MMS med Tre (3)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Pontzy, 4 feb 2010.

  1. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Tjenare

    MMS i min Nexus One verkar fungera lite knepigt..

    Jag kör med Tre(3) och har ställt in APN efter min sambo som äger en Tattoo och köpt hos Tre och därmed förinställd med Tre's inställningar.

    När jag skickar MMS till mig själv så kommer det fram som det ska. När jag försöker skicka till min kära mor (som har tele2) så får jag ett sms tillbaks som säger:

    "Subject: Delivery Status
    Notification> - message rejected
    due to operator SLA violation."

    När jag testade att skicka till min sambo (som också har Tre), så får jag inget sådant sms tillbaks men något MMS har hon inte fått.

    Någon som har nån idé eller som vet av hur inställningarna för APN ska vara för Tre's mms? Nu har jag en APN för data och en för MMS.
     
  2. Vibban

    Vibban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Jag tror det beror på att bilden du skickar är för stor. När jag knäpper kort med N1:an och sedan kör en "Share" -> "Messaging" så verkar det inte som att den förminskar bilden. Jag har testat att ta ett kort med inställningen "1M Pixels" och skicka och då fungerar det. Lite jobbigt att byta till 1M Pixels varje gång man vill skicka SMS bara...

    Det finns dock hjälpmedel: Handcent SMS-applikationen förminskar bilden innan det skickas.
     
  3. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    ah, smart idé. Dock kan jag skicka till min sambo utan att ändra på det sättet. Och hon får bilderna som dom ska.

    Men just till morsan går det inte. Min sambo som har en Tatto med Tre hade problem att skicka OCH ta emot MMS samtidigt som hon var uppkopplad mot vårat trådlösa nätverk.
     
  4. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Är dina apn-inställningar identiska med dem i wikin? Jag har nämligen inte samma i min N1 som i min Magic (där jag har två separata enligt en äldre guide).
     
  5. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    MMS fungerar nu. Det var som Vibban sa. Måste sänka megapixel när jag tar korten. Dock fungerade det med en 5mp bild till min sambo men inte till min mor. Lite skumt men när jag ändrade till 1mp så kunde jag skicka den bilden till min mor. Lite jobbigt att det är så om man vill någon gång skicka en äldre bild och inte har möjlighet att ta om bilden i mindre upplösning.
     
  6. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    min nexus minskar bilderna till rätt storlek automatiskt. Jag kör med handcent sms.
     
  7. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Om man tar en 5mp-bild till ett mms så står det ju att programet bearbetar bild.dvs det verkar som om programet gör bilden mindre så den skall gå att skicka i ett mms..

    Antar att jag får prova handcent sms.. Men jag vill helst använda standard program av någon anledning :P