HTC DOA Policy

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av Hellboy, 27 jun 2011.

  1. Hellboy

    Hellboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan vara bra att veta, jag ringde och pratade med HTC nyss (08-505 564 38) och frågade om deras DOA policy. Enligt HTC så är det 14 dagar som gäller oavsett vad återförsäljaren säger. Tjejen jag pratade med dubbelkollade detta med sitt "back office".

    Så om din operatör/återförsäljare/whatever säger något annat (som jag vet att en del gör) så kan det vara fint att hänvisa till. För övrigt gäller ju annars alltid:
    Om konsumentköplagen - Konsumentverket

    Och eftersom det är en lag så går det inte att friskriva sig från den hur som helst som en del andra mindre seriösa försäljare försöker med ibland.
     
    danne809 gillar detta.
  2. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Däremot så är det väl upp till återförsäljaren om dom vill byta ut en "DOA"-enhet eller skicka in till en auktoriserad verkstad för kontroll som beslutar om det är DOA eller inte. Även om man vill häva köpet.

    Sen om återförsäljarna har good will är en annan femma. Men kan vara bra att veta vart tidsgränsen går för DOA.
     
  3. Hellboy

    Hellboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Absolut. Visst är det så. Tycker dock att återförsäljarna kan skriva precis som det är istället för att felaktigt hävda att de har tex 2 dagars DOA.

    Good will lönar sig alltid i längden, det är jag säker på. Det är så trist att behöva skrika "KL" hela tiden.
     
    EUNE gillar detta.
  4. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Good will i all ära men återförsäljaren måste vara säkra på att det är ett ursprungsfel.
    DOA är dessutom inte någon konsumenträttighet utan egentligen ett avtal mellan säljare och tillverkare för att göra det smidigare både för slutkund och övriga parter.
    Säljarna får mycket skit och i vissa fall är det nog befogat men jag har personligen aldrig haft problem vid garantiärenden. Tror att många förutsätter att man ska bli blåst och därför går in med en aggressiv attityd vilket knappast hjälper.
     
  5. Hellboy

    Hellboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så kan det absolut vara, det finns stolpskott på båda sidor om planket. DOA är dock en konsumenträttighet, det är bara ett annat namn för "har inte fått en fungerande vara som du betalt för".
     
  6. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Njae, det är inte riktigt så. Vissa tillverkare har inte ens någon DOA, tänker främst på äpplet. Men det är inte någon konsumenträttighet, det är ett avtal mellan tillverkare och säljare för att underlätta för samtliga parter, är produkten inte fungerande vid leverans så vill naturligtvis samtliga parter att det skall åtgärdas men säljaren har rätt att skicka iväg den på service om de misstänker att det inte är ett ursprungsfel. Det finns dessutom gränser för vad tillverkarna (för det är de som håller i trådarna inte säljarna, det är dock säljarna som får all skit) anser ska åtgärdas genom DOA alternativet eller om man helt enkelt får acceptera felet i fråga. Det enda som säljaren gör är att skicka iväg telefonen till en utav leverantören auktoriserad verkstad för reparation kontroll (ifall det är DOA) eller reparation. Säljaren är den som har mest att förlora på en missnöjd kund så därför har jag svårt att tro att de skulle försöka blåsa dig på DOA tiden däremot så kan de säkerligen välja att skicka iväg luren på reparation ifall de känner för det. Skulle det inte vara ett ursprungsfel och de har accepterat en DOA så står de där med en telefon för 5 lök som de inte kan sälja (finns kanske någon kedja som säljer beggade mobiler men det är nog väldigt ovanligt).

    Det här blev långt och rörigt, hoppas att det går att förstå.
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Det är inte någon konsument rättighet. En ÅF behöver inte lämna DOA.
    DOA är endast en Godwill inget annat. Har telefonen lämnat butiken så kan butiken ALDRIG garantera att det är en Deffect On Arrival. Många ÅF lämnar 1 veckas DOA som Godwill. Antar att de anser att 1 vecka är rimlig tid för att hävda att det är Deffect On Arrival. Men Minsta lilla repa = ej godkänd DOA vilket leder till att mobil skickas på service.
     
  8. Hellboy

    Hellboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    DOA = beskrivning för att prylen du köpt (vanligtvis en elektronisk pryl) inte fungerar när du öppnat paketet. Ok definition?

    Konsumentköplagen säger att om det är något fel på varan (som tex att den inte fungerar när du öppnar paketet) så har du som kund alltid rätt att:
    "- kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara."

    eller

    " - häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du
    får pengarna tillbaka."
    Hämtat från: Om konsumentköplagen - Konsumentverket

    Vad som gäller mellan leverantör och återförsäljaren beror sedan på deras avtal. Det avtalet är vanligtivs ganska enkelt men kan variera kraftigt. Det är därför jag hänvisar till att ringa leverantören direkt för att ta reda på deras policy, inte bara företaget som du köpt den ifrån. Detta är dock inget som du som konsument ska behöva göra.

    Det som företagen vanligtvis är oroade för är att de inte ska kunna sälja saker vidare när förpackningen är öppnad. Dvs att en kund med "fin" förpackning kvar men som ändå åberopar KL. Dvs så kallat öppet köp.

    Flightcrank: så jag håller inte med dig, det kan iofs bero på att vi ser det från olika perspektiv men menar samma sak? I ärlighetens namn så är jag inte inläst på den "juridiska termen DOA" ;-) Men min slutkläm är i alla fall - egentligen skiter jag i vad återförsäljaren har för avtal med sin leverantör, jag är kund till återförsäljaren och som med allt annat så blir det bara skit när man tar på sig någon annans jobb!

    Galaxys_Virus: åter igen här så misstänker jag att begreppet DOA ställer till det. ÅF vill kunna sälja varan vidare om någon åberopar "öppet köp", därav ingen repa. Men, det är en annan sak mot att hävda att det är fel på varan, vilket du enligt KL har rätt till i 2 mån, källa: Om konsumentköplagen - Konsumentverket
     
  9. Wwax

    Wwax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Höjer en varningens finger här..

    LG sa också att dom hade två veckor och tjejjen jag pratade med dubbelkollade, skickades in efter tio dagar och det visade sig att det var 14 dagar på allt utom mobiler.

    Nu efter ganska precis tre månader har jag lyckats få LGP990 skrotet reklamerat och en Sensation ska inhandlas.

    Rådet är att kolla luren noga och skicka in inom sju dagar då service verkstaden (Anovo?) ofta har dålig koll och är vansinnigt fyrkantiga (Anovo).
     
  10. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hellboy: Det finns ingen juridisk term DOA (dead on arrival, så har vi den riktiga termen). DOA är goodwill, när reklamationsrätten har testats så har det visat sig att tillverkaren har rätt till 2 återgärdningsförsök vid samma fel och 3 vid olika fel vilket innebär att reklamation kan hävdas vid tredje respektive fjärde gången som telefonen lämnas in. För att kunder ska slippa detta krångel med nya produkter så erbjuder leverantörerna DOA (blanda inte in butikerna). Butikerna å sin sida erbjuder i vissa fall (EG är det enda som jag känner till bland fysiska butiker, distansköpslagen ger dig 14 dagar när du handlar på internet eller postorder) öppet köp även om varan är testad, det vill säga öppnad. Dock så accepteras inte alltid telefoner i detta avtal eftersom de utsätts för större "faror" i det dagliga användandet så som väta o.dyl. Det finns inget som helst juridiskt krav på DOA (fråga äpplet) utan det är enbart goodwill från leverantörens sida samtidigt som de slipper griniga kunder, å andra sidan så gör många kunder fel och gnäller på handlaren istället när de får en defekt produkt.

    Om det är detta du menar så syftar vi på samma saker :)

    edit: stavfel
     
  11. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Så Vasaloppet nästa år är uteslutet?
     
  12. Hellboy

    Hellboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Flightcrank: då menar vi nog samma sak ja!

    För övrigt så ligger min mobil just nu på ett serviceställe såg jag när jag kollade mitt supportärende, inte hos Anovo utan hos "Deltaservice AB". Aldrig hört talas om dom tidigare.
     
    Flightcrank gillar detta.
  13. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Delta är ett mindre och i min mening bättre reparationsföretag än anovo. Så det är bara att gratulera, men å andra sidan så följer båda samma policy från HTC, delta brukar dock vara snällare när det gäller mjukvarufel (dessa täcks ej av garantin).
     
  14. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är i hårdträning och planerar att åka med endast en stav
     
  15. Wwax

    Wwax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Åh riktigt autentiskt!
     
  16. ThaBazZ

    ThaBazZ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyckte mig höra att så sent som förra veckan slöts ett avtal mellan HTC och EG om DOA, tidigare har HTC inte erkänt DOA över huvud taget likt Apple.

    Allt som kallats DOA innan dess på EG är ren GoodWill (har 5-6st iPhone 4 liggandes på lagret som folk knappt tar i med tång pga detta.. Jävla skräp!)

    Kan vara 3 veckor sedan men inte länge sen iaf.
     
  17. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    HTC har mig veterligen alltid haft DOA så där har du hört fel.
    Det finns bara ett företag som kan ställa sig och pissa på konsumenten utan att någon bryr sig och det är det berömda äpplet. Om företaget inte bryr sig om konsumenten så måste ju produkten vara jättebra (svenssonlogik).
    Har dessutom väldigt svårt att tro att någon butik skulle acceptera DOA som goodwill om de inte får pengar från tillverkaren eftersom det då skulle innebära att de med Sensation gick back 5 lök per telefon (finns inga marginaler på den här typen av elektronik) och ungefär lika mycket på äpplet (vet inte vad de kostar nu). Mycket kan man göra som goodwill men att ge konsumenten 5 lök utan vidare är inte så genomtänkt :)
     
  18. ThaBazZ

    ThaBazZ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    om du säger det så..