Använda Hörlurar + Inbyggda Mikrofonen?!

Diskussion i 'Blade' startad av bladefan2011, 27 apr 2011.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Alla glada ZTE Blade ägare! :-)

    Jag måste fråga er om en sak som jag stött på med min ZTE Blade som gjort den ganska jobbig för mig att använda...

    Det är nämligen så att jag lyssnar på musik i ett par stereohörlurar med telefonen då jag är ute ibland, och så upptäckte jag att när det ringer i telefonen och jag svarar så fungerar det inte som jag tänkt...

    Jag får ljudet från samtalet i lurarna - men den inbyggda mikrofonen fungerar inte utan den kopplas ifrån - förmodligen i tron att jag har ett HEADSET med inbyggd mikrofon, men det har jag inte. Fungerade finfint att lyssna i lurar och tala i den inbyggda mikrofonen på min gamla Nokia 5220 Xpressmusic, men här funkar det inte...

    Och jag har läst inläggen på forumet här med folk som det inte fungerar för och vissa som det fungerar för (med andra android mobiler än just ZTE Blade då) --- skulle vara hur bra som helst om någon visste hur man löser det här problemet så att det kan fås att fungera.

    Jag har en Gen1 telefon (Comviq) med Kallt_Kaffes Swedish Spring RLS5 inlagd på sig (Froyo 2.2 baserad)...

    Tack på förhand för alla tips och hjälp.
     
  2. ninjatorrent

    ninjatorrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så sjukt störande är det skulle verkligen upskatta om någon hade en lösning till detta problem, då orginalhedsettet är den versta skiten någonsin.
     
  3. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    samma här! kör också på mina gamla Nokia 5220 Xpressmusic hörlurar.
     
  4. Aser

    Aser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  5. zne

    zne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nokias lurar ska ju fungera bra. Själv kör jag med ett par lurar från plattan. De skickar med en Nokia adapter som fungerar fint med zte blade.
     
  6. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Även teknikmagasinet har adapter för att använda hörlurar anpassade till iPhone/HTC med Nokias och alla andra tillverkares Android mobiler
     
  7. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså nej det var inte så jag menade, utan att det funkade bra att tala i mikrofonen och lyssna i lurarna när jag använde min gamla Nokia 5220 Xpressmusic. Jag har aldrig använt de medföljande skräplurarna. Har ett par AKG K420 som jag lyssnar på musik med på mobilen, men som sagt var....
    Telefonen TROR att det är ett HEADSET(?) och slår av den inbyggda mikrofonen i telefonen så jag måste rycka ur lurarna för att kunna prata......

    Går det att fixa?!
     
  8. halv

    halv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    wtf? är de nåt problem med originalhörlurarna? tycker dom fungerar kanon o.o
     
  9. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 308
    Mottagna gillanden:
    482
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Kör alltid via blåtand och ett par Creative Zen Aurvana-lurar funkar kanon, ruggig bas och det går att spela osunt högt.
     
  10. Failemon

    Failemon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hmm, verkar som frågan inte gick fram riktigt.

    Om man har ett ett par hörlurar inkopplade, dvs. ingen mikrofon inbyggd i dom, kan man lyssna på ett samtal i dom och samtidigt ha mikrofonen i telefonen aktiv för att prata? Så man slipper rycka hörlurarna när någon ringer för att kunna prata med dom?

    Jag är intresserad själv för detta tycker jag är en nackdel med Bladen, men samtidigt tror jag det dels är hårdvarustyrd så en fix kan vara knepig...
     
  11. drinkluder

    drinkluder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Förstår precis vad du menar. Lider själv av samma problem. Jag har löst det genom att helt enkelt beställa ett bluetooth stereo-hf.
     
  12. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Det vore verkligen schysst om det gick att kringgå dock ifall BT-batteriet dör eller så.
     
  13. HakanC

    HakanC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Redigerat:
    Tyvärr, mikrofonen i adaptern funkar inte med min Blade.'

    Glöm raderna nedan




    Man kan helt slippa problemet och dessutom använda favoritlurarna om man skaffar en hörlursadapter med mikrofon.
    Tex denna för 39:- (tot: 58:-)
    [​IMG]
    http://knugit.se/produkt/Horlursadapter-med-inbyggd-mikrofon/1/47/16/2

    Beställde igår, den kom i brevlådan idag!
     
    Last edited: 12 maj 2011
  14. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    jag har samma problem med min spica så det kännns som att det är något i android som är fel, någon som kör 2.3 och vet om det är fixat där? :)
     
  15. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå igen!

    Har nu kollat runt lite mer om detta problemet, och det verkar som om det har att göra med den funktion som kallas för Noise Cancellation att göra. När den används så kopplas den interna mikrofonen bort - och detta görs trots att man kanske då som jag bara ansluter ett par vanliga hörlurar.

    Har också läst att det ska gå att redigera en fil på rootade android nallar för att stänga av noise cancellation grejjen, men det verkar INTE fungera på ZTE Blade då jag inte hittade den textraden som skulle ändras på min telefon.

    Jag kör Kallt Kaffe Swedish Spring RLS4b. (Froyo 2.2), läste någonstans också att detta skulle fixas om man kan lägga in Gingerbread istället. Men om någon smart människa här vet hur man gör för att fixa det här problemet så vore det bra.