[Idé] En bok

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av LGLinus, 6 jun 2011.

  1. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, har börjat med att skriva en bok om android programmering, mest för att jag själv lättare ska ha snabb tillgång till en rad olika funktioner. Men kommer ändå pröva att få den publicerad på något sätt, det är alltid värt ett försök, enligt mig iaf :)

    Vad jag tänkte höra om, är att om det finns något intresse här.

    Jag hade tänkt göra denna boken väldigt lättläst och försöka göra det lätt att för de eventuella läsarna att lära sig hur allt fungerar. Tänkte dela med mig en liten del av "boken"

    _________________________________________________________________

    Chapter 2 - Layouts


    Layouts are the template of your applet. With layouts, you can decide where you want your different objects ( for example, a button or perhaps an image )

    There are different kinds of layouts, LinearLayout, which sorts your objects on an horiztonal or vertical plane.


    LinearLayout
    The basic construction of a LinearLayout is pretty simple.


    "LinearLayout
    android:layout_width=”fill_parent”
    android:layout_height =”wrap_content”
    /LinearLayout"

    Where “android:layout_width” is the width of the layout. “fill_parent” means that the width of the layout will fill out the screen in an horizontal width. “android:layout_height” defines the height of the layout. “wrap_content” means that the height of the layout will be as high as the content inside it.
    You could take away the “fill_parent” or “wrap_content” and replace it with a number, for example “100px”.

    Here’s an example where there are two buttons inside the Layout. The button codes will be explained in later chapters, so don’t bother about them right now. They will be placed next to eachother.

    "LinearLayout android:layout_width=”fill_parent”
    Android:layout_height = “wrap_content”
    Button android:text = “This is a button” android:layout_width = “64px android:layout_height = “wrap_content”
    Button android:text = “This is a second button!”
    android:layout_width = “64px android:layout_height = “wrap_content”/LinearLayout"


    _________________________________________________________________

    Tydligen så gick det inte att göra (<) och (>) här. Så tog bort de.

    Kanske lite tråkigt att läsa detta, i microsoft word ser upplägget mycket bättre ut. Bortset från det, förstår ni vad jag försöker säga och vad de handlar om?

    Till er som kan programmera i android, ser ni några större brister?

    Strunta i eventuella stavfel, grammatikfel etc. Dessa kommer fixas senare.

    Hade också tänkt lägga in en del övningar i slutet av boken, som handlar om de olika kapitlen i boken, på så sätt kan läsaren se om de verkligen förstod vad det handlade om.

    Planerar att lägga ut de 3 första kapitlen när jag är klar med de. De kommer täcka
    Hur man får allt att fungera
    Vad man behöver och hur man får det ( Android SDK, Eclipse etc. )
    Layouts ( RelativeLayout, GridView etc )
    Objects ( Buttons, images. )
     
    Last edited: 6 jun 2011
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Nu kan jag ioförsej ingenting om android programmering men försöker lära mig java.
    Tycker det vore lättare/bättre om du la övningar efter varje kapitel istället för i slutet.
    Annars kanske man glömmer bort och måste på så sätt läsa om allt igen.

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  3. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ha gärna en enda övning man bygger vidare på istället för flera olika.
     
  4. ozp

    ozp Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Något som jag direkt tänkte på:
    Varför skriver du applet?
    There are different kinds of layouts, LinearLayout, which sorts...
    Varför tar du upp LinearLayouts här? Om du vill ge exempel på olika layouter, som du skriver att det finns, borde du inte räkna upp fler isåfall?
    fill_parent har bytt namn till match_parent från API Level 8
     
  5. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Donre, @X10_minipro
    Tackar för era åsitker. De är noterade och jag kommer nog följa de. Det systemet verkar vara bättre än det jag planerade från början :)

    @ozp

    Låter application bättre? Eller vad föreslår du?

    Hehe, hade tydligen gjort en liten miss där :) Men jo, det kommer komma fler layouts, som t.ex TableLayout och GridView, etc. Som jag kommer ta upp.

    "fill_parent har bytt namn till match_parent från API Level 8 "
    Tackar! Ska komma ihåg att skriva in det :D
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Undvik ordet applet helt och hållet: http://en.wikipedia.org/wiki/Applet
    Frågan är vad en layout är. Möjligtvis så är det en "template of the graphical user interface".
     
  7. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tre kaptiel är någorlunda klara, finns att hämta här

    http://www.filefactory.com/file/ccbf7f0/n/AndroidBookBasic.docx

    Kommer rensa upp det lite och leta efter större fel under de kommande dagarna. Första kapitlet gick ganska snabbt, så om ni inte får ihop det där pröva att följa denna guiden.

    http://developer.android.com/resources/tutorials/hello-world.html

    Följ så långt så att ni har allt ni behöver ( Eclipse, android SDK och Java SDK ) Om ni får några fel så tveka inte att skriva upp de här.

    @E7andy
    Tackar för infon :) Kommer ändra på det senare , när jag lägger ut nästa version.

    Det kan bli problem om ni installerar Android SDKn och er dator heter något liknande såsom HP_Ägaren. Tydligen blir det fel med att skapa en AVD om platsen innehåller ÅÄÖ. Så om ni nu har det, se till så att ni installerar Android SDK någon annanstans ( T.ex C:/Android ) Sedan får ni sätta upp en miljövariabel som pekar dit ( står hur man gör det i den bifogade filen )

    edit : Glömmde visst en liten del. Det mesta av kodningen som jag skrivit om ska skriva in i
    XML - filen main. Den finns inuti ditt projekt under res/layouts.
     
    Last edited: 8 jun 2011
  8. Star

    Star Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min fråga är den boken som du har skrivit är det på svenska eller engelska? Själv skulle jag vilja lära mig hur man gör appar, har fått höra folk här att jag måste lära mig om programmering, Java. Det vore bra kanske klistra in varje kapitel, försök skriva lite lättare för dem som är nybörjare
     
  9. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Star, boken är tyvär på Engelska, om det blir någon stor förfrågan om en svensk översättning, kan det bli aktuellt.

    Att klistra in varje kapitel här tror jag hade blivit ganska svårt. Särsklit med takt som boken växer, det görs i Microsoft Word, jag förstår att alla inte har det, om det behövs kan jag se om jag kan spara det i annat format.

    Vad exakt är det som är svårt att förstå? Jag försöker göra denna boken så bra som möjligt för nybörjare, så säg bara till vad det är som är för svårt så ska jag se om jag kan förklara det bättre :)

    Edit : Kommer förmodligen att lägga in bilder , som kan hjälpa till att beskriva saker.
     
    Last edited: 9 jun 2011
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Google Docs är en bra plats att skapa och publicera dokument på. Då slipper du även att hålla på med Microsoftprodukter vilket är skadligt i längden :-)
     
  11. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 9 jun 2011
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vet ej om det är gammalt och blir en dublett av det hela men på första sidan för Layouts så använder du ordet applet igen. (Chapter 2 - Layouts
    Layouts are the template of your applet)

    LinearLayout xlmns =”http://schemas.android.com/apk/res/android” borde snarare vara med "xmlns:android". Sedan att säga att ex android:layout_width säger bredden kan vara lite missvisade då själva "android" kan vara något annat namn man själv definierar högre upp i layouten.
    Tänk på att göra det tydligt mellan ex px och dp/dip.
     
  13. LGLinus

    LGLinus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Applet ska ändras :)
     
  14. vurna

    vurna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Som flera andra här har jag tänkt lära mig grunderna i android programmering en bra tid nu. Jag hjälpa dig utvärdera ditt arbete genom att försöka applicera kunskapsöverföringen på mig själv som försökskanin. :)
    Jag är i pricip nollad när det gäller android programmeringskunskap. Jag rapporterar tillbaka om några dagar med hur det gick, lyckades jag lära mig något osv. :)

    Btw, på sidan två skriver du "concept" och sedan följer en innehållsförteckning. Du menar kanske "contents"?