Ändra NTP server?

Diskussion i 'Desire HD' startad av Droid_276, 4 jun 2011.

  1. Droid_276

    Droid_276 Guest

    Har upplevt att gps:en kan ta lite lång tid att låsa ibland. Har använt GPS status och dylikt men ej märkt någon speciell skillnad.

    Jag har hört att man kan få snabbare låsning om man ändrar ntp servern. Gick då in i ES filutforskaren och gick in på gps.conf-filen. Den första raden ser ut som följande: NTP Server=asia.pool.ntp.org

    Tydligen så ska det gå lite snabbare om detta ändras till europe. Stämmer det? Är det då bara att ändra till europe?
     
  2. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag kan inte tro att det skall göra någon skillnad. Obs: TRO.

    1) Det är extremt liten information som överförs från NTP-servern.

    2) Efter en kort tid så vet din telefon hur mycket den interna klocka avviker från NTP-klockan (x antal millisekunder per timme) och kan automatisk justera den interna klocka.

    3) Allt eftersom denna automatiska justering blir mer och mer precis, ökas tidsintervallet mellan det att NTP-servern kontaktas.

    Slutsats: Små data-mängder + stora intervall = likgiltigt vilken NTP-server du använder.
     
  3. slayer666

    slayer666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    installera fasterfix från market (gratis) för att ändra till europe. Kräver ROOT
     
  4. Droid_276

    Droid_276 Guest

    Jag testade att ändra conf-filen med ES filutforskaren. Har ej root.

    Det låser definitvt snabbare. Får en lösning på ett par sekunder utomhus. Kunde ta en halv minut eller mer förut. Så det verkar faktiskt fungera och gör en del skillnad :)