[TRE] Kundtjänst gav fel uppgift om firmware. [LÖST!]

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Iternity Sound, 20 jun 2011.

  1. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Jag skickade ett mail till Tre-kundtjänst som vidarebefordrade det till reklamationsavdelningen, inom tre dagar hade jag ett svar. Jag fick ta telefonen till närmsta Trebutik och lämna in så kommer dom att återbetala mig hela beloppet, inklusive avgiften för upplåsning. Mycket bra hanterat av Tre tycker jag, det var över förväntan måste jag säga. Sedan måste jag erkänna att jag nog tog i lite när jag skapade den här tråden. Antagligen så gjorde kundtjänsttjejen ett ärligt misstag och sa fel. Så blåst mig och ljugit har dom väl egentligen inte gjort. Nu har jag införskaffat mig en Gio ifrån Onoff istället som jag är mycket nöjd med.

    Orginalposten:
    Okej, så jag har upptäckt att jag verkar ha blivit lurad och måste dela med mig och be om råd. Här kommer min historia.

    I jakten på min första smartphone så snöade jag in på Galaxy Gio, jag hittade den för ~1500 men ej i lager. I min otålighet upptäckte jag att TRE sålde den för 1195. Så jag fick idén om att jag skulle köpa den av dom och låsa upp den. Jag hade mina misstankar om brandning så därför ringde jag till TRE kundtjänst och frågade om det gick att låsa upp direkt och om det var någon skillnad i mjukvara mot en likadan köpt olåst på exempelvis elgiganten. Fick till svar att det inte var några problem att låsa upp och att det inte var någon skillnad på mjukvaran. Nojig som jag var undrade jag om tjejen på kundtjänst var säker på sin sak och hon gick och dubbelkollade med en kollega och kom tillbaka utan att ha ändrat sig. Skitbra tänkte jag, det blir 45kr dyrare med upplåsningen men värt istället för att vänta flera veckor på den.

    Helgen där på for jag till en av TREbutikerna i stan och bad om att få köpa en Gio kontant och beställa en upplåsningskod. Säljaren vred lite på sig och sa 12 månader innan jag fick låsa upp, jag stod dock på mig och hänvisade till var kundtjänst sagt. Säljaren gick med på det och beställde en upplåsningskod för 350kr åt mig.

    Väl hemma packar jag upp telefonen och laddar den, nöjd glad och förväntansfull. Till en början upptäcker jag en ful TRE-splashscreen och några bloat-appar från TRE, jag tänkte att det kan jag nog leva med och hoppades på att det skulle försvinna med upplåsningen...

    Nu har jag låst upp telefonen och sambon har köpt en likadan fast från elgiganten. När jag kikade i manualen upptäckte jag alternativet "Använd endast 2G-nätverk", något som saknas i min telefon men som finns i hennes telefon. Här börjar jag surna till på TRE. Jag fortsätter att jämföra och går in på "Om telefonen" där ser jag skillnad på kompileringsnummer (innebär?), min har FROYO.XXKC8 medans hennes har FROYO.XXKC7. När jag kollar på aktuell mjukvara i Kies så heter min PDA:KC8 / PHONE:KB9 / CSC:KD1 (HTS), och på hennes står det PDA:KC7 / PHONE:KB9 / CSC:KC3 (NEE). Uppenbarligen två helt olika versioner av mjukvaran och därmed har TRE ljugit mig rakt upp i ansiktet, har jag rätt?

    Vad innebär dessa skillnader, hennes måste ju vara Samsungs OS medans mitt är TREs "brandade" version. Innebär det att uppdateringar kan komma att dröja längre till min än till sambons telefon? Är det något mer som denna skillnad orsakar?

    Vad har jag rätt till som konsument i detta fall. Jag vill antingen häva köpet helt eller ha en telefon utan brandning. Vad kan jag kräva av TRE? Vad tycker ni att jag ska göra? (finns det någon som kan konsumenträtt här? ;) )

    Tacksam om ni orkar läsa allt, behövde ventilera mig lite. Schysst om det finns någon som orkar svara också. :P
     
    Last edited: 8 jul 2011
  2. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Du måste skilja på Brandning och operatörslåsta telefoner

    Brandning:
    Med "Branding" menar vi att telefonen är märkt av operatören, att programvaran i telefonen är skräddarsydd just för den operatören som säljer den. Branding kan variera från att vara en liten genväg till operatörens websida till att vara ett skräddarsytt operativsystem, med helt egna ikoner & menyer."

    Och ja det kan dröja längre för dig att få uppdateringar

    Operatörslås:
    Med Operatörslås så menas att telefonen är låst till en operatör
     
    Last edited: 20 jun 2011
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Japp. Telefonen är alltså inte längre låst till en enskild operatör, men det innebär inte att du därmed även kommer undan det faktum att Tre har modifierat ROM:en på sitt egna vis. Vill du bli av med Tres egenutvecklade appar, uppstartsskärm m.m. måste du roota telefonen och manuellt frysa/plocka bort dem, alternativt flasha telefonen med en tredjeparts-ROM.
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Mitt råd blir också att flasha in en ny rom, förslagsvis stock. :)
     
  5. mrblax

    mrblax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tre har 2 veckors "ångerrätt" så du kan lämna tillbaka telefonen och få tillbaka pengarna om du vill .. du lär inte få tillbaka pengarna för upplåsningen men för telefonen kan du få tillbaka..
     
  6. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ofta handlar det också om okunskap. D.v.s. "blåste mig" tycker jag är starkt här. Vissa telefoner är brandade, vissa inte, och att hålla reda på vilka särskilt bland de billigare, mindre populära modellerna, är inte alltid lätt. Synd att du råkade illa ut, men om du hänvisar till att du specifikt frågade om den var brandad eller inte, får du sannolikt returnera alltihopa. Konsumentköplagen om särskild utfästelse 16§ 2st p. 2-3
     
    Iternity Sound gillar detta.
  7. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Skillnad mellan brandning och operatörslås vet jag att det är, jag var lite naiv i att tro att allt skulle försvinna vid upplåsningen. Blåst var väl kanske att ta i, men felinformerad har jag absolut blivit. Ett ärligt misstag från tre helt enkelt. Jag ska kika på paragrafen du postade så får jag ta kontakt med tre sen.
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Tycker snarare att det verkar som du inte alls visste skillnaden

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo nog visste jag att det var två olika saker, jag hoppades dock (lite naivt) på att upplåsningen skulle fixa båda delarna. Vi kan nog säga att jag inte var helt hundra på hur det fungerade med brandning och upplåsning. Det är något jag borde ha förstått att så inte var fallet. Hur som helst var inte det problemet, utan att kundtjänst hade givit mig fel information huruvida deras Gio var brandad eller ej.

    Jag hittade ett bra stycke ur konsumentköplagen som jag tycker passar in på mitt fall. Jag hoppas att Tre inte ställer sig på tvären utan medger sitt misstag och försöker behålla ett gott tycke hos mig.

    19 § 2st:
    Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
     
  10. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Smidigaste är väl bara att försöka flasha in en ny rom utan deras grejjer