Google skickar ut ännu ett cease and desist-mail

Diskussion i 'Allmänt' startad av ChristianSR, 5 feb 2010.

  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Inte så oväntat. Det ska vara väl vara lika för alla. Men de borde ju kunna gå runt det precis på samma sätt som Cyanogen.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, precis som Droidgren skriver så var inte detta så överraskande. Tack och lov har ju Google inte reagerat på Cyanogens metod att köra en backup på Google-apparna och sedan återställa dem, så vi har därför inget att oroa oss för framöver.

    Det blir förvisso ett problem i de fall där utvecklare plockar Google-appar från tex Nexus och lägger in i sina ROM-filer för Hero- och Magic-användare, det är förstås inte OK ur Googles perspektiv.
     
  4. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Faktum är att varken HTC, Google, Android eller Windows Mobile skulle vara någonting utan xda-developers och dylika communityn. Microsoft har själva gått ut och sagt att de inte gillar vad folk på xda-developers håller på med (skapar custom ROM:s), men att det har hjälpt dem otroligt mycket.

    Likt piratkopiering bör HTC, Google och Microsoft anpassa sig efter dagens samhälle och teknologi. Är det olagligt att göra som Eugene373, KinKlixx, Cyanogen och alla kända kockar gör, bemöt dem på ett bättre sett, för det här hjälper föga.

    Man kan skicka brev om att folk ska sluta piratkopiera eller i det här fallet använda Google-applikationer som är stängda, men vad hjälper det? Cyanogen och Eugene373 är två stycken av minst 100 stycken. Och de kommer hitta andra sätt att göra detta på istället.

    Känns så otroligt naivt att skicka brev och sen tro att det löser sig.
     
  5. Deavent

    Deavent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då är det minst lika onödigt att ha fängelsestraff för misshandel också, i och med att folk fortfarande misshandlas.
    Det handlar inte om att avskräcka alla, men en så stor massa som möjligt.
     
  6. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En väldigt värdelös jämförelse då Custom ROM:s inte skadar oss användare.

    Misshandel skadar oss människor. Anledningen till att man inte får skapa Custom ROM:s är för att företagen vill ha kontroll och de vill inte att man använder deras applikationer som har stängd kod.
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nja, jag håller inte helt med om det. En anledning till att de inte gillar custom rommar är att om något buggar i en custom rom som du kör i en telefon så finns det många användare som tänker "jävla skittelefon, inget funkar ju", eller "dåliga appar, de funkar inte". De flesta gör inte kopplingen till att programmen och telefonen kanske fungerar perfekt i den miljö de är gjorda för. Därför kan ett företag få ett rykte om sig att göra dåliga saker pga dåliga rommar.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    De måste försvara copyrighten på sina egna appar då och då, annars förlorar de per automatik rätten till dem förr eller senare. Det är en juridisk fråga för dem såväl som något annat.
     
  9. Deavent

    Deavent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu var det ju inte handlingen i fråga som var huvudpoängen, men effekten av att skicka ut brevet...
     
  10. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska man installera Custom ROM:s måste man vara väldigt teknisk. Är man väldigt teknisk förstår man innebörden med att det är experimentellt med Custom ROM:s. Ser verkligen ingen logik i hur folk kan tro att det är telefonen som är dålig när de installerar mjukvara. Det är även en väldigt lång process för att få Custom ROM:s att funka. Är man smart läser man på för att inte riskera att "bricka" sin telefon.

    Kort sagt så gör man inte detta bara för att. Du måste förstå varför du gör det i och med att det är en sån lång process, som du inte skulle gå igenom "bara för att". Man "rootar" sin telefon, installerar ny SPL, radio osv. för att få det nyaste och bästa. På grund av att det som finns i Custom ROM:s (oftast) inte är lanserat officiellt, är det självklart att det finns buggar.
     
    Last edited: 5 feb 2010
  11. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skojar du? Så du tycker att det inte är någon skillnad på att skicka ut brev och att straffa någon med fängelse? Klart som fan att det blir olika effekt. Fängelse är ett straff, brev är en varning.
     
  12. Mcgreag

    Mcgreag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu tror jag du blandar ihop de med Trademarks. Ett Trademark måste du försvara, det behöver du ej med copyright.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Du har nog rätt, jag blandar nog ihop termerna. Men hursomhelst, vad jag försökte säga var att om de inte skyddar in immaterialrätt så riskerar de att förlora den. Det skall dock sägas att detta bara är vad jag har läst, så jag kan inte svära på att det stämmer. Men det låter rimligt att de aktivt måste skydda sina intressen.
     
  14. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Hjälpte inte Google att ta fram en lösning till Cyanogens ?
    jag kanske uppfattade det fel.
     
  15. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vet inte huruvida Google hjälpte honom, men i och med att Google sa åt han att inte använda specifika applikationer så tog han bort dessa och gjorde en AOSP (Android Open Source Project)-version. Vilket betyder, som namnet avslöjar, att det innehåller program med bara öppen kod. Alltså inget som Google inte vill att man inkluderar i Custom ROM:s. Numera är majoriteten av Android ROM:s AOSP, inklusive de som bygger på Eclair (Android 2.1.).

    Cyanogen har dock gjort en lösning för detta, genom att inkludera de program med stängd kod vid sidan av. Så att de som vill kan installera dessa efter att de har installerat hans ROM.
     
  16. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Han fick några tips av utvecklare på Google som hjälpte honom på vägen...
    ...om de gjorde det med företagets goda minne eller ej är en annan fråga. Jag misstänker att Google lät det passera då de behöver mobila klienter till sina tjänster, men samtidigt så måste de vara lagom elaka så att de får hårdvaruutveclarna med i skutan (Motorola, SE, HTC m.fl.).
     
  17. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ja och nej. Det finns väldigt många bra guider som visar hur du installerar en rom, och många som installerar en rom tänker nog precis i början efter att de installerat att om något inte funkar så beror det på rommen, men när de någon månad senare hämtar ned en applikation från market, och den kraschar så tänker de jälva skitapp.
     
  18. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har väldigt svårt att tänka mig det... Och om det nu skulle vara så att de får problem skriver de väl ändå i ROM:ens forumtråd och där får anledningen till att saken i fråga inte funkar.

    Har som sagt väldigt svårt att tänka mig det. Det är en telefon för minst 3 000 kronor de håller på med. Tror inte att de gör något som involverar minst 10-15 steg plus ett x antal nedladdningar utan att ta reda på det personen i fråga gör.
     
  19. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Så du menar att när spotify kraschar på din custom-rom som du installerade för en månad sedan så går du till rommens forum istället för till spotify? Känner mig rätt övertygad om att de flesta i det fallet skulle vända sig till spotify eller säga skitapp. Funkar inte.
     
  20. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funkar inte något för mig och jag använder en Custom ROM skulle jag definitiv skriva i ROM:ens tråd. Är man smart nog kan man även läsa i programmet kommentar på Market. Funkar det för de flesta så kan man ganska lätt utesluta att det är programmet fel.

    Och om man nu skulle kontakta Spotify och om de har en kompetent nog support som är insatta i branschen frågar de vad man har för operativsystem och ifall man har meckat med mobilen. Svarar du ja kommer de antagligen skylla på det.