[Batteri] Posta er batteritid samt hur den uppnåtts

Diskussion i 'Desire HD' startad av MrMult, 20 maj 2011.

  1. MrMult

    MrMult Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej HTC Desire HD ägare!

    Tänkte höra runt lite hur länge folk lyckas ha igång sina mobiler och hur man åstadkommer det.

    Posta gärna OS, eventuell custom rom, installerade program och fixes etc.

    Försök gärna posta något någorlunda ambitiöst så att tråden fyller ett syfte.
    Här kommer mitt:

    Telefon: HTC Desire HD rootad
    Custom rom: MIUI 1.5.13 (english translated)
    Kernel: MIUI stock.
    Radio: 28th April 2011: Radio_12.54.60.25_26.09.04.11_M2

    Programvara/apps/widgets:
    Watchdog (för att hitta apps som drar mycket CPU, hittills har jag inte hittat något som verkar vara över det "normala")
    Juicedefender (app med inställningar som verkar spara en del ström)
    SetCPU
    Max: ~1000mhz, Min: ~347 mhz Ondemand
    Screen-off: ~347mhz~ Ondemand.
    Widgets: Spotify, bankdroid, smooth calendar, simiclock och snowstorm.

    Vanor:
    Brukar stänga av WIFI och mobile data förutom när jag skall surfa eller har igång Spotify, screen-rotation, brightness ~30% (när jag inte är utomhus).

    Övrigt:
    Har inte haft MIUI särskilt länge men senaste fullt batteri till tomt-batteri tog ~30 timmar, då lyssnade jag på Spotify en halv timme om dagen (till och från jobbet, 10min samtal och några få sms. Annars låg mobilen mest i viloläge/skärmen avstängd jämte arbetsdatorn. Idag har den nu klockan mellan 08.00 - 10.00 dragit 3% och endast legat i fickan. Jag har ännu inte kört en batteri-kalibration sedan MIUI installerades, men gjorde det i stock.
     
  2. loreli

    loreli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör stock 2.3.3. Inget extra magi, inte USB i klickat. Har en widget som borde dra vilket är den fina klockan. Sedan är det några som är kortkommandon för att slå av/på auto-rotering och lite sådana saker. Men det borde väl inte dra något direkt.

    Slår aldrig av något annat än bluetooth, det är enda jag slår av och på utefter användande, jag har alltid igång mobildata och wifi.

    Min screen brightness ligger väl kring 25%-ish. Har inte på automatisk. Och har inte haft på autorotate. Screen timeout är på en minut.

    Aldrig kalibrerat batteriet (vad det nu är).

    På synkfronten..

    Google Docs, Google Reader, GMail och Calendar.
    Två IMAP mail som med nativeprogrammet som pollas en gång i timmen mellan 8 och 22 varje dag. Manuellt off peak.
    Ett IMAP mail som pollas en gång i timmen mellan 8 och 18 måndag till fredag. Manuellt off peak.
    Väder som får synkas var tredje timme (och refresh content when I view app or widget förbockad).
    Whatsapp som gör sin magi för att hålla sig ajour.
    Facebook for android som ska ha någon leksakspush och pollar en gång i timmen för notifieringar.

    Har börjat laborera lite med gtalk men inte nog för att det borde spela någon större roll.

    Användande är spelande (Scrambled net) (kanske 2-3h totalt under denna period).
    Inga SMS.
    Några få Whatsapp (kanske använt i 10 min totalt).
    Två kortare samtal.
    Surfade kanske 45 minuter.
    Bluetooth+winamp för att lyssna på musik medan jag transporterade mig, blev väl totalt kring 1,5h.
    Läst med google reader typ 0,5h.
    Varit inne med facebook appen kanske 10 minuter.

    Drog ur laddaren 6.30 onsdag morgon. Vid 21.30 torsdag kväll började den klaga på att jag borde stoppa in laddaren. Och då hade det mesta åkt den kvällen då jag började spela som mest. Då jag for från jobbet vid 17 så hade jag cirka 30-40% kvar enligt batterimätaren. Så vem vet hur det gått om jag inte spelat. Men fick alltså 39 timmar på den senaste laddningen.

    Och nu idag har jag spelat lite (ca 15 min), läst lite google reader (ca 5 min). Lyssnat på bluetooth+winamp i ca 15 minuter. Läst mail och varit in på facebook ca 10 min. Inga sms, samtal, eller liknande. Har haft på skärmen för att ta reda på ovan info... :P Batterimätaren säger nu efter 5h på batteri att jag är snart på 90%, batteriet är dock fortfarande fullt så inte riktigt där än.

    Min största batterislukare är nog mitt spelande, ser tydligt att det helt klart försvinner mest då. Men jag kan ändå inte hålla mig borta från det!
     
  3. Tozs

    Tozs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kör CyanogenMod 7.0.3 på telefonen med 122 MHz - 1382 MHz Smartass.
    Brightness alltid på 100% och 3G data stänger jag aldrig av.
    Wifi är endast igång en max 30 minuter om dagen då jag är hemma och kanske ska uppdatera på market.
    Det som auto-synkroniseras är mitt Google Docs/Kontakter/Gmail/Kalender, Facebook, Bankdroid och Mobile Notes.

    Är det vardag, och skoldag, så lyssnar jag på musik 4 - 5 timmar om dagen, surfar på nätet en timma, skickar en 100 sms om dagen och ringer kanske 1 - 2 samtal.

    Widgets jag använder är Fancy Widget(vilket också uppdaterar vädret en gång i timman), FriendCaster Pro(som uppdaterar facebook var 15:e minut, PowerAmp och två Colorize Widget Pro(kalender och sms).

    Om skärmen är av och musik inte spelas så drar den i snitt 1-10 mAh enligt CurrentWidget. Använder jag telefonen 07:00 - 22:00/23:00 så brukar jag ha 20-30% batteri kvar när jag kommit hem. Vid riktigt upptagna dagar, då jag inte använder telefonen så värst mycket, förutom kanske musik, så har jag nästan alltid över 70% när jag kommer hem på kvällen.

    Det som drar mest för mig är musiken, smsandet och såklart 100% brightness. Men vad gör det när man har ett extrabatteri i fickan om man inte skulle ha en laddare i närhet? :cool:
     
  4. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    autoskärmljus, har på wifi och 3g när jag behöver det, sedan varierar ringande/sms och facebook,spotify ,lite bildtagande. men det kan hålla 1-2 dagar men jag laddar den varje kväll ändå, känns ovärt och börja en dag med 50% batteri.. =P jag kör standard stock som kom ut via OTA.
     
  5. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    autoskärm ljus, 3g på , wifi av, facebook + google sync på.

    jag får ut ungefär 3 dygn på detta. ibland 2,5 men oftast runt 3 dygn.
     
  6. Dynamic

    Dynamic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Telefon 2:
    Iphone SE 2'nd edition
    Platta:
    Lenovo Tab4
    Jag kör CoreDroid 6.5 med LeeDroid 3.1.1 Kernel.
    Kör 1267mhz Ondemand och max 422mhz med avstängd skärm. Har bara wifi och bloutooth på när jag behöver det.
    Med mitt normala användande.. ett par samtal om dagen, kanske 25-35 sms, lite facebook och surf, kanske lite spel så tar den ca 25-30% per dag.
    Har jag tråkigt på jobbet och spelar mycket så räcker den en dag :)
    Igår när jag la mej på kvällen hade jag 82% kvar efteren dag och nu har jag bara 28% kvar.. men då har jag spelat mycket idag! :)
     
  7. Nfskillen

    Nfskillen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    112 H
    4 Dygn

    Telefon: HTC Desire HD rootad
    Custom rom:Cyanogen mod 7.0,2
    Kernel: Cyanogen stock.
    Radio: 28th April 2011: Radio_12.54.60.25_26.04.02.11_M2

    Programvara/apps/widgets:
    Advanced task killer

    Vanor/övrigt:
    Under denna perios använde jag inte telefonen särskilt mycket surfade en del spela lite och några sms kanske totalt 30 - 60 min användande. Full ljusstyrka :)
    All sync avstängt :)
     
  8. MrMult

    MrMult Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Hört många nämna Smartass-profilen men aldrig funnit den själv. Var hittar du den? Vilken version av setcpu?
    Jag hittar bara on-demand, interactive osv.

    För de som undrar så har min mobil förlorat 8% batteri på en 8-timmars arbetsdag, det vill säga 1% i timmen (då har jag kollat facebook lite snabbt bara). Mobilen borde med andra ord klara 100h standby. Har för mig att jag läst att DHD skall uppnå 290 timmar eller något liknande, är det möjligt?!
     
    Last edited: 20 maj 2011
  9. MrMult

    MrMult Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Helt klart imponerande tid. Har hört att task-killers är ett big NO-NO, förstör mer än vad de gör nytta (endast nyttiga om en app går berserk). Använder du den ofta? Kan du testa att installera juicedefender och se om du får en ännu större ökning?
     
  10. Nfskillen

    Nfskillen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag stänger ner apps så fort jag tror att jag inte ska använda dom på ett tag :)

    Dock så använde jag inte telefonen speciellt mycket som du ser, men kan ju testa juicedefender :) Fast dock kommer det bli svårt att använda den lika "mycket"
     
  11. dlr9989

    dlr9989 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Beror på vilken kernel du använder.
     
  12. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Det fina med android är att den själv "pausar" de program du inte använder genom att spara ner dem på minnet, vilket gör att de inte förbrukar någon kraft när du inte använder dem. Resultatet är alltså att du förbrukar minst batteri genom att inte stänga av dem :)
     
  13. Nfskillen

    Nfskillen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag vet detta, men android stänger nog inte av vissa program som har rättigheter att hålla telefonen vaken så då drar det massa ändå :S

    För mig så får jag bättre batteritid med task killer :)

    Ang juice defender verkade det dra massor med kräm :S
     
  14. bergmanman

    bergmanman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro 12/256
    ROM:
    Stock
    Info:
    Primärtelefon
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro 12/256
    ROM:
    Stock
    Info:
    Sekundärtelefon
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Monterat på motorcykeln för GPS
    Jag här min på Airplane mode och drar endast igång den i normal (med 3g och data roaming av) när jag ska ringa eller skicka sms. Den håller då i ca 200 timmar....

    Eller nej, vänta, det är en smart phone så allt står på för jämnan och jag får ut mellan 11-20 timmar på en laddning.

    Rekordet är på 1 dag 10 timmar vid ganska normalt användande. Vet inte vad telefonen fick för sig då.

    Android Revolution 3.1 med LeeDroid Kernel och No Sense.
     
  15. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Android revolution 5.1.3 om jag inte minns helt fel.
    100% brightness på skärmen
    WiFi + 3G = Alltid igång
    1 timmes samtal
    ~20 SMS
    30 min spotify
    30 min youtube

    Batteriet räcker då i cirka 40 timmar.
    Laddar den dock varje kväll ändå, har omkring 45% på kvällen när jag ska sova.
     
  16. TjReal

    TjReal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Senaste 2.3.3 stock, batteritiden blev helt superb för mig sen jag uppd... nere på 14% igår kväll innan jag satte den på laddning, hade då tid på batteriet - 4d 22tim..Normal användning, lite wifi, kolla mail, ringa sms osv.. Innan uppd. var det laddning varannan dag som gällde med samma typ av användning.
     
  17. RogerP

    RogerP Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Stock 2.3.3
    Haft den frånkopplad 10 timmar idag, 1 samtal, 1 sms, auto brightness, synk på väder, facebook, gmail, exchange. 88% kvar just nu.
     
  18. MrMult

    MrMult Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är du säker? Det som drar kräm är ju CPU. Med Watchdog ligger min juice-defender på 0.1% vanligtvis.
     
  19. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Stock 2.3.3 - Tooglar 3G, inge sync igång, auto brightness och kör launcher pro med 2 hemskärmar.

    Haft den igång i precis 32h nu, dragit många samtal (sökt jobb som en tok), skickat ännu fler sms (~300), det vanliga offline spotify/facebook-användandet med undantag för lite syncning utav låtar på spotify.
    33% kvar. Så enligt min matte, om jag fortsätter i detta tempo med användningen så har jag ca 16h kvar att använda telefonen. Dvs ~48h/laddningen.

    Detta är första laddningen på min ANDRA kalibrering. Kalibrerade den första gången jag tog den ur boxen för ~6 ½ månad sen. Laddade ur den totalt och gjorde om processen för 32h sedan, om det hjälpte eller inte vet jag inte, är nöjd med batteritiden vilketfall.
     
    Last edited: 26 maj 2011
  20. Stric

    Stric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    I airplane-läge med allt jag enkelt kan stänga av så säger currentwidget att den drar som minst typ 15mA.. givet 1200mAh-batteri så blir det 80h.. en lagom bit från HTCs fantasivärde 490h.. En kollega ligger på runt 3-5mAh när den gör samma sak.. Har kollat med allt möjligt men inte hittat vad som kan hålla den vaken eller vad det är, ska kolla med Watchdog nu..