[Problem] Wifi tappar kontakt

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av teal, 23 maj 2011.

  1. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Eftersom den andra tråden är låst så kan jag inte ställa min fråga där.

    Jag har samma problem corb06 harm, dvs min SGS 2:a tappar kontakt mot WIFI utan förvarning. Ikonen är fortfarande kvar uppe i hörnet och indikerar på att jag har full täckning mot det trådlösa även fast jag har 0 täckning. Jag måste således starta om wifi på telefonen igen för att det skall fungera.

    jag har;
    Inställning på för att den aldrig ska koppla ifrån wifi
    Tagit bort allt med nedstäning av wifi på energisparläge
    Jag har gjort en total systemåterställning 3 gånger
    Jag har varit i kontakt med BBB som ändrat inställningar 2 gånger.

    corb06 fick sin SGS2:a utbytt men han har problemen kvar (förlåt om jag outar info från Privata meddelanden). Det som kommit på tal är att SGS2 inte synkar så bra med belkin eller zyxxel-routers.


    Så ni som HAR samma problem, vad har ni för ISP samt router?
    Ni som läser denna och har 0 problem, var har NI för ISP samt router?
     
  2. Castigation

    Castigation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min funkar klockrent med min Netgear WNR3500L. Har Bahnhof som ISP.
     
    teal gillar detta.
  3. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Åker iväg och köper en likadan router och ser om felet kan ligga där istället.

    Har ju ett Xavi 6546 (eller vad det nu är för modell) som tydligen inte ska vara så superstabil alla gånger.
     
  4. Castigation

    Castigation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bör nog tilläggas då att hela poängen med en Netgear WNR3500L är att man kan köra custom firmware på den. Själv köra jag Tomato 1.28 på min. Bästa router jag någonsin ägt.
     
    Quist gillar detta.
  5. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Om ditt internet fungerar i övrigt så har inte ISP:n nånting med detta att göra.

    Jag har en Zyxel router och det har hänt typ en gång att det har strulat med SGS och det var routerns fel, omstart av routern fixade problemet och jag har aldrig haft problem igen.

    SGS II har inga problem men räckvidden verkar inte vara den bästa, om det beror på luren eller routern låter jag vara osagt
     
    Last edited: 23 maj 2011
  6. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Först hade jag en D-Link DIR-655 som orsakade Android OS buggen men höll kontakt - om den inte stängde av dig hela tiden.

    Sedan körde jag direkt mot min Netgear CG3100 kabelmodem med inbyggd router men då betedde telefonen precis som beskriven här. Då den stängde av uppkopplingen hela tiden och även om det inte var Android OS buggen så var batteritiden ändå mycket bättre mot 3G istället för wifi.

    Jag kollade upp Castigations förslag med Netgear WNR3500L och den verkade få lysande recensioner så jag skaffade en och installerade Tomato 1.28. Holy crap vad bra den här är. Hur stabil uppkoppling som helst. Jag kör dessutom SIP med Sipdroid och ljudkvaliteten i samtalen är den bästa någonsin.
     
  7. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Eventuella lösningar på wifi-problem

    Jag hade precis det där problemet med min Galaxy S (ettan), vilket gjorde mig galen. Det såg ut som om man var uppkopplad, men det var man inte, och så fick jag starta om hela tiden. Sålde mobilen pga det. Har aldrig haft några sådana issues med någon annan mobil än just Samsungen och det är inget fel på routern. Har en D-link.

    Jag står nu och tvekar mellan att köpa en HTC Sensation och Galaxy S II, men vill inte göra om samma misstag ännu en gång, så jag har sökt runt på nätet för att hitta lösningar.

    Det visade sig att wifi-problemet är vida känt och det drabbar även andra av Samsungs enheter, inte bara Galaxy. Jag tycker att det är underligt att de inte gör något åt det med en uppdatering, för om problemet har funnits länge (har sett trådar som är flera år gamla) och drabbat många kan det ju inte vara okänt för Samsung.

    Jag har även skrivit till Samsung och frågat om de kommer med någon uppdatering som åtgärdar problemet (men har inte fått svar än). Det vore bra om alla som har drabbats av det skriver till dem och påtalar det.

    Hur som helst: Jag har sökt runt på nätet och funnit sidor där folk diskuterar Samsung och wifi-problem. Tänkte att det kanske kunde vara av intresse. Vissa säger sig ha hittat lösningar.

    Det är allt ifrån att ändra inställningar i routern till att använda en viss app som hjälper till att fixa till förlorad uppkoppling eller att ta bort en buggig fil (vilket kräver rootad mobil). Jag vet inte om det är bra eller dåliga råd, eftersom jag inte har testat själv, men det kan ju vara värt att kolla in iaf.

    Här kommer länkarna:

    http://www.android-cellphones.org/how-to-fix-android-samsung-galaxy-i7500-wi-fi-problem.html/

    http://www.thegalaxytabforum.com/index.php?/topic/317-wifi-connectivity-problem/
     
    Last edited: 26 maj 2011
  8. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag köpte en netgear och sen dess så har det fungerat utan några som helst problem. Skulle vilja flasha in tomato men jag är nog inte teknisk nog :-)
     
  9. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag har också köpt ny router nu. En Asus RT-N56U blev det: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

    Har haft den ett dygn nu och mobilens WIfi har fungerat 100% felfritt sedan dess. Inte en enda gång har den tappat kontakten med internet eller routern.

    Så jäkla skönt att äntligen veta vad som var felet med Wifin. Nämligen Belkin N+, så om fler har den routern så vet ni att den och GS2 inte lirar 100% med varann.
     
  10. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag skrev (som jag nämnde i mitt förra inlägg) till Samsung och ställde några frågor, bland annat om wifi-problemet. Har fått svar i dag.

    Här var min fråga:

    "Några skriver att deras mobil kopplar ner från deras wifi-nätverk, precis som jag råkade ut för. Vi har en D-link-router (vet ej beteckningen). Den funkar utmärkt med iPhonen och även med äldre SE-lurar och Nokia, men med förra Galaxyn funkade det som sagt inte.

    Vet ni vad detta beror på och är det en bugg ni kommer att åtgärda i en uppdatering?"

    Och här är svaret från Samsung:

    "Resterande frågor har vi vidarebefordrat till berörd avdelning som
    undersöker dessa punkter och vi hoppas på en uppdatering på detta inom
    en snar framtid."

    Det känns i alla fall lite hoppfullt och jag håller tummarna för en framtida uppdatering. Visst kan man köpa en ny router, men det känns lite overkill för min del att göra det för att det är en bugg i systemet.
     
  11. Herren Jesus Kristus

    Herren Jesus Kristus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant! Slipper du problemet med Android OS nu också? Har du möjlighet att kolla ungefär hur mycket batteri din lur drar per timme i viloläge med wifi "alltid på"? Så att det inte är de där 8-9% som jag får med DIR-655...
     
  12. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Kul för er att det funkar bra med WNR3500L. Har själv slängt in Toastman TomatoUSB 1.28 på min, men har problem att få täckningen att räcka från vardagsrummet till sovrummet, 10m bort genom öppna dörrar. Har efter mkt trixande med kanaler och inställningar lyckats minska antalet discpnnects, men det e fortfarande inte bra.

    Vet att netgears stock firmware ger längre räckvidd, men jag behöver finesserna i tomato.

    Att öka antennstyrkan är ju som bekant dödfött och ger generellt mer problem än det löser. Nån som har nåt annat bra tips?

    OBS! Allt ovan gäller alltså kopplingen till min sgs2. Har en Iphone 3gs och en Macbook som båda får stark å fin signal.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  13. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag kom aldrig över 10% per timme med DIR-655. När jag byta till Netgear CG3100 gick det ner till 6-7% per timme men var helt opålitlig (såg ut som om det var uppkopplad mot wifi men stängde av den och på igen när man skulle använda telefonen). Med WNR3500L verkar det hamna på ca 3-4% per timme vilket motsvarar (eller är aningen bättre än) vad det är på 3G med bra täckning.

    Hade jag bara haft problem med min DIR-655 med telefonen tror jag att jag hade hållit ut med routern ett tag till. Men sanningen är den att jag behövde boota om den minst 1-2 gånger per vecka pga häng. Nu är jag så glad jag gjorde det. Med den nya routern går uppkopplingen aldrig ner mot datorn och jag får ca 65 Mbit/s mot wifi och kom aldrig upp i dessa hastigheter med DIR-655.
     
    Herren Jesus Kristus gillar detta.
  14. Herren Jesus Kristus

    Herren Jesus Kristus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ligger du på 3-4% i viloläge eller aktivt användande med 3G? Om det är i viloläge låter 3-4% /h ändå ganska mycket, jag ligger på 1-2%.

    Men wifi-hastigheten låter riktigt bra, jag har fått rätt usla hastigheter. Har som mest kommit upp i drygt 20 MBit/s med bredbandskollen, samtidigt som en kompis kom upp i runt 50 med sin iphone4.

    Man undrar ju vad det är som gör att DIR-655 och SGS2 inte funkar så optimalt ihop...
     
  15. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Kan du vara lite mer specifik om vilken fw du la in, finns en del att välja på
    Dom här har jag hittat

    http://www.myopenrouter.com/download/list?sort=date&cat=50

    Toastman Tomato FW "CLIENTMON" Beta
    Toastman Tomato FW with BETA graphical client monitoring features, Std. ver.
    12345 88 05/04/11
    Toastman Tomato FW "CLIENTMON" Beta
    Toastman Tomato FW with BETA graphical client monitoring features & USB/VPN support.
    12345 225 05/04/11
    Toastman's Tomato Firmware for WNR3500L (Std)
    Toastman's Tomato Firmware for WNR3500L (Std) 1.28.7475.2 K26
    12345
    1059 03/23/11
    Toastman's Tomato Firmware for WNR3500L w/ USB (Ext)
    Toastman's Tomato Firmware for WNR3500L w/ USB (Ext) 1.28.7475.2 K26
    12345
    2786 03/23/11
    Tomato Firmware v1.28.2453 MIPSR2-Toastman K26 USB VPN-BT

    Eller tog du härifrån?

    http://www.polarcloud.com/tomato