Partitionering av SDkort, Tips/Frågor

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Madeli, 3 dec 2010.

  1. batiatus

    batiatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Z3
    Alltså.. fick 16gb msdc kortet idag men det visar sig att adaptern var trasig så jag formaterade i rommanager..men det som hände var att jag fick ~16gb på sdkortet, jag vill ju förstås utöka mitt ställe där jag kör appar ifrån..vad har jag missat?

    "EDIT: självklart kör jag app2sd sen tidigare

    EDIT: har sd-ext på ~512mb
    och /mnt/sdcard
    på ~15gb

    hur använder jag sd-ext ?
    /b
     
    Last edited: 28 apr 2011
  2. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Efter att ha svurit över alla jävla problem med MiniTool Partition Wizard Home Edition där min nya ZTE light vägrade läsa kortet efter partionering är jag äntligen glad.

    Jag lyckades hitta denna tråd och bestämde mig för att testa Gparted och det funkade!

    MiniTool....är ett flashigt snyggt skitprogram!
    Gparted är ett medeltids program som är skitbra!

    Nu funkar Link2SD som en dröm och jag tackar er alla men särskilt Madeli för trådstarten!

    Nu har du hjälpt och fixat så mycket att jag snart känner att jag är skyldig dig en lunch nästa gång jag är i Borgholm! *S* ;)
     
  3. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    du installerar en ROM med A2SD+, klart.
     
  4. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en kort fråga, om jag konverterar Ext3 -> Ext4 i AmonRA recovery, förlorar jag då endast datan som ligger på "ext", dvs jag kan installera om min rom som vanligt, återställa allt med titanium och köra på som vanligt eller formateras hela sd-kortet om (dvs även fat32 partitionen) ?
     
  5. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Det är endast EXT partitionen vid konvertering som berörs, och vad jag vet så är det en simpel konvertering som det gäller, ingen formatering så all din data kommer vara kvar har jag för mig (men ändå alltid bra att ha baclup för säkerhets skull)

    Som när man hade en gammal dator där man konverterade sin Fat32 till NTFS, allt var kvar och detta gjordes till och med från windows.
     
    Casilj gillar detta.
  6. Wolfie

    Wolfie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    ext4 har dock en känd bug som gör att man kan tappa data, bland annat om strömen tar slut. Så jag rekomenderar du stannar på ext3, finns inga fördelar.

    ext4 skapades 2006, och ja. min extremt duktiga programerar kompis har förklarat det för mig.
     
  7. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag följde denna guiden och trodde det gick bra, sen kom det upp en ruta som säger "sd-kortet är tomt eller så har det ett filsystem som inte stöds" sen får man välja om man vill formatera eller inte... jag klicka på formatera. Klickar jag inte på det så hittar inte telefonen sd-kortet



    EDIT: Jag fick det att fungera!
     
    Last edited: 15 maj 2011
  8. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Måste köpa ett nytt sd-kort då mitt 4gb är så gott som maxat med div nandroid back-ups och diverse media. Går ju visserligen att rensa, men jag vill inte känna mig begränsad.

    Är sugen på ett 16gb, men är det något som man ska tänka på när man köper ett nytt.. märke? Hastighet?
     
  9. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Desto snabbare desto bättre.
    En varning med Sandisk "ultra" först släpptes den som class 4 och fick mycket bra test resultat, sen bytte dom till att skriva class 2 fast med samma produktnummer, detta minneskort presterade skitdåligt.
    Jag bytte ut detta 16GB kort mot ett Lexar 32GB class 10, det blev mycket stor skillnad,nandroid backups görs mycket snabbare, bilderna i galleriet laddas mycket snabbare bland annat.
     
    MatDiggy gillar detta.
  10. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Kanon, tack för ett snabbt svar :D
     
  11. yottabyte

    yottabyte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rootade idag men förstår inte riktigt detta med partitioneringen. Jag väljer 512mb, 0 swap i ROM Manager, sedan startar den om telefonen och jag kommer till Clockwork Recovery skärmen men inget mer händer. När jag startar A2SDGUI som kom med ROMen krashar det och om jag kollar storleken ligger APP2SD partitionen på 6 MB.
    Har absolut ingen aning vad jag ska göra D:
     
  12. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    1. Testa att göra om samma sak med ROM Manager igen.

    2. Om inte det fungerade byt till en bättre recovery och fixa det därigenom, Amon RA till exempel fixar biffen.

    3. eller partitionera minneskortet i datorn, GParted är ett kraftfullt partitioneringsprogram.
     
  13. yottabyte

    yottabyte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var nog femte gången jag testade nu, fortfarande samma resultat. Den verkar inte ens röra SD kortet :ehm:

    Förstår ingenting med hur man byter recovery. Googlade lite på det och läste att man kunde klicka på "Flash Alternate Recovery" i ROM Manager men den går inte att klicka på.

    GParted verkar vara rätt mycket jobb i Windows, men samtidigt vill jag inte installera de andra bloatade programmen som finns. Hmmm..
     
  14. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Men kolla efter den andra recoveryn, finns tråd om det på XDA, den var enkel att lägga in och där blir det inte fel och du kan ställa in exakt hur stor EXT partition du vill ha.
     
  15. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hur gör man om man vill uppdatera till clockwork recovery v.2.5.1.2 el. högre? Lägger man zip.filen på fat och flashar man som vanligt, eller måste jag tänka på något annat?

    Eller ska man kanske slopa Clockwork för AmonRa istället? o_O
     
  16. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Efter visst bökande och fixande, så är sd-kortet partitionerat och klart!

    Körde Gparted och det var faktiskt sjukt smidigt när man väl kom underfund med hur det fungerade. :) Förstod inte till en början varför jag bara såg 1,8 gb, innan jag fattade att jag hade ett gammalt kort i adaptern och inte mitt nya 16gb.... :o

    När sd-kortet var partitionerat och jag stängt ner Gparted, så kunde jag inte kopiera min backup till det nya kortet. Windows kunde inte hitta det (antar att Windows inte läser fat32?), så det ställde till det lite. När jag satte in det i mobilen så fastnade jag på HTC loggan och fick riva batteriet några ggr. Löste det genom att mounta kortet via Recovery och då gick det att lägga över min backup från gamla sd-kortet (puh).

    Sedan var det bara att reboota och njuta av 1gb Ext3, och massor av minne för musik och bilder :D
     
  17. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    MatDiggy, kul att det fungerar.
    Men förkännedom så tar windows fat32, windows installerades tidigare på just fat32 innan NTFS kom.
    Och då brukar usb minnen och externa hårddiskar komma förpartitionerade med just fat32
     
    Last edited: 27 maj 2011
  18. rille77

    rille77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vette fan, får inte mitt skit att fungera.

    Har testat easeus partition, och minipartition magic wizard-nånting och nu sist Gparted...

    Inget verkar fungera. Skapar en ext3-partition och en primär fat32.
    allt ser bra ut med när jag kopierat över allt gammalt från förra kortet och kör en restore via clockwork så kommer den till att den ska installera på ext3. Då blir det error.

    Kan inte mounta ext3 eller något... blir bara error.

    pls help

    EDIT: Fick det att funka nu.
    Min lösning var att inte köra restore. Körde in en ren rom och fick igång luren, sen körde jag restore. Om det var det som gjorde det eller något annat vet jag inte.
    Bara skönt att det funkar nu med nytt snabbare kort så man kan film i bra kvalitet.
     
    Last edited: 27 maj 2011
  19. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Aha, tyckte väl att det borde vara så det borde vara.. skumt att det inte hittade det. Varje gång jag satte in det tyckte windows att jag skulle formatera det. Nåja, tack för hjälpen och info. Huvudsaken är att det rockar ;)
     
  20. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Jag har ClockworkMod Recovery genom ROM Manager och vill istället intstallera Amonra's recovery. Hur går jag då till väga?