Flash 720p

Diskussion i 'ASUS' startad av DSD, 8 jun 2011.

  1. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hur upplever ni att Transformern hanterar Adobe Flash i 720p?
    Jag har för mig att Flash skall vara hårdvaruaccelererande i Android 3.1 för just 720p.

    Men när jag testar att spela upp ett klipp på www.svtplay.se och väljer kvalité till 720p så laggar det väldigt mycket. Jag har testat att både dubbelknacka på klippet för att få det i helskärm samt långpress för att få fram meny och där välja helskärm. Båda alternativen fungerar dåligt, dock är det senare alternativet något bättre.

    Jag har även en Toshiba Folio 100 som jag kör Android 2.2 på och där fungerar Flash betyligt bättre än på Transformer och Android 3.1...
     
  2. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!
    Honeycomb och Flash fungerar i dagsläget bäst i youtube via just Googles YouTube-app.
    Flera har rapporterat att SVTPlay inte fungerar jättebra i Android Honeycomb, i dagsläget

    Mvh
    Asus Sverige
     
  3. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Fast allt innehåll finns ju inte på youtube... :)
    Dessutom använder inte YouTube appen Flash.

    Enligt Adobe så skall Android 3.1 erbjuda hårdvaruacceleration för Flash i 720p. Men dessvärre så fungerar detta mycket dåligt.

    Nedan är ett utdrag ifrån Adobe's utvecklingsblog:

    "This final release will take advantage of Google’s enhancements in Android 3.1*, including hardware accelerated playback of 720p high-definition video referenced in our earlier blog post..."
     
  4. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

    Ifall det går, prova att ladda ner ett videoklipp i just 720p Flash (antagligen h264-encoding bakom) och prova spela upp med en videospelare. Vi har själva märkt att olika video med flash spelar upp olika bra - beroende på vilken sida man streamar från.. tyvärr varierar resultaten i dagsläget.

    Mvh
    Asus Sverige
     
  5. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har kan du testa uppspelningen av flash.
    http://www.youtube.com/my_speed?gl=SE#

    Nere till vänster finns en länk "visa testvkdeoklipp" klicka där och ett klipp startas och du kan välja mellan olika upplösningar och ser samtidigt antalet fps. Man ska väl ligga runt 30fps för att uppleva att det flyter på till 100%.


    @Asus.sverige
    Är det ens möjligt att ladda ner och spara video i Flash?
    Använder du tex appen Tubemate och laddar ner klipp från youtube så är videon i .mp4 och spelas upp av androids inbyggda spelare. Detsamma gäller Androids Youtube app, där är det inte flash som spelas upp utan .mp4. Och video i 720p spelas upp utan problem.

    Sent from my MZ604
     
    Last edited: 10 jun 2011
  6. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag testade testklippet i 720p på YouTube och jag fick 6 fps vilket är mycket dåligt.
    Det är bara att inse att man misslyckats totalt med Flash...
     
  7. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Sitter själv med en xoom med 3.0.1 och får dessa värden 340 = 24 fps / 480 = 20 fps / 720 = 10 fps, Medans de som kör 3.1 rapporterar att får 30fps på alla.

    Antar att du har 3.1. Är lite skumt att Transformern presterar lika med vad xoom gjorde/gör med 3.0.1. Sitter trots allt på samma hårdvara.
    Sent from my MZ604
     
  8. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Det stämmer jag har 3.1.
    Men jag kan notera att den hårdvaruaccelerering som Adobe utlovat i och med Android 3.1 har uteblivit... Läste på XDAs forum för Transformer att man har samma problem.

    Enligt informationen där så fungerar Flash betydligt bättre på Motorola Xoom än på Asus Transformer, varför vet jag inte...

    Förhoppningen var att Adobe löst problemet i den uppdatering som kom i förra veckan, men den gjorde ingenting för hårdvaruaccelerering. Sedan vet jag inte heller om det kräver arbete ifrån Asus sidan att få det att fungera...

    I vilket fall så fungerar det mycket dåligt på Transformer.
     
  9. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag läste en intressant tråd i XDAs Forum för Transformer.
    Där diskuterar man prestandan för Flash på Transformern och man har även gjort tester med Transformer och Motorola Xoom samt Galaxy Tab 10.1 som alla har Android 3.1.
    Resultatet är väldigt dåligt för Transfomer som klarar att leverera 10 frames när 720p (h264) klipp spelas upp. De andra tillverkarna levererar 29-30 frames när samma klipp spelas upp i flash.

    Det intressanta är att samtliga har samma hårdvara, dvs. Nvidia Tegra.

    Prestandan för Transformer är mycket dålig för Flash och anledningen till detta är pga att hårdvaruacceleration inte används (vilket det finns stöd för i Android 3.1). Det är detta som Xoom och GTAB använder sig av och då blir resultat mycket bättre.

    ASUS.SVERIGE kommer ni att åtgärda problemet med 720p (h264)Flash playback till Transformer
    så att hårdvaruacceleration används?

    Jag får känslan av att Asus kanske var lite för snabba att släppa uppdateringen till 3.1 så man glömde att fixa så att hårdvaruaccelerationen fungerar för Flash...
     
    Last edited: 24 jun 2011
    Falkens, gregster, SporX och 2 andra gillar detta.
  10. Whylex

    Whylex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra research, då lever hoppet vidare!

    Annars får vi hoppas på att någon smart människa gör ett custom rom som ordnar hårdvaruaccen :)
     
  11. Falkens

    Falkens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hoppas att ASUS kommer in och svara på detta för det är ganska så aktuell fråga tycker jag.
     
  12. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

    Vi skickar informationen tillbaka till vår utvecklingsavdelning och inväntar ett eventuellt svar.

    Mvh
    Asus Sverige
     
    Stafford, Falkens och DSD gillar detta.
  13. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    ASUS.Sverige tack för att ni tittar på problemet med Flash 720p.

    Nedan är lite mer resonemang ifrån XDA kring hårdvaruaccelerationen på transfomer.


    "Here's the situation:

    Flash hardware acceleration is totally possible. I know that, you know that, they know that. In theory, it should be working. We have Honeycomb 3.1, the latest Flash Player in the market and everything seems golden.

    The problem is that the Flash Player itself is not loading a module called "Stage Video." This module is required for hardware accelerated playback on any device. Stage Video has to work on your PC if you want acceleration there, it has to work on your Transformer if you want acceleration there too. From what I understand, there will be one of two reasons why it is not working. Either 1) Adobe passes the request off to the OS and the OS replies that it cannot do it (Asus's fault) or 2) Flash Player assumes that this is a low-end Android device and doesn't even bother trying to load the Stage Video module (Adobe's fault).

    Having the kernel source will not fix this problem because this is not where the problem lies. Hopefully this is just a problem with Flash Player not being aware of what the Transformer is and--wrongly--refusing to load the Stage Video module. That should be an easy fix that they can push to the market as soon as they identify and correct it. If it's a problem with the Asus built Honeycomb libraries being modified in such a way as they are borked, then this requires Asus to solve the problem.

    Does this make sense? Right now we're at the mercy of Adobe (and maybe Asus) to solve this problem for us."