Vad är grejen med multitouch?

Diskussion i 'Allmänt' startad av recman, 10 feb 2010.

  1. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det tjatas ju hej vilt om multitouch hit och multitouch dit, när kommer fullt MT-stöd till Android, vilka appsar kommer få det, vilka telefonmodeller kommer få det and so on and so on...

    MEN...vad jag inte förstår är varför saknaden av MT verkar (hos vissa) vara så stor, vad är grejen liksom? Nån som får våta drömmar av MT får gärna förklara. Det lilla jag har testat MT (främst då på ifån, även lite på Android) så tycker jag bara det är omständigt. Istället för att styra telefonen med EN hand, måste jag nu använda TVÅ händer (en som håller telefonen och en som "multitouchar"). Är detta verkligen nåt man önskar sig? På vilket sätt skulle MT göra saker lättare?

    Att man ska kunna tex trycka ner två "knappar" på skärmen samtidigt, det kan jag fatta, men vad mer kan MT tillföra mitt liv? o_O
     
  2. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag saknar är multitouch på tangentbordet. Måste skriva så förbaskat långsamt annars förstår inte tangentbordet vad jag vill göra. >.< (I landscape dårå)
     
  3. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    I spel skulle det också sitta fint men till att zomma vet jag ej visst det är häftigt men lite jobbigt att det iprincip inte går att göra med en hand.
     
  4. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Spel, det säger allt. Finns en jävla massa spel som skulle gå att porta från t.ex. iPhone till Android om utvecklarna bara kunde lita på att enheterna har äkta multitouch. Den varianten i t.ex. HTC Hero duger tyvärr inte - och bara ha möjligheten till att följa två fingrar gör det också rätt så begränsat.

    Lek lite med en iPhone så märker du hur användbart det kan vara. :P
     
  5. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag älskar att leka med foton och zooma och pilla och grejja med multitouch. Det är också säkerligen en iphone-avundsjuka många vill råda bot på. Sen så finns det saker som folk vill ha, även om det inte är nödvändigt. typ guldplätterade kablar (konstig jämförelse men ändå lite värde i den) :)

    Sen en annan sak är att när du använder telefonen i landscape-läge så håller du telefonen med två händer ändå och då är det ju skitbra om du kan använda båda händerna eller hur :)
     
  6. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Enda stället jag saknar MT på är, som många skrivit ovan, tangentbordet. I landscape mode går det alldeles för långsamt att skriva utan MT. Speciellt om man är van vid att varje dag pilla med sin iPod Touch.
     
  7. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan bara hålla med föregående talare! Det går sååå långsamt att skriva utan multitouch då jag måste släppa upp fingrarna mellan varje bokstav. Det går inte ens att jämföra med iphonen på det området!

    Sen är det precis som andra sagt ett måste för att spel ska kunna avnjutas på ett vettigt sätt. Jag laddade hem nesoid häromdagen för att testa (på en Hero) och det var ospelbart pga av att man inte kunde gå och skjuta samtidigt.

    Är det någon som vet om det är löst i 2.1 eller om det är en hårdvarugrej (på heron då)?
     
  8. Deavent

    Deavent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Va? Jag spelar både på SNESoid och Game Boid, men det fungerar utmärkt att springa och trycka på exempelvis A-knappen samtidigt. Även jag kör på Hero. ^^
     
  9. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Varför går det att zooma med multitouch när man kollar på bilder iheron, men inte på andra ställen? Är det kanske det vi diskuterar? :D
     
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Kör inte Heron på 1.6? där finns ju multitouchstöd implementerat. bara att inte googles egna produkter använder detta.
    Det är fritt fram för programmerare att lägga till multitouchstöd i sina apps. (Kolla på Dolphin browser som ett exempel)
     
  11. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Huh, berätta gärna hur du har fått till det, kör du touch både på d-paden och a+b eller använder du kulan till d-pad (testade det men tyckte det inte fungerade bra alls)? :)
     
  12. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rätt säker på att hero kör 1.5. ;)
    Och jag har för mig att HTC hemmahackade lite multitouch, men inte säker.
     
  13. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    My bad.. Det kan ju vara fallet. kan någon kolla om detta hemmasnickrande sträcker sig så långt att andra apps kan ta del av det också? bara lite nyfiken.. ;)
     
  14. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såvitt jag vet har inte HTC släppt sina egna APIer, fast de ska tydligen ha planer på att göra det.
     
  15. Mcgreag

    Mcgreag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dolphin Browser på Hero har ju pinch zoom i alla fall så tydligen går det på något sätt.
     
  16. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om jag e inne i den vanlig browsern här på forumet kan jag zooma ut lite med hjälp av MT, det är inte funktionellt, men telefonen reagerar i alla fall. Och i galleriet går det utmärkt.