Trångsynta personer om Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid_276, 5 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hur gammal är du? Alltså, skämtar man och håller på. Så kan man ALLTID råka såra någon person. För det finns personer som tar riktigt mycket rejält negativt och är extremt känsliga. Hur ska du lösa det om du ska skämta? Fråga dom om du får dra skämtet innan? Folk kan ta negativt på ALLT. Behöver inte vara nedlåtande eller sexistiska skämt för att dom ska göra det.

    Nä, tillbaka till topic nu va.
     
  2. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Visst - det håller jag med om. Självklart finns det jättekänsliga personer som överreagerar över skitsaker, men samtidigt är vissa ämnen också känsligare än andra - som att exempelvis skämta rått om döden, rasistiskt, handikapp eller sexistiskt. När det gäller saker som "kvinnor är dumma i huvudet och fattar inte teknik" ... Det är helt enkelt inte roligt för tjejer att höra det - och det spär bara på fördomar som redan finns och som man borde motverka i stället för att omfamna.

    Men för att gå till ämnet då kan jag väl säga att jag aldrig har hört några negativa kommentarer om android från iPhone-ägare (och inte åt andra hållet heller). Kanske för att jag är för gammal. (Jupp är över 30 och dessutom tjej. Alla fel med andra ord. :innocent:)
     
  3. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    You said it ;)
     
  4. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ja så är det. Prova jobba på FRA eller valfri bank och använd Gmail ska du se hur bra det går :cool:
     
  5. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    *gäsp* Många organisationer har en säkerhetsklass på sitt data som inte
    tillåter moln. Då får man ha privata moln. Vilket är bara ett annat namn
    på en server. Du får sluta röka på molnpipan så mycket.

    The network is the computer, sa the dot in dot com. Windows som desktop
    OS kommer leva kvar. Det är ju inte så att Microsofts Windowsteam kommer
    säga "Äsch, grabbar vafan, det är "molnet" som gäller nu. Nu skiter vi i det
    här och går hem". Inte ens på engelska ;)

    Det är bara Google som vill att du ska tro att molnet är nåt det inte är.
    Och det kommer inte att passa för alla organisationer. För trots att molnet
    är det som gäller hur mycket som helst, utvecklas skit fortfarande i COBOL.
    Go figure ;)
     
    Last edited: 27 maj 2011
  6. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hat är kärlek gone wrong, blev du avvisad av Word? :P
    I övrigt, se mina svar ovan.
     
  7. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Samma företag har sina exchangeservrar i skåp och lever med några omstarter om året och riskerar både elavbrott, vattenskada och inbrott med stulen data som följd.
    De lever i en chimär där de tror att molnet innebär någon slags sämre säkerhet likt en gammal gubbe som lägger sina besparingar i bädden.

    Jag vet givetvis lika lite som du, som anser att du vet, om molnet kommer slakta office, men jag kommer inte bli ledsen om det händer.

    Om något misslyckats tidigare säger det INTE att det kommer misslyckas igen, så är det bara, Bill kom ut med en "padda" år 2002 och den floppade hejdlöst... men ipad/ipad2 är en flopp?

    newton var en flopp också, men iphone...?

    SUN misslyckades med tunna klienter på 90-talet, tycker du att allt som börjar flyttas in i servrarna idag är ett bevis på samma sak?

    vad gäller COBOL existerar inte ens ett motsatsförhållande, det går att skapa molnlösningar i COBOL om så.
     
    Last edited: 27 maj 2011
  8. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nja, för många tror jag "molnet" implicerar att man "ger bort" ägandeskapet
    av sitt data, vilket känns scary för många. Det har inte med säkerhet att
    göra primärt, det har att göra med att man har sitt data på servers som
    defacto ägs av någon annan.

    Jaså? Jag skriver upp det här på min vad-var-det-jag-sa-lista så länge.
    Faktum är att varken du eller jag vet, och jag kommer bli svårt överraskad
    om Microsoft tillkännager att dom tar beslutet att lägga ner Office eller
    Windows för att ingen vill köpa det längre. Jag tycker mig tyda en viss
    känslomässig ton i ditt resonemang. Skillnaden mellan dig och mig är att jag
    lägger inga känslomässiga värderingar i, och ser inget hinder för att båda
    finns kvar.

    Allting handlar om kritisk massa. Man har inte nått kritisk massa förrut,
    trots att det funnits lösningar som har varit bättre. Sanningen är att
    varken du eller jag vet.


    Du missar min poäng. Eller väljer att inte se den. Det finns inget som säger
    att det är ett motsatsförhållande mellan dessa två tekniker. Jag försöker
    hävda att båda behövs, och båda kommer fortsätta finnas.

    Jag har hört oändliga gånger att ny teknik X ska ersätta gammal teknik Y.
    Märk väl att det är ofantligt mycket svårare och kostsammare att byta
    hela sin infrastruktur än att inte göra det, och all gammal teknik kommer
    att ha en längre livslängd än det var tänkt iallafall. Ett systems livslängd
    dikteras nämligen inte av "bäst före datumet" på servrar och annan
    utrustning, utan livslängden på datat som finns i det systemet.
     
  9. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Och likväl så vet du att det har skett omvälvande förändringar förut, t.ex "webben" som mer eller mindre tog livet av andra lösningar.

    Jag pratar om html-baserade gränsnitt för att kommunicera med system, de som är skrivna i forms-baserat format för enbart windows är lätträknade och skrivs de om så blir de "webbifierade" eller så sminkas grisen, samma sak gäller stordatorsystem.

    Om det finns en känslomässig ton vet jag inte, jag arbetar med mot flertalet tekniker teknologier så jag vet inte om jag är så vinklad, däremot brukar man bli anklagad för detta i sverige om man anser att google har en bättre framförhållning än microsoft som vissa försvarar med argumenten att sluta sparka på den döda hästen, det får vara bra nu.

    Som jag sade tidigare, företag TROR att de har kontroll över sin data när det egentligen är precis tvärtom.
    Kan du visa mig den molnlösning som säger att du ger bort ditt intellektuella kapital till det företag som tillhandahåller din data, dvs DE äger det som tidigare var din data.

    För mig verkar det snarare som du har en känslomässig ton och vilja att _inte_ förespråka molnlösningar.

    Jag säger inte att det är rätt för alla, men för flertalet av användare av datorer idag så utgör 90% av användandet i princip enbart webbläsaren, varför skall man då sitta på en fet klient?

    Ta en titt på Office 365 så ser du fördelarna, och tänk gärna på det helvete företag har haft och har med redundans, förlorad data etc med att människor suttit med word-dokument i flera olika versioner i sina datorer istället för att arbeta uppkopplat mot _samma_ dokument.

    Vad gäller "Jag skriver upp det här på min vad-var-det-jag-sa-lista så länge." så kommer office som .exe finnas kvar i överskådlig framtid det är jag också säker på, men kommer det vara den mest använda versionen det är min definition på vad som kommer vara mest vanligt förekommande.
     
  10. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tog livet av Office och Windows då menar du eller?

    Jag kan nog inte visa dig det avtalet för jag är inte jurist. Här finns ju en
    massa juridiska abrovinker. Du ger upp "kontroll" dock; Stora företag gillar
    kontroll, trots att du juridiskt kan bevisa att "molnföretaget" inte äger det
    intellektuella kapitalet. Det vore som om Oralce skulle hosta sitt source
    repository på Google Code.

    Jag säger bara att molnlösningar inte passar alla. Se ovan :-)

    Privat moln. Och vad är skillnaden mellan en privat molnserver och en
    server som kör VPN? ;)

    Och det är helt OK om den gör det. Det finns inget motsatsförhållande här.
    Dock tror jag inte att datamognaden här på forumet är representativ för
    "office kärringar"; här finns early adopters :D
     
  11. Prodelin

    Prodelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har uppfattningen att iPhone ägare är ganska arroganta till naturen och ofta brister på kunskaper vad dom egentligen köpt, så länge de känner en grupptillhörighet är dom nöjda.
     
  12. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med om det. Har haft jättemånga olika mobiltelefoner av diverse olika märken, kanske 30 olika, och av dem är iPhone den bästa mobil jag har haft - och den vinner stort också. Inte för att den har den fetaste specen, men för att den gör vad den ska, flyter på mjukt och aldrig någonsin har buggat.

    Det är väl där det skiljer sig, vad man prioriterar. Oavsett system får man prioritera bort något. Men någon skittelefon är det definitivt inte och det är helt fel att generalisera och utgå från att iPhone-ägare är tekniska idioter. iPhone har inte blivit stor på grund av några töntiga trendnissar som tycker att det är häftigt att flasha med svindyra telefoner, utan för att det är en bra och stabil telefon.

    Jag upplever heller inte att det finns ett ointresse för android bland iPhone-ägare. Vissa tycker om både och. Sådan är jag i alla fall, ser fördelarna med ett fritt, roligt och modifierbart OS men även med ett stilrent som alltid funkar "out of the box". Båda är bra, men på olika sätt. Man behöver inte "välja läger".

    Däremot upplever jag att det är vanligare att android-ägare sitter på forum och hackar på iPhone-människor än tvärtom. Det känns som om det finns fler som hatar iPhone än som hatar android - och "fanboy-andan" är precis lika stor bland hardcore-androidare som de är bland iPhone-fanatikerna.

    Om trådar exempelvis handlar om en viss android-telefon kommer ofta någon in och säger någonting negativt om iPhone, som om det ständigt och jämt måste jämföras dem emellan.

    Jag har svårt att förstå varför - varför det överhuvudtaget måste "krigas" mellan de olika systemen. Folk gillar och prioriterar olika - inget fel i det. :)
     
  13. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kan du helt ärligt säga att majoriteten av Iphone användare inte är tekniska idioter? Jag tvivlar starkt på att du utgör majoriteten.

    Min uppfattning är att Iphone användare är grymt arroganta och att sådana bråk som du beskriver alltid ska komma upp när en Iphone användare kommer och påstår deras telefon är bäst utan några som helst bevis eller argument till varför det är så.
     
  14. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag kan ärligt säga att de flesta jag känner är tekniska idioter oavsett vilken telefon de har :) iaf när det gäller telefoner.
     
  15. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har ju inte direkt någon statistik på det men nej, jag har inte den uppfattningen, mer att många prioriterar enkelhet framför modifiering. Fast har man hackande och teknik som sitt allra största intresse, njuter av att pilla och trixa, då väljer man väl kanske inte iOS. Men det är inte samma sak som att vara teknisk idiot. :)

    Jag tycker att man kan finna arrogans hos båda lägren - och ofta har de som hatar iPhone/android aldrig haft någon mobil av det motsatta OS:et. De bara "vet" att den andra är dålig utan att ha provat.
     
  16. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Får jag ställa en likadan fråga tillbaka isåfall? För jag är rätt så säker på att majoriteten av Androidanvändarna inte heller har allt för bra koll.

    Att dra alla iPhoneanvändare över en kam bevisar endast att du är en trångsynt person. Och vem är du att säga att en iPhone inte är den bästa telefonen för en person som har valt den? Du har inga bevis på att det inte är så. Det finns ingen telefon som är bäst för alla. För personer som värderar storlek och design framför proseccorkärnor så kan en X10 Mini mycket väl vara en bättre telefon än en SGS2. För en person som inte bryr sig om att sitta och flasha customroms eller roota telefonen så kan en iPhone vara många gånger bättre än någon annan telefon på marknaden. För en person med ekonomiska bekymmer så är kanske en ZTE Blade det bästa som har hänt.

    Det går inte att gå utifrån siffrorna på kartongen när man pratar om vilken telefon som är bäst.

    Tråden handlar om "trångsynta personer om android". Jag är osäker på om det finns fler av dessa än trångsynta androidanvändare. Att sitta och sparka på en grupp användare, vare sig det är Android- eller iPhone-användare, är trångsynt om något.

    Att folk vill försvara sina val är väl förståeligt i sig. Dock är det i min mening fullständigt korkat.
    Våra val är den enda frihet som finns i dagens sammhälle. Vare sig det handlar om vilket pålägg du ska ha till frukostmackan eller vilken telefon du ska köpa.
    Om du måste klanka ner på någon annans val, någon annans fria vilja, för att berättiga ditt eget val. Är det verkligen rätt val för dig? Är du nöjd med din (i det här fallet) telefon, så har du gjort rätt val. Är du inte nöjd, så byt telefon. Mycket svårare än så blir det inte.

    Som sagt, Att säga att någon annan gjorde fel val, bara för att deras val inte är rätt för dig är väl så trångsynt man kan bli..

    Nu ska jag göra kaffe..
     
    samster93 och Tugget gillar detta.
  17. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det var bra formulerat, precis det jag försökte få fram, utan att få till det. "Den ultimata telefonen för alla" finns inte. Vad som är bra för A behöver inte vara bra för B och det är heller inte eftersträvansvärt. Mångfald är bra! iOS rockar, liksom Android.
     
  18. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag drar inte alla iphoneanvändare över en och samma kant. Vad jag sa är att majoriteten inte har koll vilket jag tror de flesta här kan hålla med om.

    Det har jag inte heller sagt utan jag upplever det som att iphoneanvändare påstår att det är den bästa telefonen period. Inte för dem utan bäst i hela världen.

    Har jag inte påstått att det går. Vad jag klagar på är attityden hos användarna.

    Jag vet inte vad alla andra har för erfarenheter men jag har då aldrig träffat en iphoneanvändare som inte gett sig på mig och påstått att iphone är den absolut bästa telefonen i världen. Inget argument till varför utan det är bara så.

    Jag har aldrig klankat ner på dessa personer. Jag anser att iphones är bra telefoner men inget för mig eftersom jag har ett rätt så stort tekniskt intresse och gillar att pilla å knåpa. Vad jag inte är okej med är beteendet jag beskrev där uppe.
    Och jag håller med en annan skribent här i forumet om att majoriteten av iphoneanvändarna köper dem bara för gruppstatusen eller någon inbillning om att en telefon innebär en viss status.

    Som sagt, har aldrig påstått att någon annan gjort fel val.
    Tycker mer det är du som är trångsynt mot alla som inte tycker som du.
     
  19. Tugget

    Tugget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    xclusiv8: "Jag vet inte vad alla andra har för erfarenheter men jag har då aldrig träffat en iphoneanvändare som inte gett sig på mig och påstått att iphone är den absolut bästa telefonen i världen. Inget argument till varför utan det är bara så."

    Då har du träffat på konstiga iPhone-användare som knappast är representativa för alla som har en. Jag har en iPhone 4 och gillar den skarpt, men skulle aldrig påstå att den är bäst för alla.
     
  20. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    OFF TOIC VARNING:
    Jag är väldigt ledsen att behöva säga detta men det har man verkligen inte. Man kan inte ens behandla tjejer och killar lika innan för klassrummets väggar än mindre utanför dem.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.