. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Automatiken gör att den drar mer batteri då den hela tiden försöker hålla sig till 3g som ger bäst prestanda och då 3g signalen inte är lika stark överallt hoppar den fram och tillbaka hela tiden. Vill man spara batteri sätter man den på endast 2g och byter till 3g om man vet att man är där det finns stark 3g signal och vill surfa. 2g räcker bra om det gäller vanlig användning med samtal mms och sms
     
    Last edited: 25 maj 2011
  9. mn78jag

    mn78jag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag blir snart galen på lagget efter uppvak, Det är inte mycket lagg men irriterande. Utan bakgrundsdata på funkar den som vilken Htc som helst men då går inte market och starta. Fungerar cm7 likadant? Min wildfire ed cm7 känns ju rappare...:mad: