Svensk App - Inköpslistan

Diskussion i 'Applikationer' startad av Nikdroid, 26 maj 2011.

  1. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Riktigt trevligt när funktionen att dela listor kommer.
    Förhoppningsvis så behöver man inte "skicka" dem till varandra heller, utan de ligger någonstanns i "molnet" och när jag skriver till något på listan, så ser sambon det när hon öppnar appen.

    Kan ju vara riktigt trevligt om man går i olika delar av butiken och plockar olika saker...
    En annan sak, som jag inte vet om den är så praktiskt, men ganska häftig är ju att ha någon far av databas med streckkoder, så att man kan söka varor med hejälp av streckkoden och kanske även bocka av varor med hjälpa av koden när man är i butiken.
     
  2. weppe

    weppe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok. Två progressbars kanske var att överdriva men det är ju den man fokuserar på när man storhandlar...

    Ett annat önskemål:

    - Möjlighet att välja en mörk (kanske helt svart) bakgrund för att spara batteri för oss med AMOLED. Man vill ju gärna köra hela handlingen med skärmen på.
     
    Last edited: 31 maj 2011
  3. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jovars har fått tips av en polare av en bra webbserver som kan bli aktuellt i framtiden. Nästa update kommer dock endast innehålla funktionen att skicka och ta emot listor.

    Angående Barcode-scanner använde jag det förut men blev enormt frustrerad då streck-koder ofta tog någon minut innan min mobilkamera fattade vad som hände.
     
  4. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ah bra tips, la in det på en gång :)
     
  5. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nice att du tagit tag i detta!

    Även för mig är det viktigt att jag och frugan lätt kan dela på listan!

    Sen vill ja kunna spara listor som nån sa tidigare...onödigt att behöva lägga till saker som man nästan handlar varje gång!

    En annan skön feature som finns i OI shopping list är att när man skakar på telefonen så försvinner det man redan bockat av!


    Keep up the good work!

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  6. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Köpte och installerade just appen!

    Ser bra ut men att kunna spara en lista känns riktigt basic!



    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  7. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mer feedback! :)

    Vore bättre om man kunde spara sina varor i en "databas" så man slipper skriva in samma vara varje gång man ska handla!


    Hoppas du inte ledsnar på mig :)

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  8. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du kan spara listor :)? Gå in under kokboken och välj "Ny Lista" så sparas den.
    Jag kommer ladda upp en ny APK under dagen med ny kategori-indelning i kokboken. Möjligheten att spara Listor som man fått via sms och lite andra småfixar jag kommer beskriva i "changelogg" längst upp.

    Angående sparandet av varor kan man ju skapa en lista som heter typ "mina varor" där man sparar såna klassiker man brukar handla (nyponsoppa ftw!) sen sparar man ner den till inköpslistan varje gång man handlar. Funkar det eller menade du något annat sätt?

    Tack för feedbacken iaf :)!
     
    Last edited: 2 jun 2011
  9. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag att du skall hålla sär på inköpslistan och kokboken! Om jag ska vara ärlig så tycker jag kokboken blir lite överflödig....det finns massa bra recept appar/sidor med massor av färdiga recept! Blir t ex svårt att slå m.recept. nu! Men däremot är det svårt att hitta en riktigt bra shopping app på svenska! Speciellt där man delar lista med andra!

    När det gäller att spara varor så kolla in OI shoppinglist...där lägger man upp varor endast en gång!



    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  10. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det var just detta som jag syftade på i mitt första inlägg. Bästa hade vart om shopping listan var en app, och kokboken var en plugg in. Kolla på hur Go sms pro funkar med deras plugin-program. Något liknande här hade varit ypperligt i detta fallet. Då hade vi användare kunnat välja vad vi vill använda och inte :)
     
  11. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min tanke var att ha "kokboken" mer som en samling av sina listor snarare än en kokbok (lite missvisande namn jag vet :ehm:). Tanken var att man skulle spara listor där och sedan scrolla igenom när det var dags för shopping för att på så vis snabbt få ihop en inköpslista. Men om inte den approachen uppskattas får jag väl tänka om lite.

    BTW: Skulle vara jätte snällt om ni som laddat hem den ratade den :) Gör så otroligt mycket för en app att ha bra rating, tack på förhand :)!
     
  12. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm för din skull så avvaktar jag med att ge betyg!

    Du...jag ser fortfarande ingen ide med kokboken!? Provade att lägga till ett nytt recept....men det går ju inte att lägga till text om hur man ska laga till rätten som det finns på de som är "default"!

    Lägg ner kokboken och fixa så att man kan spara listor på rätt ställe!

    I framtiden kan du lägga till "mina recept" men ta det senare!

    Det var mina tips sofar!

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
    Last edited: 5 jun 2011
  13. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Detta är bara version 1.1 så får ha lite överseende :) ska lägga till en funktion att spara instruktioner. Vet att inte alla gillar kokboken men har även fått mycket positiv feedback på den så kommer ha kvar den i någon form i alla fall. Nästa steg blir att skicka och ta emot listor från mail.
     
    Last edited: 5 jun 2011
  14. weppe

    weppe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller delvis med de andra som kommenterat. Kokboken är inget jag personligen kommer att använda. Jag skulle hellre se att man kan spara inköpslistor och sedan kombinera dessa. Jag vill t.ex. alltid kunna utgå från en "Baslista" för min veckohandling. Men att använda mobilen som receptkälla när jag lagar mat med kladdiga fingrar lockar inte...

    Exempel: Jag har letat fram ett recept på vegetarisk lasagne som jag vill göra. Jag har också tänkt ut en sallad. Jag sparar alla ingredienser och mängder i en inköpslista som heter "Vegetarisk Lasagne" och en annan som heter "Lyxig Sallad". När jag sedan ska handla kombinerar jag inköpslistorna "Vegetarisk Lasagne", "Lyxig Sallad" och "Baslistan". När jag sedan ska laga maten kan jag gräva fram recepten om jag behöver, huvudsaken är att jag fått hem alla ingredienser.

    Efter några månader kommer jag att ha byggt upp ett tillräckligt stort "list-bibliotek" för att slippa kolla upp recepten innan varje handling.

    Jag tror att din kokbok är tänkt att användas ungefär som jag beskrivit ovan men som användare tror man att det är "två appar i en" och går direkt till den app man är ute efter, nämligen inköpslistan.

    Ytterligare önskemål:

    - Den svarta bakgrunden blev bra men största delen av skärmen tas upp av bakgrunden till varje vara. Även den skulle behöva vara mörkare.

    - Jag skulle vilja kunna sortera i vilken ordning kategorierna visas. T.ex. 1. Skafferi 2. Mejeri 3. Frysvaror

    - Jag tycker fortfarande att själva listan är lite för rörig när man handlar. Kategorirubriken under varje vara är i princip omöjlig att läsa och skulle kunna slopas helt. En kategoriöverskrift för varje kategori hade varit bättre (som t.ex. Coop-appen).

    Hoppas du förstår vad jag menar...
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    I Ourgroceries kallas de det för receptlista har jag för mig, d.v.s. man lägger in ingredienserna som behövs till maträtter (och sen tror jag att man som sagt var kan lägga till ett "recept" till inköpslistan så hamnar ingredienserna där automatiskt, men jag har inte testat den funktionen).
     
  16. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja det är precis så här jag tänkt (och använder själv) kokboken :)
    Om det är missvisande kanske det skulle räcka med att döpa om kokboken till typ "Mina Listor" för att folk ska förstå eller vad tycker ni?

    Jag ser till att få med de andra funktionerna i nästa update. (tänkte släppa en ny version för att "fira" 100 downloads som en kul grej, ligger för närvarande på 77).
     
  17. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    När man öppnar appen första stången står det "Recpep sparas till.." ;)
     
  18. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    När jag väljer mjölk i listan, borde inte den automatiskt hamna på Mejeri då? Med möjlighet att ändra tillfälligt/permanent innan man lägger det på listan? Verkar jobbigt att behöva välja kategori på varje vara.

    Jag tror också det vore bra om +- ändrade 1 som standard istället för 0,5 när st är valt.
     
  19. Nikdroid

    Nikdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om du använder egna listor i kokboken från kokboken så räcker det med att spara en gång. Hade varigt ballt om den valde kategori automatiskt baserat på namn men finns fler än 5000 olika varor så blir lite jobbigt att lägga in :P

    0.5 saken tycker jag personligen är smidig, ofta när man läser recept har de exempelvis 1.5 liter mjölk :) Såg nu att du menade när ST är valt, det är en bra idé. Ska lägga in det!
     
    Last edited: 7 jun 2011
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om du inte orkar göra det själv så får du väl samla in data på vad folk använder för kategorier och när flera personer använder samma kategori för en viss vara så lägger du in det som standard - samma sak med om det ska va st eller l eller vad det nu ska va. ;)