Mobilsajt (lite OT?)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Kaj, 5 feb 2010.

  1. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tjenare,

    Är så otroligt trött på sajten jag har för snowstorm. Det blir långa URL:er, det är segt att göra nya sidor/artiklar osv. Har inte helt blivit kompis med joomla, och dreamhost som jag använder har inte vidare snabba databaser. Därför blir hela sajten rätt seg.

    Funderar på att istället göra en sajt som är baserad på wiki, men har ingen aning om vilken. Det enda jag vet är att sidorna skall vara "lätta" och att de bör funka bra från en mobiltelefon.

    Iof, är jag inte ens helt säker på att jag vill köra wiki, så jag är väl egentligen öppen för alla förslag.

    Vad tycker ni man skall köra med för mjukvara? Versionshistorik på sidorna är inget krav.
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Wordpress är busenkelt, och det finns hundratals plugins för att forma sajten precis som du vill ha den. Med den nya Wordpress-appen för Android så är det dessutom väldigt enkelt att administrera den "on the road".
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Bernard är dock betydligt mer insatt än vad jag är på detta. Jag är övertygad om att han mer än gärna hjälper dig om du frågar.
     
  4. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tackar!

    Beeeeeernard! Kan du vara snäll och posta lite länkar till oss vanliga dödliga utvecklare? Några tips på hur man får den androidvänlig? Tips på plugins?
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    ... sedan vill man ju gärna ha ett kort domännamn som är ledigt, men alla jag kan komma på som på något sätt är relaterat till snowstorm är upptagna, så jag kommer troligen deploya något på andbin.com som jag just nu inte ens orkat omdirigera.

    Btw. Någon här som tror att folk utomlands skulle komma ihåg en adress som ghj.se?
     
  6. PaulK

    PaulK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testa att översätta till latin. Det funkar ibland. "snow" verkar vara "nivis" eller "nix" (båda redan tagna), men kanske nivisnix.se?
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Bra förslag, men det har jag själv svårt att komma ihåg :)
     
  8. PaulK

    PaulK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan du ha rätt i. :D
    Ta något relaterat då, som thunderstorm.se eller icestorm.se (vilka iofs inte är korta)
    Finns ett par sajter med vädertermer på engelska.

    http://www.erh.noaa.gov/er/box/glossary.htm
     
  9. lilja

    lilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du kommit fram till något bra mobilgränssnitt? Jag håller själv på och sätta upp en wordpress-blogg och det verkar finnas bra med plugins som anpassar siten för mobiler (om man kör mobil). Sen kan man nog snabba upp den rejält om man cachar, vilket också är ett plugin.

    Swedroid kör Wordpress med mobilt tema (om man kollar på siten med en mobil). Annars är jag sugen på att testa http://wordpress.org/extend/plugins/wptouch/screenshots/ Bortse ifrån att det är en tråkig telefon på screenshotsen ;)

    Jag tycker wiki låter som en bra ide men har inga tips där. Skriv gärna vad du kommer fram till :)
     
  10. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kollade lite och snowstorm.nu är ledigt :P
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Wordpress är så otroligt användarvänligt att man blir riktigt uppmuntrad till att sitta och leka med sin hemsida. Nu är varken jag eller Manny annat än två glada amatörer, men allt från hur enkelt det är att uppdatera mjukvaran till att underhålla den och hela pluginsystemet med notifikationer om tillgängliga uppdateringar etc....helt makalöst!

    NU råkar jag vara inne i en av mina skaparstunder, men jag återkommer med vilka pluggar vi kör här på sajten om det kan vara till någon hjälp.

    [​IMG]
     
  12. lilja

    lilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I annat fall så skulle jag vara intresserad av det! :) Jag har nu testat pluginet jag tipsade om i mitt förra inlägg och är imponerad. Det är både smidigare och snyggare än vad jag trodde. Jag har inte hunnit skriva något riktigt inlägg än men om du vill se hur den fungerar finns den aktiverad på teknikdagboken.se

    Jag håller också med om att Wordpress är väldigt användarvänligt. Jag har testat diverse andra CMS såsom Drupal, Joomla, Silverstripe, Dot net nuke och några till och inget är lika smidigt och roligt att arbeta i som Wordpress.
     
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kanske inte så kort men snowstormapp är ledigt på flertalet toppdomäner, borde vara ganska enkelt för folk att komma ihåg med?
     
  14. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ok... mitt bidrag till en lyckad domän.... :)

    Enligt http://registrera-doman.se/ så finns dessa tillgängliga för 249:-/år:

    snöyra.se
    väderyra.se
    yrväder.se
    androidväder.se


    Kaaaaaaaaaatshing...... ;)

    Själv är jag väldigt stolt över YRVÄDER.SE
     
    Last edited: 6 feb 2010
  15. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Sweet, men tror jag skippar att regga en nu-adress. För engelskmän är det nog minst lika svårt att komma ihåg "nu" som "se" :)

    Om jag i framtiden skapar fler widgets / appar (vilket jag är sugen på) så kan det vara bra att ha allt på samma ställe. Därför tror jag också att jag kan använda en domän som inte är helt relaterad till vad jag håller på dem. (Av någon anledningar har jag lite knäppa domäner reggade. T.ex skulle jag kunna köra på jow.se

    Jowse är engelskt slang för: Playin, Just Kidding, Sike, Yeah Right

    (De flesta av mina användare är inte svenskar och därför är rena se-domäner kanske svåra för dem att komma ihåg om man inte hänger upp det på något)
     
  16. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ok. Idag skall jag testa något. Frågan är bara vad :)

    Hmm.. det jag vill ha är ju inte en blogg iom att jag mer kommer ha en statiskt mängd sidor, och sedan uppdatera dem. Är wordpress fortfarande bra i så fall, eller är det mer till för bloggliknande sajter?
     
  17. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Just nu håller jag på och leker med DokuWiki. Verkar som att den passar mig fint och det finns massor med plugins. Grymt mycket smidigare att skapa sidor med. Är även rätt snabbladdad. Nu måste jag bara fylla på med innehåll, och radera sådant som ligger kvar sedan installationen. Skulle även behöva pilla lite mer med färger osv.

    Ett problem verkar vara att köra två teman. Ett tema för webben och ett för mobilen, men det får jag kolla på sedan. Annars är mitt nuvarande tema rätt simpelt.
     
  18. lilja

    lilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Wordpress används av väldigt många som ett CMS vilket du kan se på:
    http://wordpress.org/showcase/tag/cms/
    http://www.idg.se/2.1085/1.264293/de-anvander-wordpress

    Man kan tom använda Wordpress som e-commerce-verktyg. Ex: http://www.ccr.se/

    Wordpress är kanske mest känt för att vara ett bloggverktyg men det kan alltså vara mycket mer om man bara vill.

    Därmed inte sagt att DocuWiki skulle vara sämre. Jag har för dåligt med information för att kunna göra en sådan jämförelse. Det jag däremot vet är att det var superenkelt att anpassa min wordpress till vanliga skärmar och mobiler. :)
     
  19. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kollade på exemplen, och även om det inte är bloggar så är väldigt många tidningar eller annat som har artiklar som man sällan uppdaterar, och huvudsaken är inte att korslänka?
    Är rädd att det skulle bli krångligt för mig att hitta exempel och veta hur jag skulle anpassa wordpress för att mer bli som en wiki. Därför har jag kört vidare med dokuwiki. Gillar det verkligen. Allt blir så enkelt när filerna bara är textfiler i filsystemet, och "källkoden" inte är en krånglig/ful html.

    Det var t.ex väldigt enkelt att generera denna sidan genom att skriva ett kort litet script som extraherade information ur de skin-zippar som finns:
    http://android-bin.com/snowstorm/skins

    (Just nu använder jag android-bin som sandlåda)