Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Men du finner det inte konstigt att väldigt många av dessa individer inte är inhemska svenskar?
     
  2. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    LALALALALA JAG HÖR INTE VAD DU SÄGER!!!! hehe ;)

    Konstigt och konstigt. Resten av världen består av 6 miljarder människor uppdelat på ca 160 nationer. Att peka ut invandrare som kriminella blir som att skjuta med hagelbössa. I så fall får du säga att just folk från nationen XXX har statistiskt sett särledes stor benägenhet till brott och så får man titta närmare på vad orsaken till det kan vara. Det är väl det SD försökt göra genom att uppfinna begreppet "MENA".

    Om man ska granska "invandrare" generellt sociologiskt så tror jag den mest signifikanta nämnaren är klasstillhörighet (även om alliansen försöker dödförklara begreppet). Folk i skitiga förorter, som är arbetslösa, bespottade och fattiga har betydligt större benägenhet att begå brott än folk som bor i välbärgade områden med hög lön och hög social status. Invandrare har en benägenhet att hamna i den första kategorin.

    Den intressanta frågan att ställa sig blir därmed: varför har invandrare en benägenhet att hamna i den samhällsklassen? Och framför allt: vad kan man göra åt det?

    Och ännu mer intressant fråga: varför finns det skitiga förorter?

    Men för att inte göra dig allt för frustrerad, i mina ögon efterblivna samhällssystem (läs militärdiktaturer, sån som du vill ha eller nej just det ville du inte mweheh) så faller förtroendet för stat, polis och rättsväsende till bottennivåer. Om det dessutom är krig, hot om krig eller annan instabilitet så faller det ytterligare. Kommer man direkt från en sådan livsstil till svala norden med vår välfärd och höga "moral" (eller vad ska man kalla det) så kan man nog antingen reagera med "whoa vad bra" eller "haha vilka blåöga idioter".

    Om den som säger "whoa" först sedan trycks ner i en skitig förort, blir förnedrad i krogkön och inte för ett jobb om han inte ljuger om sitt namn, så finns en risk för att han glider över till den andra kategorin. Tror du inte?
     
  3. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Så man bränner bilar, skjuter varandra hejvillt för man är fattig? Hur kommer det sig att det inte blev massa kravaller och bilbränningar när bruken började lägga ner i norrland?

    En socionomstuderande gjorde en avhandling där hon interjuvade kriminella icke svenska ungdomar där resultatet blev de för krig mot svenskarna och de medvetet riktar sig in på svenska offer pga deras etnicitet

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran
    http://www.nd.se/ni/visa/default.asp?notisID=4237
    http://www.bgf.nu/kriget/svenskmesar.html

    samt avhandlingen i fråga: http://www.reaktion.nu/PDF/VI__0011.PDF

    De vill att svenskarna ska jag citerar: "att svenskarna ska se på mig och lägga sig ner på marken och pussa mina fötter"

    Sen så kommer ju den uppenbara politiskt korrekta slutsatsen i artiklarna att lösningen är att ge dessa kriminella element jobb så kommer de sluta att föra krig mot svenskarna.

    Alltså de drivs av ett hat mot svenskar.

    MENA folket är klar överrepresenterade i sexuell brottslighet. Tex så var 72,7% av de lagförda personerna för gruppvåldtäkt med 3 eller fler gärningsmän 2008 från mellanöstern. Sammanlagt begicks 100% av de gruppvåldtäkterna av icke svenskar

    http://www.realisten.se/2010/08/24/majoriteten_av_valdtakterna_begas_av_invandrare/
     
  4. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nu avvaktar jag med intresse robnils förklaring på varför fattiga och förtryckta människor begår våldtäkt i så stort omfång. En ting är säkert: Man blir inte rik av våldtäkt, och det är litet sannolikt att offret är en av förtryckerna.
     
  5. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Det blir svårt att jämföra siffror om man i ena andetaget jämför våldtäkter och sedan bilbränder, och i ett andra andetag pratar om kriminalitet generellt. Eller är det enbart våldtäkter som invandrarna gör sig skyldiga till?

    Folk i utsatta förorter i vårt land är inte förtryckta. Förtryckt är man om lagar och samhällsstruktur systematiskt missgynnar eller förföljer människor. Så som i en militärdiktatur t.ex.

    Men okej, vi vänder på steken. Vad ni säger är alltså att invandrare från nordafrika och mellanöstern brukar våldta kvinnor. Ni brukar vara snabba med att visa på statistik. Jag är inte så insatt i siffrorna. Låt mig ställa några frågor:

    1. Hur många våldtäkter anmäls varje år i Sverige?
    2. Hur många av dessa är förövarna invandrare i 1a eller 2a gen. MENA?
    3. Hur många brott begås i Sverige totalt per år (räkna bort trafikförseelser, skattebrott och annat, och fokusera på sådana "osympatiska" brott som invandrarna anklagas för.
    4. Hur många av dessa är utförda av invandrare från MENA
    5. Hur stor procentuell del av de kriminella utgör motsvarande etnisk grupp?
    6. Utav dessa kriminella, hur många lever i socialgrupp 3 (heter det så?) och hur många lever i andra samhällsskikt?
    7. Hur många etniskt svenska kriminella lever i socgrupp 3 procentuellt till alla etniskts svenska?

    Om det i trovärdiga siffror då visar sig att invandrare från MENA i större utsträckning verkligen är benägna att begå brott, vad är då slutsatsen man ska dra?

    MiniMax: Du kan inte se något som helst samband mellan ekonomiskt utanförskap och kriminalitet? Du tänker att det är helt slumpmässigt att vissa områden är hårt drabbade av kriminalitet medan andra inte är det? Nej det gör du inte. Du kan som alla andra se det sambandet. Så hur sätter man in det sambandet i det här sammanhanget menar du?

    Zargoth: Man bränner inte bilar för att man är fattig. Men troligtvis är de som bränner bilar fattiga. "Fattig" är inte ett bra begrepp dock för det antyder att det skulle handla om någon slags exakt summa pengar man äger. Och det är inte nödvändigtvis helt relevant. Det finns folk som är betydligt "fattigare" i landet men ändå inte nödvändigtvis känner lika stort utanförskap. Många faktorer spelar antagligen in. Finns det möjligtvis någon statistik på ovanstående tes?

    Fan man borde läsa in lite på sociologi. Det borde ni om någon göra. Eftersom det antagligen klassas om politiskt inkorrekt att med forskning bevisa er tes så borde det passa er som handsken! :)
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    kan inte nån för övrigt installera parallel kingdom och ange min referer-kod. Förutom att det är ett rätt kul spel faktiskt så är jag i stort behov av "mat" för att kunna levla. Och det vore effekten av att använda min kod :)
     
  7. Skumrask

    Skumrask Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det går inte att försvara ett sådant beteende, möjligen försöka förklara det men eftersom det knappast handlar om kollektiva anledningar så blir det knappast mer än gissningar.

    Det finns säkert en annan kulturell syn på ofredande av kvinnor och en idé om att de som klär sig "utmanande" har sig själva att skylla. Kulturella avarter finns och det är i mina ögon inget att hymla med. Jag är inte kulturrelativist.

    Å andra sidan, samma tänkande finns i domstolar etcetera i Sverige. Man ifrågasätter kvinnors klädsel, eventuell berusning, förment promiskuitet och så vidare och skuldbelägger offret på ett otäckt sätt. Läs gärna "Flickan och skulden" av Katarina Wennstam.

    Hur som helst, de flesta män våldtar inte kvinnor oavsett etnicitet.
     
  8. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Nej det är det inte, skillnaden är att kommunism faktiskt har testats, medans helt oreglerad kapitalism aldrig har provats

    Som sagt, det finns inget land som har en nattväktarstat, vi kan jämföra Sydkorea och Kenya tex, Sydkorea har valt en jämförelsevis avreglerat samhälle (Fortfarande långt ifrån en oreglerad kapitalism) och har lyckats fått en ganska bra levnadsstandard medans Kenya har valt ett relativt reglerat samhälle och har det fortfarande relativt dåligt.
     
  9. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    "Under 2010 anmäldes 16 900 sexualbrott. Hälften av brotten klassas som sexuellt ofredande eller blottning. Våldtäkt och försök till våldtäkt står för nära 40 procent av alla anmälda sexualbrott."
    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=8&module_instance=2
    Omöjligt att säga då andra generationens invandrare hux flux blivit svenskar om båda föräldrarna är födda i landet enligt SCBs statistik
    Våldtäkststatistiken för 2008 har jag redan redovisat i en tidigare post så de brotten skippar vi.
    Våldsbrott: 112 720
    Misshandel: 87 500
    Rån: 9 230
    http://www.bra.se/extra/measurepoin...692dc5ea9cbc81d640/2010%255fanm%255fhelar.pdf
    Senaste rapporten från brå som tar upp brott och invandare är från 2005 och stämmer därmed inte överens med 2010 års statistik ovan.

    men iaf för brott mot person stod utrikesfödda för 29%, båda föräldrarna födda i utlandet för 20% och ena föräldern född i utlandet för 19% resterande av personer med båda föräldarna födda i landet

    http://www.bra.se/extra/measurepoin...b493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

    Omöjligt att säga då brås statistik inte tar med ursprungsland för personer som är födda i landet utan enbart utlandsfödda
    Inte lyckats hitta någon sådan statistik på BRÅs ganska röriga sida
    Se ovan


    http://affes.wordpress.com/2009/10/04/bilbrander-anlagda-med-uppsat-1996-2008/

    Bilbränder har ökat något katastrofalt de senaste åren
     
  10. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Bilbränder känns lite som importerat brott, det är svårt att skoja bort. Liksom otyget att ge sig på brandmän.
     
  11. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Likaså är fenomenet gruppvåldtäkter importerat med tanke på att den stora majoriteten begås av invandrare
     
  12. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Förmodligen. Tror man bör skilja på gruppvåldtäkt och våldtäkt. Drivkrafterna bör vara helt olika. Liksom hedersrelaterat våld som även det är importerat.

    Men det är inte så himla politiskt inkorrekt att hävda det faktiskt. Till och med Mona har öppet deklarerat den ståndpunkten.

    Inte säker på vad man ska dra för slutsats om det dock. Det är olagligt i Sverige att begå dessa brott. Invandrare bestraffas i viss mån även hårdare än svenskar då en utvisning inte är helt ovanlig efter avtjänat fängelsestraff vad jag förstår. Något som känns helt rimligt. Ärligt talat hade jag gärna utvisat våra svenska kriminella oxå men Australien är ju upptaget nu. Dessutom skulle det vara intressant att göra en noga genomlysning på huruvida det ligger något i påståendet att invandrare generellt får ett högre straff och har ökad risk för att dömas oskyldig.

    Generaliseringen blir dock inte mera korrekt för det. Även om det vore 100% av ett brott som begås av en folkgrupp, säg gruppvåldtäkt eller hedersmord, så innebär ändå inte det att alla invandrare begår dessa brott. Människor är och förblir individer. Du skulle på sin höjd statistiskt sett kunna föreslå att risken för brottet ökar. Men vad ska man göra med den informationen?

    100% av läktarvåldet på fotbollsmatcher begås av a) män b) fotbollsintresserade människor. Slutsats: gillar du fotboll och är man så ökar risken markant för att du begår ett våldsbrott. Eller kanske inte?

    Kan du (eller rättare sagt) varför kan du inte köpa den jämförelsen?
     
  13. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det man kan göra med den informationen är att kulturen i mellanöstern samt afrika inte är kompatibel för fem öre med våran västerländska därför är det bäst att de får utveckla sin kultur så som de själva önskar i sina egna länder utan ofrivillig inblanding från väst lika så att vi själva har rätten att utveckla våran kultur utan ofrivillig inblaning från främmande kulturer.


    Och varför skulle jag inte köpa den jämnförelsen, det är inte enbart pga brottsligheten utan mestadels av de anledningar jag redogjort tidigare i den här tråden jag anser att länder bör och ska vara etninsk homogena
     
  14. Skumrask

    Skumrask Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Now, that's what they say...



    Jämför inte äpplen och päron, kom med något bättre.
     
  15. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Väldigt intressant diskussion det där med brottstatistiken, det får en att verkligen fundera vad det beror på.

    Så, vad tycker ni om det nya lagförslaget som lades fram härom dagen? Att oskyddade, gömda och papperslösa invandrare och flyktingar ska ha rätt till samma billiga (gratis?) sjukvård som alla andra i Sverige får? Personligen är jag lite kluven, självklart tycker jag att man inte ska lämna någon i sticket sådär och alla ska ha rätt till vård om man behöver det, men det känns som att vårt 'uppassande' av folk som flyr hit börjar bli lite väl överdrivet och det känns som att det finns en risk att människor kommer utnyttja systemet. Vad säger ni?

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  16. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tja min åsikt i det hela kan nog de flesta räkna ut :P
    Illigala flyktingar som sjukvården, skolan etc upptäcker så ska polis kontaktas för direkt transport till förvar i väntan på avvisning. Dessutom är det inte samma billiga, de får det billigare då som jag fattat det en ganska stor del av deras kostnad ska vara skattefinansierad.
     
    Last edited: 2 jun 2011
  17. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    "Det man kan göra med den informationen är att kulturen i mellanöstern samt afrika inte är kompatibel för fem öre med våran västerländska"

    Därmed blir din slutsats att de inte ska få bo här. Men du inser att logiken haltar i att det inte är reversibelt? Om alla våldtäktsmän är från MENA betyder det inte att alla från MENA är våldtäktsmän. Som tidigare nämnt. Det är nog till och med så att den allra flesta från MENA inte alls är våldtäktsmän eller brottslingar över huvudtaget. Snacka om kollektiv bestraffning i kolosal skala.

    Med det inte sagt att man ska bejaka enligt vår kultur och moral felaktigt beteende. Men det gör vi inte. Vi har samma lagbok som tillämpas för alla. Det är nog så att (som oxå tidigare nämnt) de ofta bestraffat lite hårdare rent av och misstänkliggörs på ett sätt så risken för att bli oskyldigt dömd är större för en invandrare än en svensk. Dessutom riskerar en invandrare alltid att bli utvisad.

    Jag tror vi ska snegla lite på usa här (trodde aldrig jag skulle säga så haha) med deras green card. Att man ska ha en försörjning fixad inom 6 månader för att få ett permanent uppehållstillstånd. Hur det ska utformas konkret kan vi diskutera.

    Rena flyktingar tas emot av humanitära skäl och det behöver vi fortsätta med. Av humanitära skäl. Helt enkelt för att det är "det rätta" att göra. Tror inte de är så många faktiskt. Har du statistik på det?

    Jag måste ställa en definitionsfråga oxå för ordningens skull:
    VAD ÄR EN SVENSK?
     
  18. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Som sagt inte enbart pga brottsligheten jag vill hålla länder etniskt homogena.

    När det gäller statistik så säger SCB att endast 5% av alla invandare har flyktingskäl
    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0801_2006K03_TI_05_A05ST0603.pdf
    och ca 32000 per år söker asyl http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____82972.aspx

    Har svarat ett antal gånger på vad en svensk är i den här tråden
     
  19. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ja du ser. 5% av nuvarande invandring borde inte vara några problem att lösa av humanitära skäl.

    Du får ursäkta men jag har inte läst igenom att 20 sidorna innan jag blandade mig i. Klipp och klistra please.
     
  20. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det bästa vore att även dessa 5% kunde bosätta sig i ett grannland tills det lugnat ner sig, billigare för dem så de slipper betala smugglarare, etc etc för att komma till Sverige där manna regnar från himmelen.

    "Enligt mig spelar det till viss roll vart ifrån man kommer från början innan man kan betraktas som svensk. Tex en tysk kan i mina ögon bli svensk efter 1-2 generationer eftersom tyskar etnisk är väldigt närstående svenskar. Medans tex en afrikan kan det dröja ganska många generationer förutsatt att varje generation blandat sig med svenskar och anammat svensk kultur. Tex skulle jag aldrig betrakta tex en arab som bott i sverige i 3-4 generationer men som inte blandat sig med svenskar och fortfarande lever efter sin arabiska kultur som svensk. Han är en arab född i Sverige inget annat i mina ögon"
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.