Systemkamera

Diskussion i 'Off Topic' startad av Snorken19, 1 jun 2011.

  1. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ge mig en anledning, annars skiter jag iet.
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tja, du kan använda långt längre slutartider än utan IS. Bra när det skymmer lite eller du är inomhus. Satsa på det. Tips från coachen.
     
  3. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ok, tack
     
  4. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Utveckla gärna den fetmarkerade texten.
    Har Pentax inget "gediget objektivgalleri av hög kvalite"? Och Sony, vad är det för fel på Sony? o_O

    Till TS: Gå till MediaMarkt (motsv.), testa kameror av olika märken och i den prisklassen du letar i. Köp den kameran som ligger bäst i DIN hand, för det är ju trotts allt en pryl som ska vara bekväm att hålla i ett tag, eller hur?
    När jag först testade systemkameror, så strömmade det in tips angående Nikon's och Canon's kameror, men sen fick jag mot strömmen och faktiskt kollade med andra märken hur dom kändes.
    Canon's instegskameror var alldeles för små och dessutom förstår jag mig inte än idag på hur greppet är designat (individuellt förstås), Nikon's kameror i det segmentet var lite bättre men alldeles för plastiga!
    Pentax kameror var också lite för små för mig!
    Till slut valde jag Sony! Varför? För att just deras kameror (i det segmentet jag kollade på just då) passade MIG mer!

    Så låt inte någon lurig försäljare lura i dig att något annat märke är bättre än det andra, det är helt enkelt upp till dig vilken kamera som kommer passa dig bäst!

    Släng inte bort Pentax alltför snabbt i ekvationen på grund utav deras val av batterier, för du har väl hört talas om uppladdningsbara batterier, eller?
    Det är ju, enligt mig, t.om en fördel att kunna använda helt vanliga batterier, de finns att köpa precis överallt och dessutom får du heller ingen försämrad/förkortad batteritid om du satsar på ett par bra uppladdningsbara batterier med hög kvalité!
     
    Snorken19 gillar detta.
  5. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Precis som alla andra geeks så gillar jag att bara gå runt på MediaMarkt hela dagarma men problemet är alla pipiga tjuvalarn.
    En gång skulle jag testa en kikare,efter två sekunder i luften hade den börjat pipa.Å så kommer det en massa vakter och skit och frågar vad man håller på med :( :mad:
    Detta har hänt mig typ 5 gånger men jag blir lika röd i facet varje gång.
    En gång skulle jag försöka kolla på en Nikon D3100 men en väldigt arg blick från en MediaMarktare satte ett efektivt P för den grejen.
    Aja, man får väl gå till typ Expert etc. och känna på dem och sen gå och köpa den med prisgarangti på MM.
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Inget fel i sig på pentax och sony men min erfarenhet är att nej de har inte lika bra objektiv. Var förvisso ett tag sedan jag höll luppen på sony men då var de dessutom omotiverat dyra. Sony har sitt fäste på videomarknaden snarare känner jag.

    Du kan absolut hitta en klockren kamera från andra märken. Men en systemkamera är bara så bra som systemet, alltså tillbehören med blixtar, objektiv, förlängare, osv. Vet inte hur det är med 3/4 i praktiken men med canon/nikon kan du utan några som helst problem stoppa på en 15 år gammal optik och det funkar direkt. Eller något från lågpris från Sigma, Tokina eller liknande (kanske du kan med de andra oxo?). Som sagt, visserligen utvecklas optiken också, men ett knivskarpt glas från 1994 är lika knivskarpt och ljusstarkt idag om det inte misshandlats. Intressant när man ska köpa begagnat och tycker det känns jobbigt att lägga 20+ på ett tele.

    Men nej det är väl lite väl hårt att säga så. Framför allt på kompaktsidan har andra spelare som t.ex. panasonic verkligen visat framfötterna. Och egentligen gillar jag inte märkesfixering (läs: apple).

    Angående mediamarkt: du skojar? Jag har alltid upplevt att de uppmuntrat till att pilla. De hade en Nikon för 42 laxar en gång som var sönderpillad. Ingen lipade för det.

    Såg det där om batterier. Du kan lägga i en brygga på iallafall Canon som låter dig köra med vanliga batterier. Bra om man inte har tillgång till laddare.
     
  7. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Fråga:
    Vad ska man leta efter när man vill ha en systemkamera. Altså inte märke. Specs, vad ska den ha för funktioner. Visst ska man kolla irl men det finns fingervisare för allt och jag undrar vad det är när man söker en schyst systemkamera. o_O
     
  8. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  9. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag brukar kolla efter linser som passar och sen gå efter linserna.
    Men ett av mina grövsta krav är väl antagligen 1080p filmning med kameran!
     
  10. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

  11. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    utan att vara expert så påstår jag att Nikon 3100 är det mest prisvärda som finns just nu. Och att den faktiskt filmar med continous autofocus gör den till ytterligare mer prisvärd
     
  13. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Aaah! Ska vi köra lite fanboy flamewar..? :teeth:

    Då kliver jag in på Nikon-sidan:
    Min rekommendation är D3100.
    Den filmar i 1080p.
    Bra instegsmodell som är grymt prisvärd.

    Sen vill jag nog hålla med de som säger att du kan skita i allt utom Nikon och Canon...av samma anledning som tidigare nämnts.

    För om du vill fota gräs och löv kommer du förr eller senare vilja ha en makro-glugg...och där börjar det kosta pengar.

    Men om du har C eller N kan du lösa det med allt från tradera till Tamron eller till och med loppisfynda old school-objektiv (räkna inte med att de klarar autofokus bara)
     
  14. LeWaN

    LeWaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    Kul att bara en i hela tråden på pekat att det är viktigt att kameran ligger bra i handen...

    Sen håller jag med om att beg marknaden är väldigt stor på Canon och Nikon, vilket är till stor fördel för dom två märkena.
     
  15. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Hur vanligt är det att en systemkamera inte ligger bra i handen?

    Jag har då inte lyckats hitta någon hittills...
     
  16. LeWaN

    LeWaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    Billigaste segmentet med dom minsta husen ligger inte bra i min hand och inte i många bekantas händer heller.

    Hade en Canon 20D tidigare som pajade på semestern, så gick och köpte en 400D eller om det var en 450D och det gick bara inte att hålla i kameran.
    Så fort kameran var lagad, sålde jag den jag hade köpt.

    Visst, ska man bara hålla upp kameran och trycka, så klart det blir en bild.
    Men vid lite mer krävande fotografering måste kameran ligga bra i handen för att få det stabilt.
     
  17. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Om du läser tråden så ser du att instegskameror är vad TS har budget för...

    Av nyfikenhet: Vad är "krävande fotografering"..?
     
  18. LeWaN

    LeWaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    För 5000:- kommer man långt om man tittar på beg.

    Krävande fotografering tycker jag skulle kunna beskrivas som långa slutartider, detta kommer du gilla... krävande panoreringar t ex ca 800mm och 1/20 och användande av tyngre objektiv.

    Även om TS förmodligen inte kommer använda det sistnämnda eller 800mm, så underlättar det vid långa slutartider att ha en kamera som ligger bra i handen och har lite vikt med sig.

    Nöjd..?
     
  19. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Skitnöjd. Hört talas om stativ? :P
     
  20. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Vart en Nikon d3100, var en rpesent till frugan, ska slänga på ett nikkor objektiv senare (julklapp :D ) och hon är otrooligt nöjd. Tack för hjälpen allihopa