Desire och internminnet

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av glottis, 14 apr 2010.

  1. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    rensa cahce, se till att mail-klienten inte sparar alla tusen mail man har... jag vet inte...
     
  2. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Sorry för att bumpa en gammal tråd...

    Vi har ju numera fått 2.2 (apps2SD) wee men minnet är fortfarande pinsamt lågt och klagar konstant. Finns det någon lista med program man säkert kan ta bort?
     
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera att du till en början "fryser" de systemappar som du känner dig osäker på huruvida du kan ta bort dem eller inte med Titanium Backup eller liknande för att utesluta eventuella framtida problem.

    Notera dessutom att du enbart kommer att frigöra minnet i /system, och då installerade appar inte hamnar där per default måste du manuellt pusha dit dem via ADB för att kunna utnyttja det frigjorda minnet.

    Oj. Glömde visst att länka till listan jag hittade på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=769528. :)
     
  4. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Hittar inte länken nu men såg även en "säker-att-ta-bort" - "Kan möjligvis tas bort-"lista.... och de va verkligen inte många program som kunde tas bort :( Blir en ny ROM istället.
     
  5. andreaze

    andreaze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Alltså, jag börjar bli tokig på att så fort jag laddar ner en app så får jag varningar om lite diskutrymme. Hur kan det komma sig, jag har 49 appar och alla som går är flyttade till SD kortet. Kan man inte ha fler? Har 13 mb kvar på minnet.

    Finns det något annat som kan ta en massa plats? Som går att ta bort?
    Ingen mening att ladda några appar snart då jag måste ta bort 2-3 andra för att få in någon ny....
     
  6. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Roota, telefonen blir grymt mycket bättre och jag ligger konstant på över 100 MB ledigt pga att allt är på minneskortet. Finns så bra guider och filmer på hur man rootar så det går mer eller mindre inte att göra fel

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Om man vill ha mera utrymme så är rootning det ända man kan göra.
    Dom små genvägar som finns i vanliga 2.2 stock komme tyvärr ikapp
    en efter ett tag. Så tipset är helt enkelt Rootning.

    // Freddan
     
  8. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Yepp Roota och in med en ny ROM som stödjer A2SD. Passa på och gör en EXT3-partition så kommer det finnas gott om plats :)
     
  9. TheJohan

    TheJohan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För en som jag som inte känner för att roota just nu, vad kan jag göra för att skapa mer utrymme? Har ca 40 appar installerade och har endast 13 mb ledigt kvar. Detta hindrar mig till att ens kunna uppdatera appar då det tydligen inte räcker.

    Ni nämnde rensa mailcache, hur gör jag det?
    Och vad finns det för andra sätt?
     
  10. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  11. andreaze

    andreaze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Alltså jag blir tokig på den här jävla telefonen. Har varit väldigt nöjd men nu för att kunna uppdatera en app måste jag ta bort 3-4 andra appar. Sen ska jag uppdatera en till vilket betyder att jag får avinstalera 3-4 till. Annars finns ingen plats. Dessutom synkar den ju inte mailen så länge som den klagar på för lite utrymme.

    Hur fasen är det möjligt?? Vad gör den med nedladdningsfilen efter installation ligeger den kvar? Det måste ju gå att rensa på nått annat sätt eller ta bort nånting annat.

    Kan ju inte vara meningen att man ska behöva ta bort 3-4 appar varje gång man vill uppdatera en app. Jag tycker inte heller att jag har speciellt många appar.

    Jag hade det här problemet med min nokia97 förut. Att utrymmet för program tog slut snabbt. Men jag trodde inte det skulle hända med en sån här smartphone som mycket går ut på att ladda ner appar.
     
    Last edited: 17 jul 2011
  12. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    I min har jag 71 appar, och 118MB ledigt. Jag hade exakt samma problem som du har men jag har inget facebok konto. Fick alltid ta bort apps för att uppdatera eller installera nytt.Med facebok så lär nog problemet vara ännu större?
    Gav upp en dag o rootade den o skickade i en "coustomrom"och nu med iNsertcoin i så är den helt perfekt i mitt syfte.Tyvär så finns det nog inget annat alternativ.Tar 2 timmar sedan har man inger sådana problem mer.
     
  13. Pachan

    Pachan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Till er som har massa appar installerade och över 100 mb ledigt på internminnet. Hur bär ni er åt?!?

    Trots a2sd+ så har jag följande:
    Internal storage:
    Free: 45,43 mb

    A2SD storage:
    Free: 186 mb

    Då har jag "endast" 40 appar installerade (räknade dom i market).
     
  14. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag har inte gjort något "hokuspokus" alls, jag har "bara" installerat romen som vanligt och jag blev själv lite överaskad när jag startade upp den första gången.
    Så ta och testa den du också du bör få samma resultat du med.Jag märker att det sjunker knappt ingenting även att jag installerar och uppdaterar, så denna romen är nog den bästa jag har testat.Lycka till :cool:
    PS: Jag har installerat den på 2 lurar till och det är samma resultat på dem alla.
     
    Last edited: 18 jul 2011
    Pachan gillar detta.
  15. Pachan

    Pachan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Får nog ta och testa den romen då! Är nog förmodligen Leedroid som tar en del plats då. :ehm:
     
  16. Cuwbic

    Cuwbic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick precis samma erfarenhet av A2SD när jag skapat EXT3 partition på kortet och rootat. TILLS så en dag att det kom en ny LeeDroid version som jag drog in på mitt SD och uppdaterade via Clockwork Recovery och vips så börjar alla apps jag tankar att ta plats på det interna minnet.. Endast 30 mb ledigt på interna nu.
    Mina frågor lyder:
    1. Kan man se hur mycket plats det är kvar på partitionen man skapat?
    2. Är det någon procedur man måste genomföra när man uppdaterat ROM:en för att allt ska fortsätta läggas på partitionen på SD:t?

    En annan intressant detalj är att alla sms jag skriver försvinner efter en dag eller två, medan alla jag fått ligger kvar. Detta började hända samtidigt som jag hade uppdaterat ROM. Jag kör nu: "[ROM]LeeDrOiD V3.0.8.2 GB 28th Jun | Android 2.3.3 | A2SD"
     
  17. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Din första fråga, där finns en app som heter "Quick system info pro" där ser man hur mycket som är kvar på kortet plus en massa annat bra att ha info.

    Fråga nummer 2: Ja jag tror mig veta att det finns ett "skrift"by Darktremor b.l.a (finns kanske fler) som gör att det flyttas över på kortet på ett rätt sätt.

    Men med den här romen så har jag som jag säger inte behövt göra någonting det bara fungerar, men jag har varit i den situationen där jag var tvungen att "starta upp den tjänsten" eller vad man ska kalla det? Innan det fungerade.

    Problem med SMS som försvinner helt eller delvis har förekommit emellanåt, b.l.a med Desire HD då de varit standard. Tror inte man har lyckats att lösa detta? Men HTC har tror jag gett indikationer på att man jobbat med det.
    Men Jag har aldrig själv varit ute för detta med den programvaran jag har kört, däremot hade jag lite problem med mitt ena SD-kort där jag var tvungen att köra SDrescan med jämna mellanrum för annars ville inte alla foton visa sig.Ja även musik gömde sig men efter att ha kört den appen så fungerade det igen ett tag.
    Men tror det är just det kortet som går i luren nu? Och det betyder att efter att jag formaterade kortet sista gången och startade det med ny programvara så fungerar det.
     
    Last edited: 19 jul 2011
    Cuwbic gillar detta.
  18. Pachan

    Pachan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Flashat in Insertcoin nu och återställt alla mina appar. 101 mb på internminnet nu jämfört med 40 tidigare.

    Gillar dessutom romen skarpt i övrigt! Får tacka för tipset!
     
  19. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Välkommen i klubben,he he. Jag gillar också denna men det tog ett tag innan jag testade. Desto äldre man blir ju svårare med förändringar,he he. Men så en dag så "kliade" det i fingrarna sen har den fått vara kvar. Nu med lite "grejande" så går den också minst 60 timmar standby.Får den ligga oanvänd så går den nog 90? Men då fick jag kalibrera batteriet och ladda på ett speciellt sätt.Den tar lite mer ström än den äldre D2EXT romen jag hade i innan men den är betydligt trevligare.Jag har föresten även flashat i den radion som slutar på 23 eftersom alla tre lurarna blev lite ostabila på WIFI annars.
    Baadnwz's custom ROMs: addons
    Den längst ner där.Lägg den på SD-kortet o flasha bara.

    Här är även ett cirkelbatteri med procentvisning se bilden http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=605071&d=1306172123

    http://dl.dropbox.com/u/23571312/UOT_Insertcoin_104.zip

    Flasha på samma sätt. OBS detta är enbart till A2SD romen
     
    Last edited: 19 jul 2011
  20. Pachan

    Pachan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Trevligt! Tackar för tipset ska genast prova. Radion hade jag för övrigt redan flashat in när jag körde Leedroid :cool: