Vattenskada

Diskussion i 'Allmänt' startad av -WR-, 21 jun 2011.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag och min intet ont anande dotter var ute vid en lekplats ungefär en halvimmes promenad hemifrån. Det började mullra och jag undrade om det var tåget eller om det var åska.

    En halvtimme senare är vi hemma, inte ett torrt plagg på kroppen. Men det värsta av allt, skärmen på min Desire S har slocknat! Telefonen funkar i övrigt, men skärmen sätts inte på.

    När jag kom hem så drog jag ur batteriet och torkade den med handduk. Den var inte överdrivet blöt, och efter att jag torkade den såg den helt vanlig ut. Jag fönade den en liten stund, dels med varm luft och med kall luft. men jag blev lite orolig för att det kanske kunde skada telefonen så jag la av med det efter bara nån minut.

    Hur som helst, jag stoppade i batteriet och satte på den. Då flimrade skärmen till lite för att sen bli helt svart. Och det har den varit sen dess.

    Just nu ligger den avstängd i en strumpa med ris i.

    Min fråga är, vet nån om den kan återställas efter att den torkat? Det där att den flimrade till för att sen slockna, kan man dra några slutsatser av det? Det såg nästas ut som sista andetaget liksom... Och kanske viktigast av allt, garanti, försäkring etc? Vad täcker det här? Jag har haft min telefon i knappt två veckor. :(
     
    Last edited: 21 jun 2011
  2. zithen

    zithen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det låter tyvärr som att skärmen har åkt på en kortis och jag vet inte hur man kan laga det själv. Men ta inte ut förlusten i förskott! Jag fick igång en gammal ericsson som fick sig ett bad i ölglaset :) Jag torkade och lät den stå några timmar..
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Antagligen kommer den att funka igen.

    Om du skall lämna in den på hemförsäkring eller liknande brukar det ju vara chill. Om du skall gå till butiken du köpte den i så säg att du hade den på dig när det regnade. Det går igenom betydligt oftare än "Jag tappade den i en vattenpöl" eller "Vet inte vad som hände".
     
  4. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Ja, kanske. När jag snackade med HTC sa han att om det hade varit kortslutningen borde inte telefonen starta öht. Men den funkar ju hur bra som helst, det är bara skärmen som inte går igång. Å andra sidan är det ju modulbyggt, så jag antar att skärmen skulle kunna åka på en kortis utan att telefonen för den delen tar skada. Men jag vet inte.

    Jag ska hojta på If..., få se vad de har att säga. Men först ska jag vänta några dagar. Testade nyss, och den funkade inte. Då har det ändå gått mer än fyra timmar.
     
  5. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Försäkringsbolaget vill inte ersätta skadan. Katsching.se säger att verkstäder ogärna lagar fuktskador eftersom det blir dyrt och det kan uppkomma andra problem efteråt. Jag har alltså haft maximal otur. Jag kan inte göra något åt saken. Jag måste kassera min två veckor gamla telefon.

    Så kan det vara ibland. Surt, men det finns de som förlorat allt de äger på grund av oväder, jag har bara förlorat min telefon. ^_^

    Nu undrar jag om man själv kan byta skärmen? Finns det guider, var köper man skärm, vad ska man ha för verktyg etc etc? Någon som vet? Ska jag skapa en ny tråd för det?
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har du ingen drulle försäkring? Vi har det hemma och den har räddat oss många gånger kostar 1500kr i självrisk men får en ny telefon varje gång min bror förstörde 3 telefoner på ett halvår och fick en ny varje gång och då var det saker som en tur i tvättmaskinen, stöld, skärmen förstörd skidlift.
     
  7. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Nej, jag har ingen drulleförsäkring för jag är dum i huvet verkar det som. Jag har aldrig behövt en drulleförsäkring, det är första gången i mitt 30 år långa liv som jag åker på nåt sånt här.
     
  8. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Här finns två reviews varav den ena är för HTC Desire S och den andra för Desire.

    YouTube - ‪HTC Desire Disassembly Video‬‏
    YouTube - ‪HTC Desire S Disassembly‬‏

    Gör en sökning på "htc desire s screen replacement" på Google och se om det kommer upp något relevant.
     
  9. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    annars så säger du bara till försäkbolaget att den slocknat... har du tur så lagar dom ju den ändå :) du har inte vetat om nått vatten....
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Pengarna som du sparat på 30 års premier på en drulleförsäkring räcker nog till en ny telefon eller två till och med. :D
     
    -WR- gillar detta.
  11. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Tack för uppmuntran. Just nu glider jag med min polares Hero (jag sålde min Desire till honom så jag kunde köpa DS), vilket är sjukt segt jämfört med Desire och DS. Planen är att jag ska köpa en ny inom kort. Jag har ett minimalt hopp om att det kanske, bara kanske, om nån vecka att den går igång. Min syrras SE Vivaz hade varit borta i över en vecka. Hon hittade den i diskmaskinen på jobbet, under diskställningarna. Den hade diskats ett antal gånger och den jäveln funkade. Min fick ju förfan bara lite regn - och då var den i byxan dessutom. Ffffffffffffuuuuuuuuu!!!1

    Jag ska köpa en Incredible S sen. Jag kom på en nackdel med DS, och det är att den är väldigt hal jämfört med gamla Desire. Jag är klumpig. Dålig kombo.
     
  12. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    -WR-
    Du kan ju testa att byta skärm själv?
    Jag och min kollega gjorde det för några veckor sen på min "gamla" Desire.
    Den blev som ny sen. Dock så var det den gamla och sen fanns det en
    guide på internet som visade hur man plocka isär den. Vet inte om det finns
    redan till Desire S. Men skärmen till Desire gick på 799:- Själv jobbet totalt
    gick på kanske 1tim..

    //Freddan
     
    -WR- gillar detta.
  13. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Ja, det är min plan. Jag har letat efter en guide för hur man plockar isär Desire S, men det verkar inte finnas någon än så länge.

    Var köpte du din skärm?
     
  14. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Hjälpte inte min hjälp?
     
  15. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Köpte min på ifon.se

    Men finns även http://skalshop.se/ & http://www.euromobile.se/


    Så kolla runt, jag tycker du ska försöka laga.. 799:- ca är ju inte supermycket om man
    får en fullt fungerande telefon igen =o)

    // Freddan
     
    Last edited: 25 jun 2011
    -WR- gillar detta.
  16. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Nej, tyvärr. Videon var bara en slidshot av stillbilder - helt obegripligt om man vill vara 100% säker på vad man ska göra. Jag skulle dessutom behöva nåt i textform, och det enda jag hittat är folk som säger att det inte finns någon än. :(
     
  17. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Dessutom vill jag säga att digitizern fungerar. Jag kan dra ner låsskärmen och trycka upp och ner på volymknapparna och ljudet för högt och lågt kommer.

    Det betyder ju att telefonen fungerar perfekt förutom att skärmen är helt svart. Jag ska definitivt köpa en skärm, men jag vågar inte skruva isär den innan jag vet exakt vad jag ska göra. Jag har aldrig gjort nåt sånt här förr.
     
    Last edited: 26 jun 2011
  18. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    brukar finnas service handböcker att ladda ner på hur man skruvar isär och sätter ihop.

    Jag har lagat ett par mobiltelefon displayer genom att följa sådana.
     
  19. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag har letat efter en sån, men hittar inte till Desire S. Hittar till en massa andra HTC-lurar dock.
     
  20. Zulu

    Zulu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om du lyckas få upp telefonen så leta efter ärg och oxid på kretskortet, brukar se ut som vita eller grönaktiga fläckar. Ta bort dessa med en gammal tandborste samt ev lite elektronikrengöringsspray från Kjell o Co. Prova den därefter. Jag har fått igång mååånga fuktskadade telefoner på detta vis.
     
    -WR- gillar detta.