[Löst] Högtalare/mikrofon aktiveras ej

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av kemiz, 7 jun 2011.

  1. kemiz

    kemiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!
    När jag ringer eller blir uppringd så aktiveras inte alltid högtalaren man pratar i och samma sak med mikrofon, oftast funkar mikrofonen folk hör mig men jag hör inte den jag pratar med. Ibland funkar det med att aktivera högtalarknappen och stäng av. Men oftast behövs en hel omstart av telefonen.
    Den har varit sådan här sedan jag fick den.

    Kör 3s orginalrom, har tyvärr inte "vågat" lägga om rommen pga att de säger att garantin inte gäller då. Dock känns det mer som ett mjukvarufel än ett hårdvaru fel. Händer vartannat / var 3de samtal så det är väldigt störande.

    Någon som har tips?
    Det jag tänkt testa är att lägga in obrandad version av Android och uppdatera till senaste uppdateringen via kies. Men känns surt att göra det och det är ett hårdvaru fel på telefonen och garantin helt plötsligt inte gäller.

    Jag är inte ute efter att roota telefonen. Utan bara lägga om den utan 3s branding skit och så jag även kan uppgradera skiten när uppgraderingarna släpps. 3 & samsung har inte släppt 1 ända uppgradering ännu.

    Har även hänt ett par gånger att jag sitter och lyssnar på tex spotify, svarar i telefon, och försöker spela upp musik igen, då funkar inte heller "Media volymen" varken ut i hörlurar eller högtalare. Bara omstart av telefonen hjälper i detta fall.

    Tack på förhand
    Kim.J
     
    Last edited: 9 jun 2011
    Blodgrape gillar detta.
  2. Tenor

    Tenor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min andra SII:a från 3. Den första jag fick var DOA. Jag kommer lämna in denna som DOA också (den med samtalsproblemen som du beskriver). Jag tror också att problemet ligger i 3:s sunkiga egna ROM (som inte går att uppdatera) och sade det också till 3:s support. De svarade att garantin borde gälla även om man flashade in KE7 med hjälp av Odin, eftersom Odin är samsungs egna verktyg och att KE7 är en officiell firmware.
     
  3. kemiz

    kemiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Känns skönt att veta att det inte bara är jag. Dock är problemet helt sjukt jävla störande.

    Skall ta och fixa in det där med Odin ikväll, kollar om det hjälper och återkommer. Har haft min telefon 2-3 veckor, så DOA lär ju inte fungera i mitt fall. Och orkar inte vänta på att telefonen skall "repareras" i 2-3 veckor.
     
  4. kemiz

    kemiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!
    Det funkar hur bra som helst nu, mobilen är även väldigt mycket snabbare.
    Batteritiden är brutalt bra.

    Så jag anser detta som löst :)
     
  5. Frigge

    Frigge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken ke7 är de ni lagt in? Jag kör ligtnin rom just nu men funderar på att dra in en orginal rom tills utvecklingen har gått framåt

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. kemiz

    kemiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror det var denna jag tog:
    http://www.multiupload.com/IBRBHDUDXI
    Funkar hur bra som helst som sagt.
    Ingen root eller liknanade kör jag dock.
    Körde bara ren flashning och var inga som helst problem, var enklare än att ominstallera en dator om jag skall vara ärlig ;). Tar cirka 5-10 minuter max.
     
  7. Frigge

    Frigge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okey om man ska gå ifrån ligtnin till denna e de nåt speciellt man måste göra eller e de bara att flasha i odin som pda och trycka start eller

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. kemiz

    kemiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror inte det skall vara några konstigheter, ska nog bara vara att tuta och köra så som du säger.
     
  9. Frigge

    Frigge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Toppen. För när man höll på med bladen så va det ibland wipa det och ibland inte. Tänkte om det va nåt liknande här

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. Tenor

    Tenor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att höra att det funkar bra! Tror 3:s egna ROM dras med rejält med buggar. Är väl bara helt enkelt att rekommendera alla med en SII från 3 att flasha in KE7 istället för att försöka få en fullt fungerande mobil från 3. Själv väntar jag på min tredje SII:a från 3, hehe, är denna buggig så flashar jag om istället för att DOA den!
     
  11. Blodgrape

    Blodgrape Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har bara hunnit testa en begränsad period. Men har ringt och tagit emot runt ca 40 samtal och inte stött på de gamla problemen med att "Högtalare/mikrofon aktiveras ej". Kändes som om det skedde med runt 20-15% av samtalen med 3s FW.
    Verkar lovande!

    Funderar dock lite på varför inte alla tre-telefoner är drabbade av detta? Alla kör ju med samma FW!? Jaja, jag återkommer med en update lite senare.
     
  12. Blodgrape

    Blodgrape Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du har möjligen inte testat att gå tillbaks till Lightnin efter stock? För om jag tolkar det rätt så hade du problemen kvar med ljud/mic i Lightning? Funderar på att testa Lightnin så fort jag är säker på att buggen är väck.

    EDIT: Har testat med att flasha stock KE7 och mycket riktigt försvann problemen med ljudet som var så irriterande frekventa. Det måste vara något fel med 3s mjukvara.
    Det jag grunnar på är varför inte alla 3s S2:or har samma problem då dem har samma mjukvara? Jaja, problemet verkar löst för min del. Thääänx!
     
    Last edited: 18 jun 2011