[Fråga] Vad har man som köpare för rättigheter?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Mellon, 27 maj 2011.

  1. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Tyvärr hade min SGS2 en defekt på kameran, alla bilder fick ett blått flimmer. Så jag skickade naturligtvis tillbaka denna till CDON och då felet upptäcktes inom 7dagar och felet av blivit godkännt av deras verkstad som ett produktionsfel. Så räknas telefonen som DOA (Defect on Arival) och jag har för mig att man då skall ha rätt att få en ny ifrån CDON.

    Men nu kommer twisten. Jag var några av de som lyckades beställa en SGS2 ifrån CDON för runt 4300:- och nu vill CDON ge mig ett tillgodokvitto på summan genom Klarna AB (de som sköter CDON's fakturor). Jag tycker inte detta är ok då jag har köpt en produkt av dem som var defekt så förväntar jag mig att få en ny tillbaka. Just nu får de inte in nya SGS2 förrens 2011-06-10 men jag kan gärna vänta då en SGS2 nu kostar runt 5300:- hos CDON. Alltså 1000:- än vad jag gav för den ifrån början.

    Någon som har några tips på vilka rättigheter jag har som jag kan luta mig emot som kund i detta fallet?

    Jag kan defenetivt tänka mig vänta till 2011-06-10 om det är så att jag inte behöver lägga ut 1000:- mer för att få en produkt som jag egentligen redan hade köpt.
     
    Last edited: 28 maj 2011
  2. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Du har rätt att få en ny likadan vara. Om det drar ut på tiden så har DU rätt att kräva pengarna åter, men det vill du ju inet i detta fallet :)
    Kan dom inte leverera så har du väl till och med rätt att köpa någon annanstans och CDON får stå för mellanskillnaden.
     
  3. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Tack för svaret danlar. Läste lite på Konsumentverket och verkar som om jag inte godtar den lösning som cdon har föreslagit så har jag lagen på min sida för att få. Arab utbytt emot en ny. Om jag inte vill det så skall de enligt lag återbetla pengarna. Inte ge mig något tillgodokvitto.
     
  4. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också problem med dom. Skickade in den pga en rad med döda pixlar. En vecka efter att jag skickat in telefonen har de fortfarande inte kollat på den. Köpte den också till det lägre priset.

    De försökte att få mig att ta pengarna tillbaka först också, men tänker likadant som dig, köper jag den någon annanstans får jag ändå vänta lika länge. Efter att jag påpekade att jag vill ha en ny telefon så verkar de gått med på det för mig iaf. Dock drygt att vänta så här länge, särskilt när de skickade en omgång telefoner i veckan, men man själv hamnade längst bak i kön igen, trots att jag förbokade i mars.

    Jag undviker CDON i fortsättningen i alla fall, de har inte alls varit smidiga att ha att göra med, även om det var fin goodwill att skicka ut telefonen till det lägre priset.
     
  5. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag Förbokade den i april. Så man hade ju kunnat tycka att man hade hamnat först på listan över de som skall få en nästa leverans. Jag ska se om man inte kan få någon kompensation. Tycker jag verkar rimligt. Tex något sgs2 tillbehör eller värdevheck på någon hundring.
     
  6. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det tog de en vecka att titta på min bara för att skicka den på kontroll på verkstaden. Äntligen har de godkänt min retur men jag väntar fortfarande på pengarna. Det höll på att ta så mycket tid att jag krävde pengar tillbaka. Var helt säker det var DOA och skulle godkännas så jag köpte från Teknik Magasinet över disk. Kostade 1300:- mer men den första hade fel på och det gick att byta den inom en kvart. Bytte två gånger innan Cdon hade ens tittat på den första. Aldrig mer Cdon.
     
  7. Castigation

    Castigation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Enligt konsumentköplagen hardu inte rätt till någon ny produkt innan varan varit på service 3ggr för samma fel. DOA är inte en rättighet som på någotvis är lagstadgad utan goodwill policy från företagets sida. Och f.ö. är det Dead on arrival inget annat.
     
  8. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

  9. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hoppas jag följer reglerna nu :) säg annars till igen och säg vad som är fel så ändrar jag igen ;)
     
  10. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nej DOA är inte lagstadgat. Men tillverkaren erbjuder just detta i nuläget. Så i detta fall så ville ju CDON erbjuda tillgodokvitto men kund har rätt att kräva ny telefon istället. Samsung har nog redan krediterat denna telefon till dist....
     
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Glöm inte att om säljaren inte kan erbjuda dig varan inom rimlig tid så ska dom ersätta dig om du behöver köpa den dyrare i någon annan butik
     
  12. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    DOA är både "Defect on Arrival" och "Dead on Arrival", men snälla använd inte det sistnämda. Detta är en militärterm som bara känns larvig att använda på ett nördforum om mobiler ;)!
     
  13. Castigation

    Castigation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Var hittar du det i konsumentköplagen? Jag har skummat igenom den en del eftersom jag en gång i tiden jobbade med support för privatkunder och det där har jag aldrig sett. Jag har heller aldrig haft en kund som åberopat den rätten.

    Dead on arrival anvädes som term av alla leverantörer, service tekniker och klienter när jag jobbade med supporter. Och det är snarare en term från akutsjukvårdare och poliser än militärer ifrån början.
     
    Last edited: 29 maj 2011
  14. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kallas täckningsköp:
    https://lagen.nu/1990:932#P33

    Tveksamt på om det går att åberopa i det här fallet, men jag är ingen jurist. :)

    CDON har för övrigt fortfarande inte hört av sig angående min telefon. :(
     
    Last edited: 29 maj 2011
  15. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker som dig, påpekade det också för CDON:s kundtjänst som dock hävdade att de som skulle få del av den leveransen "väntat länge". Vem har inte gjort det? :P

    Men nu spelade det ändå ingen roll då CDON ändå inte handlagt mitt ärende ännu.
     
  16. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER


    En kund ska inte lida ekonomisk förlust om säljaren inte kan erbjuda en likadan vara

    Kallas täckningsköp

    Prisskillnad
    33 §*Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.