Era första intryck

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Dampwall, 26 maj 2011.

  1. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den fanns upplagd under v19 och det stod "Preliminär leverans under v20".
    Så jag bokade och så fick jag ett mail på fredag v20 att min order var på väg.

    Batteriet mitt dog i natt efter att jag spelat igår kväll,3dygn och 6h höll det.
    Jag kör datatrafik på mellan 07-23 och tror inte jag har någon synk påslagen.
     
  2. oeriksson

    oeriksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det någon här som har gått från en Nexus One till en Neo?
    Kör Nexus One idag, gillar formfaktorn, byggkvaliteten och styrkulan/ledden oerhört mycket. Gillar egentligen allt med telefonen förutom den tämligen usla kameran. Hade en Arc hemma ett par veckor men den kändes för stor samt att hörlursingången är så uselt placerad.

    Rekommenderar ni att satsa på en Neo som ny telefon istället för Nexus One? Visst har den sin hörlursingång på ovansidan och inte på sidan som Arcen?
     
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Stämmer bra, ovansidan!
     
    oeriksson gillar detta.
  4. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hörlursuttag på ovansidan , led på sidan. Kan vara bra att nämna om det är en dealbreaker. Eftersom du nämner att du gillar leden på Nexusen så känns det som att du bryr dig. 8)

    Desire är väl rent hårdvarumässigt rätt lik Nexus? Menar processor och grafikkrets alltå. Ganska lik till formatet också. Jag känner nog som du lite. Hade inga problem med Desiren men den la av , och nu är jag nästan glad att den gjorde det.
     
    oeriksson gillar detta.
  5. oeriksson

    oeriksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Ledlampan gillar jag som sagt och Google hade gärna fått standardisera så att den fanns med på alla telefoner, men det är inget måste för mig. Får nog bli en Neo här inom kort i väntan på nästa Nexus:)
     
  6. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Konvertera filmfiler

    Jag har exporterat filmer till datorn, men de är i mp4-format och jag vill konvertera till något som Windows Movie Maker kan hantera...

    Nu svarar WMM följande när jag vill ladda upp klippen:
    Hjälp!?
     
  7. Pasco

    Pasco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Hade en Nexus One förra året tills toppknappen slutade fungera. Underbar lur och i mitt tycke en helt okej kamera (men bara okej). Dock slår Neons kamera den med hästlängder och Neon är en ruskigt bra uppgradering från Nexus One. Det enda jag ibland kan sakna från Nexusen är styrkulans olikfärgade indikationer (beroende på om det är nytt mail, sms osv). Undrar lite hur Sony Ericsson tänkte egentligen när de satte lampan på sidan av Neon?

    Storleksmässigt är Nexus One och Neon ganska lika. Neon är snäppet smalare och känns givetvis lite plastigare att hålla i, fast med samma tyngd och solida känsla som Nexusen.

    När det gäller prestandan så tycker jag Neon i vardagsbruk (fippla mellan hemskärmar, öppna kontakter osv) är lite snabbare än Nexus. Inte mycket men helt klart tillräckligt för att det skall märkas.

    Jag tror att du definitiv kommer att bli nöjd med Neon som uppgradering från Nexus One.
     
    oeriksson gillar detta.
  8. oeriksson

    oeriksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min Nexus har varit i England på besök två gånger för att laga toppknappen:P (Dock underbar service av HTC som andra gången även lagade min spruckna skärm utan att jag bad om det och utan att ta betalt ett öre!)

    Låter återigen som om det är rätt väg att gå att springa över till en Neo:)
     
  9. Pasco

    Pasco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Lite off-topic kanske men om vi sköter det snyggt så kanske vi kan vara kvar i tråden.

    Vilken version av Windows och Movie Maker kör du?
    Hur importerade du filmen till datorn (innan du försökte läsa in den i Movie Maker)? Funderar på om det hände något med filen när den kopierades från telefonen till datorn.

    Jag testade tidigare idag och Windows Live Movie Maker importerade mp4-filmen snyggt och prydligt efter att jag manuellt hade kopierat den till datorn (kollade aldrig efter någon "automatisk" import av film från telefonen).

    Om någon är intresserad av att se slask-klippet jag testade med (sitter och klappar min bortskämda katt "Solo") så ligger det här:
    http://www.youtube.com/watch?v=ml5h0f4iNvM
     
  10. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kör Windows Vista Business och Windows Movie Maker 6.0, Service Pack 2.
     
    Last edited: 2 jun 2011
  11. Pasco

    Pasco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
  12. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har redan provat, men får bara ljudfiler... blir så himla trött... :(

    Annars är jag jättenöjd med min neo, men jag tycker att Media Go borde kunna konvertera filerna.
     
  13. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    "Första intrycket" handlar ju tråden om...

    Om jag ska återknyta till det så vill jag enbart ge beröm till Experia Neo efter två veckors användning.

    Jag hade befarat att den skulle vara plastig. Det är den definitivt inte. Jag är har många gånger svurit över SE:s knakande bakstycken på de flesta av deras modeller genom åren, men Neo ger inte ifrån sig några missljud.

    Snabbheten kan enligt mig inte bli bättre. Jag har inga lagg, flyter på mycket bra. Jag som kommer från den första Samsung Galaxy i7500 märker ju att allt fungerar "direkt". Allt ifrån webläsaren till att ladda ner appar från market osv. Enda gången den blev lite segare (brukar testa helicoper weiw) ibland, där ser man flytet, var när jag använde mig av "live wallpaper". Men det klarar man sig ju bra utan.

    Som sagt allt funkar helt utan problem. Gillar skarpt det mest av SE:s egna gränssnitt och därför behöver man ju inte ladda ner egna sms, musik, video, bildvisar-appar osv. Det gör nog också att det funkar extra bra ihop.

    Kommer faktisk inte på något jag saknar eller är missnöjd med... :-)
     
  14. Fangface

    Fangface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är min första smartphone, och jag är nöjd med allt förutom batteritiden. Har laddat den varje dag sedan inköp (7 dagar sedan). Har stängt av 3G, bluetooth, wi-fi, dragit ner skärmstyrkan till ca 70%, men en full laddning räcker inte mer än max 24h ändå.
    Igår hade jag 5 min. samtalstid, skickade 6 sms, och tog 3 foton. Inget surf, mp3, spel, eller annat. Resten av dagen låg den inaktiv. Fulladdad kl. 12, kl. 01 var batteriet nere på 57%.
    Inaktivt läge, viloläge, skärm stod för 85% av förbrukningen.

    Är detta normalt för en smartphone?
    Man blir ju lite fundersam när man läser att vissa i tråden har en betydligt bättre batteritid även att de använder den mer.....
     
  15. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Har du uppdaterat till 2.3.3? Det gjorde skillnad för mig. Tror iofs ändå att jag hade lite bättre än så även innan. Det är väldigt svårt att jämföra iofs.

    Igår hade jag rätt heavy use, för mig. Ringde ca 30min , skickade en 15-20 sms , 4-5 mms. Syncade ca 200 Spotifylåtar. Spelade in ca 1tim 20min cykeltur med mytracks kollade maps och lite prisjakt. Plus såklart lite surf och Youtube. Hade Wifi, 3G och all sync på hela dagen också. Hade 55% kvar. Tog telefonen av laddaren vid 8-tiden och gick och la mig vid 01:30.

    Känns 'normalt'. Ladda varje natt gör jag i vilket fall som helst sedan jag börjat använda smartphone. Det enda jag inte använder som är 'original' av systemapparna är launchern. Använder ADW-Launcher EX istället. Annars är det 'original'. Med allt du stängt av borde du ha bättre tid.
     
  16. Samme

    Samme Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Prova med XviD4PSP. http://www.videohelp.com/tools/XviD4PSP Hemsida: http://www.winnydows.com

    Mycket enkelt program som borde fungera utmärkt till Neo. Jag har inte testat själv än, då jag inte har fått min. Men prova så får jag höra resultatet :)
     
    Last edited: 6 jun 2011
  17. Fangface

    Fangface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdaterade till 2.3.3 och eventuellt har det blivit bättre (man ska inte ropa gay förens man är inne i häcken).
    Hade 97% kl. 13, nu är den nere i 94. Under den tiden har jag endast skickat ett par sms samt avinstallerat lite grejer, så ingen direkt aktiv användning. Innan drog den runt 5% i timmen.
    Så hoppas det håller i sig :)

    Fick ett tips från SE supporten att genom PC Companion göra en reparation. Någon som gjort detta och märkt skillnad? Är det typ en fabriksåterställning?

    Edit: 20:25 , 93% :)
     
    Last edited: 6 jun 2011
  18. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Laddade ner DivX codec och kan nu köra videofilerna i Windows Live Movie Maker.

    Här är ett exempelfilm som jag filmat i ett mörkt ridhus med måtten 20x60 m.
    http://www.youtube.com/watch?v=1Z072VOTN7s
     
  19. Fangface

    Fangface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En liten update:
    Verkar ha blivit ordning på batteritiden nu.
    97% igår kl. 13, nu 21h senare ligger det på 87%. 10-15 sms, 10min. taltid, lite kameraanvändning, 5-10 min. surf.
    89% kl. 01 så 2% på 9h under natten :)

    Verkade som att 2.3.3 fixade biffen för min del. Så nu är första intrycket super!
     
  20. andush

    andush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag gick från en HTC Hero till SE Xperia Neo.
    Mina första intryck efter en veckas användning:
    + Grym kamera! Helt klart bästa jag sett på en mobiltelefon både vad gäller kvalitet/användarvändlighet.
    + Väldigt snabb! Helt otroligt vilken skillnad att gå från en HTC Hero till denna. Till och med att streama video från flashtunga sidor exempelvis SVT Play funkar oklanderligt.
    + Bra batteritid! Uppdaterade nästan direkt till 2.3.3 så upplevde aldrig skillnaden gentemot den gamla mjukvaran.

    - Otroligt halkig, glider lätt ut ur fickan jämfört med Heron. Ska försöka fixa någon form av gummifodral till den då det kommer några vettiga modeller.
    - Bakstycket känns plastigt och har tyvärr börjat gnirka endel mot sidokromlisten på den sidan där inga knappar sitter. Ingen annan som har samma problem?

    Överlag däremot mycket nöjd!