Ansluta extern hårddisk eller USB minne fungerar inte

Diskussion i 'Acer' startad av Jocke.F, 22 jun 2011.

  1. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När jag ansluter en extern hårddisk eller ett USB minne till Iconian så händer ingenting.

    Måste man göra något speciellt för att få det att funka?
     
  2. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    För det först behöver du en filhanterare. För det andra kan du behöva en app som kan montera annat än fat-formaterade diskar. Jag använder ES file-explorer. När jag har anslutit USB-minnet eller hårddisken går jag till /mnt. Där finns en katalog som heter usb_storage. Öppna den så ska du se. Finns det inget där så behöver du nog en app som kan hantera även andra filsystem. Har NTFS-mount själv. Sen finns det även en app som heter "mount-all" på xda. Lycka till
     
  3. sigesang

    sigesang Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    USB enheter mouteras helt tyst utan några indikationer.. lyckas den finner man filer i /mnt/usb_storage . Misslyckas den montera säger den inte något.
     
  4. Tilde

    Tilde Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Nej, du behöver inte göra något speciellt. Har du musik på ett USB-minne så ska det dyka upp i spelaren. Gör det inte det så kan det vara så att USB-minnet är formaterat i NTFS. Prova om du har möjlighet med ett annat minne eller hårddisk.
     
  5. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag formaterat om hårddisken till fat format, och sedan kopplat in den i plattan. Jag har också ES file-explorer men jag kan ändå inte hitta filerna någonstans.

    Appen "mount all" hittade jag inte på xda heller.

    Till saken hör att jag är extremt dålig på allt som har med datorer och liknande att göra så Ni får gärna vara övertydliga när ni förklarar. :-)
     
  6. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Öppna ES file-explorer. I övre vänstra hörnet har du en symbol som ser ut som ett sd-kort. Tryck på den. Du ska då få upp dina kataloger som finns i /. Där har du en katalog som heter mnt. Öppna den sen öppnar du katalogen usb_storage. Där finns innehållet på din hårddisk.
     
  7. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag gjorde precis som du beskrev men det finns inga filer där.

    Jag vet inte om det spelar någon roll men, när jag formaterar om disken så ska man ställa in "storlek på allokeringsenhet". Vad ska jag ställa in den på?

    Tack så mycket för hjälpen, jag uppskattar verkligen det.
     
  8. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag vet att det är en dum fråga men har du kollat filerna på hårddisken med en dator? Om du formaterar om disken raderar du ju allt på den. Vet inte alls hur mycket du kan men du skriver ju själv att du inte är så bra på datorer. Jag tror att du kan välja "standard" eller 4096 som storlek på allokerings-enhet. 4096 är standard för NTFS-formaterade diskar. För FAT vet jag inte. Kolla som sagt så att filerna finns kvar på din disk.
     
  9. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har formaterat om disken flera gånger med olika inställningar och efter det lagt in en fil för att testa om det fungerar men som sagt utan att hitta filen. Jag har testat att ställa in den på standard, 32 kb och nu testar jag 32768 kb. Jag har sett någonstans att det ska vara "Fat32" men vad det innebär vet jag inte.
     
  10. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Sorry. Kan inte hjälpa dig mer. Mount-all finns i apps-tråden på XDA men du måste ha en rootad platta för att använda den.
     
    Jocke.F gillar detta.
  11. Gallain

    Gallain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ifall du rootar och sedan använder Drive mount och Busybox som bägge finns på market så fungerar Ntfs utmärkt.
    Sitter tyvärr i min stuga på landet med endast sporadisk edge uppkoppling som bäst, så jag orkar inte skriva en guide och länka. Men det står här i forumet hur man rootar A500 (löjligt lätt med GingerBreak) och de andra apparna laddar du bara ner gratis från market.
     
  12. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja då får jag väll försöka roota istället. Jag tycker visserligen inte att man ska behöva göra det men va f*n ska man göra då?

    Tack för hjälpen alla.